Annons

Rengöring av insidan

1
Tjenis tjenis.

Tänkte köpa på mig lite lämpliga prylar för att underhålla insidan på ett bra sätt.
Då vi har svart pianolackade detaljer på insidan ska man ju vara lite extra försiktig vad man torkar med så man inte repar.

Så jag skulle vilja ha höra med er vad ni kör insidan med och till vilken del.
Annons

Rengöring av insidan

2
Köp ett par mjuka microfiberdukar av bra kvalitet och sedan sprayar du lite interiör spray i duken och torkar sedan utan att ta i, funkar klockrent.
Lahegas interiörspray ger en fin matt yta, tar bort fläckar och luktar gott. :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Rengöring av insidan

3
kalas, ska skaffa några och ha i bilen.

Bara rädd och fördärva pianolackade delarna,då jag sett några tråkiga exemplar hos folk som fått redig repor å skit :S

Tänkte också på materialet som sitter på dörrarna, den ljusa delen:

http://preview.netcarshow.com/Kia-Ceed_ ... 800-ad.jpg

Vad är lämpligast att använda på det vid uppkomst av smuts?
Tyvärr har både jag och frugan blivit petiga så det kommer hållas rent bra nu.

Rengöring av insidan

4
Lahega funkar på det ljusa med se till att göra rent ofta bara :) vid svår smuts så använd en sådan där mirakelsvamp fast med försiktighet. Den svarta pianolacken runt stereon är rätt tålig så den är det ingen fara med men den nere vid facket på mittkonsolen är helt omöjlig att hålla repfri så bäst är att ha någon skyddstejp på den, det blanka på dörrhandtagen är lika dan.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Rengöring av insidan

5
En (pumpspray-)flaska med fönsterputs och en bomullstrasa. Komplettera med en bra microfiberduk.
Fönsterputsen funkar till precis alla hårda ytor, det behövs inga specialprodukter. Det man har i hemmet funkar även i bilen. :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Rengöring av insidan

6
När jag arbetade med rekond så undvek vi fönsterputs till interiören p.g.a. mängden ammoniak (det var dock många år sen, så medlen kanske ändrats). Men det är väl som med allt annat - det gäller att testa på en provyta först. Vissa medel innehåller ju tyvärr blekande ingredienser.

Jag kör med microfiber utan medel i de flesta fall. Köper man t.ex. microfiberduk avsedd för iPad skärmen, så är den riktigt bra på vissa ytor.

Vatten och rätt microduk gör underverk. "Mirakelsvampen" är galet bra på vissa ytor.

Håller med föregående om Lahega, t.ex. Quick Finish. Bra på många ytor.
Kia Ceed SW 1,6 CRDi Special Edition II -15
Casa White

Re: Rengöring av insidan

7
lönsamhetskonsulten skrev:När jag arbetade med rekond så undvek vi fönsterputs till interiören p.g.a. mängden ammoniak (det var dock många år sen, så medlen kanske ändrats). Men det är väl som med allt annat - det gäller att testa på en provyta först. Vissa medel innehåller ju tyvärr blekande ingredienser.

Jag kör med microfiber utan medel i de flesta fall. Köper man t.ex. microfiberduk avsedd för iPad skärmen, så är den riktigt bra på vissa ytor.

Vatten och rätt microduk gör underverk. "Mirakelsvampen" är galet bra på vissa ytor.

Håller med föregående om Lahega, t.ex. Quick Finish. Bra på många ytor.
Jag är noga med min bil och förtsöker hitta alternativ till de oftast alldeles för dyra "bilprodukterna". Det finns ingen ammoniak i dagens fönsterputs, så därför påverkar det heller inte plasten.
Nu går jag lite off topic, men bästa fälgrengöringen är en sprayflaska av märket "Mr Muscle" ugnsrent. Räcker minst till 32 fälgar (8 tvättar). Blås av med högtryck, låt torka, spraya på skummet, låt verka en stund, ta en diskborste och gnid runt lite, skölj av. Betydligt billigare än specialmedel.
Det finns ju dyra microfiberdukar som sägs vara special till bilar, går med vilken som helst. Kostar inte många kronor på Ö&B. :)
Använder en dammvippa enl. bild, kostar runt 10-20kr. Bra när man har pianolack som man inte vill repa.
Bild
Däremot, istället för sämskskinn måste jag rekommendera en specialprodukt, våffelduk. En otroligt bra microfiberduk. Det har kommit en uppgraderng, den på länken http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d ... taren.html
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Rengöring av insidan

8
Ronnie skrev:
lönsamhetskonsulten skrev:När jag arbetade med rekond så undvek vi fönsterputs till interiören p.g.a. mängden ammoniak (det var dock många år sen, så medlen kanske ändrats). Men det är väl som med allt annat - det gäller att testa på en provyta först. Vissa medel innehåller ju tyvärr blekande ingredienser.

Jag kör med microfiber utan medel i de flesta fall. Köper man t.ex. microfiberduk avsedd för iPad skärmen, så är den riktigt bra på vissa ytor.

Vatten och rätt microduk gör underverk. "Mirakelsvampen" är galet bra på vissa ytor.

Håller med föregående om Lahega, t.ex. Quick Finish. Bra på många ytor.
Jag är noga med min bil och förtsöker hitta alternativ till de oftast alldeles för dyra "bilprodukterna". Det finns ingen ammoniak i dagens fönsterputs, så därför påverkar det heller inte plasten.
Nu går jag lite off topic, men bästa fälgrengöringen är en sprayflaska av märket "Mr Muscle" ugnsrent. Räcker minst till 32 fälgar (8 tvättar). Blås av med högtryck, låt torka, spraya på skummet, låt verka en stund, ta en diskborste och gnid runt lite, skölj av. Betydligt billigare än specialmedel.
Det finns ju dyra microfiberdukar som sägs vara special till bilar, går med vilken som helst. Kostar inte många kronor på Ö&B. :)
Använder en dammvippa enl. bild, kostar runt 10-20kr. Bra när man har pianolack som man inte vill repa.
Bild
Däremot, istället för sämskskinn måste jag rekommendera en specialprodukt, våffelduk. En otroligt bra microfiberduk. Det har kommit en uppgraderng, den på länken http://www.pingens.se/p/microfiber-13/d ... taren.html
Mr Muscle kanske funkar så länge din fälg inte har någon lackskada, om den har det så fräter medlet hårt på aluminium och är inte att rekommendera :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"