Annons

Vattenringar som inte går bort?

11
Ronnie skrev:
DavidB skrev:Lyssna ej på städmaterial mannen! ;D

Om alla KIA ägare behandlar sina bilar på det här viset så är ju allt tjat om rost och dyligt helt obefogat :D

Fönster är en sak men för gudsskull inte på lackade ytor :)
Vad vinner du på att racka ner på mina tips?

Skulle tro att när det gäller bilvårdsmedel så finns de mest lättpåverkade kunderna i den nischen..
Säg inte att alternativa metoder inte funkar. Att bilar rostar av det osv
För att ta bort kalkfläckar tar man ett kalklösande preparat.
Självklart så sköljer man inte bort det utan torkar bort det. Samt att man tar lite på en borste eller trasa när man lägger på det.
Jag vill bara inte att ni ska förstöra era bilar ju ;)
Bland annat yes är det absolut värsta man kan tvätta bilen med, det torkar helt enkelt ut lacken och då blir ju en redan dålig lack mycket sämre och sedan kommer rosten som ett brev på posten.

Vad du använder på fönster och fälgar spelar ingen större roll, funkar med muskel där så är det väl bra :)

Alltså en bil-lack är ju ingen super sköld som sitter på bilen utan faktiskt så är lacken en av som ömtåligaste komponenterna på en bil och därför är tycker jag att man inte ska tipsa om hur man förstör den så snabbt som möjligt.
MAn behöver ju inte lägga miljoner på bilvårdsprodukter du kan ju få en flaska schampo för 20 spänn typ. :)

Ledsen för offtopic!! :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

Vattenringar som inte går bort?

13
Precis, det bästa är ju att åka förbi dom som la på lackskyddet och kolla läget.
Ingen idé att röra lacken innan om dom har någon form av garanti på lackskyddet, annars så borde att milt polish vax ta bort dessa märken.

Har du testat att avfettat innan tvätt?
Oks naturavfettning brukar jag köra med, det förstör inget vax eller lackskydd.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

Re: Vattenringar som inte går bort?

14
DavidB skrev:Precis, det bästa är ju att åka förbi dom som la på lackskyddet och kolla läget.
Ingen idé att röra lacken innan om dom har någon form av garanti på lackskyddet, annars så borde att milt polish vax ta bort dessa märken.

Har du testat att avfettat innan tvätt?
Oks naturavfettning brukar jag köra med, det förstör inget vax eller lackskydd.

Fick inte köra med någon avfettning. Så har endast kört med Nano Extreme, de sa att det skulle vara ett milt schampo utan vax. Mekonomen sa att detta var ok då.

Har inte gjort något annat än det, och med fönsterputsen har jag varit noga att det inte kommer på lacken utan endast på rutorna.

Re: Vattenringar som inte går bort?

15
KRYSS skrev:
DavidB skrev:Precis, det bästa är ju att åka förbi dom som la på lackskyddet och kolla läget.
Ingen idé att röra lacken innan om dom har någon form av garanti på lackskyddet, annars så borde att milt polish vax ta bort dessa märken.

Har du testat att avfettat innan tvätt?
Oks naturavfettning brukar jag köra med, det förstör inget vax eller lackskydd.

Fick inte köra med någon avfettning. Så har endast kört med Nano Extreme, de sa att det skulle vara ett milt schampo utan vax. Mekonomen sa att detta var ok då.

Har inte gjort något annat än det, och med fönsterputsen har jag varit noga att det inte kommer på lacken utan endast på rutorna.
Är bilen extremt skitig någon gång går det som David skriver att använda en skonsam avfettning, se bara till att inte låta medlet torkain utan spola av bilen snabbt. :-)

Tack för bilderna! Jag tycker det ser ut som ett slarvigt arbete med att försegla bilen så åk tillbaka och be dem titta på bilen. Lycka till, hoppas det löser sig. :-)

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453
Skriv svar

Återgå till "Bilvård"