Annons

Ombordladdare

1
Jag väntar för närvarande på vår e-niro som förhoppningsvis kommer före augusti i år (beställde i början av december). Men, har precis fått laddbox hemlevererad och får den installerad av elfirma på torsdag. (En 3-fas juicebox)

En fråga har väckts däremot som jag inte lyckas googla fram något svar på; det måste väl finnas en energiförlust i ombordladdaren när den gör om växelström till likström? Hur stor är den? Jag tänker att laddboxen kommer rapportera hur mycket man laddat i kWh, men att det värdet egentligen bara är en siffra från bilen som återrapporterat hur mycket den lyckats trycka in i batteriet?

Så, om laddaren påstår att man under en månads tid laddat 100 kWh, har det då gått åt 100 kWh eller 103 kWh ? (om c:a 3% försvinner i någon slags konvertering).

Skulle jag kanske be elektrikerna att stoppa in en extra elmätare bara för att ta reda på det? :)
Annons

Re: Ombordladdare

3
Tack för svar, intressant.

Jag har bett elektrikern passa på att stoppa in en elmätare, om inte annat så får jag lite koll på vad laddboxen i sig eventuellt drar för wifi/standby osv. Ja, det är säkert småskräp i jämförelse, men, bara för att det går och att om man säljer huset så finns två bevis (webbapp + mätare) på vad elförbrukningen faktiskt består av.

Re: Ombordladdare

4
Två mätare känns som overkill. Den dan du säljer får du uppge total förbrukning. Dessutom uppger du hur mycket därav som gått åt att ladda din bil.

För att du skall få bidrag på 50% till installationen måste det finnas med en elmätare i boxen. Möjligen för att man senare skall kunna ta ut skatt på förbrukningen. Det boxen drar i srandbyläge är väl att jämföra med vilken elektronikpryl som helst.

Re: Ombordladdare

5
Ja, det är säkert overkill. Men, i värsta fall så har jag åtminstone en strömmätare över till något annat framtida projekt :-)

Om jag, i höst(?), kommer fram till något banbrytande kring mina mätningar så kommer jag skriva dem här!
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"