Annons

Enkelt sätt att få bort asfaltfläckar. Vilket medel?

1
Jag lät en firma tvätta vår ena bil idag och den var ganska kraftigt ansatt av asfaltfläckar. Killen som tvättade den sprayade på ett medel och tog direkt upp en mjuk trasa och strök lätt över fläckarna vilka hade lösts upp.

Är det någon som vet vad han kan ha använt? Själv har jag alltid problem med att få bort fläckarna. Brukar använda avfettning som får verka en lång tid.
Annons

Re: Enkelt sätt att få bort asfaltfläckar. Vilket medel?

5
Svampen78 skrev:
DavidB skrev:Brukar finnas på Statoil om jag inte missminner mej :)
Tack för svart. Prick bort känner jag till även om jag inte använt det själv. Det blir till att köpa lite sånt.
http://www.rusta.se/avfettning-prick-bo ... 01316.aspx
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Enkelt sätt att få bort asfaltfläckar. Vilket medel?

8
Disktrasa eller en bit tvättsvamp och en flaska balsamterpentin.

Terpentin är den mest effektiva tjärlösare som finns eftersom det är enligt principen "olja löser olja" då terpentin utvinns vid kokning av tjära.

Fukta en liten trasa, håll mot tjärfläcken några sekunder och den är borta eller väldigt lätt att skölja av, tvätta rent och sedan på med lite vax. Man behöver inte gnugga.

Balsamterpentin är skonsammare än vanlig terpentin, finns billigt hos biltema eller lokala färgkrängaren.

Räcker med en flaska i flera år så prisskillnaden jämfört alla mirakelmedel är enorm.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"