Annons

Re: Hur laddar du din E-Niro

11
Utomlands skickar kia med schuko så det är enbart ett sätt att dra ner totalpriset på bilen som den inte skickas ned, då kia tar va 13000kr för schukoladdaren.
Investerar man i en typ B JFB samt drar fram 2,5 kabel till uttaget så ser jag inte varför man skall investera i en laddbox, detta då själva "laddaren" sitter i bilen. För min del har investeringstödet inneburit att jag köpt en accelev box för att ha möjlighet att ladda fullt över natten då jag kör långt, ofta. Har även investerat i en begagnad mennekes från blocket från en tidigare xc90 ifall att man behöver ladda på ett vanligt uttag när man övernattar på hotell och laddplatserna är upptagna. Värt att nämna är att ovanstående byggcentral levereras med typ A JFB och därmed inte är rekommenderad som avsäkring när man laddar sin elbil. Byter man ut JFB mot en typ B så gör den nog sitt arbete galant.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Annons

Re: Hur laddar du din E-Niro

12
Kia har lite olika varianter beroende på marknader:
Från amerikanska bruksanvisningen:
"If the HV battery is only charged to 80%, and you minimize the number of HV battery charging, you can keep the HV battery performance in optimal condition. (vs charging the HV battery to 100% an/or charging every drive cycle.)"
I svenska manualen:
"Om högspänningsbatteriets laddningär under 20 % kan du hålla högspänningsbatteriets prestanda i optimal kondition om du laddar upp det till 100 %. (En gång i månaden eller mer rekommenderas)"

Nu är 100% i eNiro bara 95% av den fysiska kapaciteten, medan den i en Tesla är 100%. Det verkar finnas rekommendationen om att aldrig ladda till 100% och sedan låta bilen stå. Utan laddar man fullt skall man köra ganska direkt (möjligen kommer detta från Tesla). En plug-in laddar man förstås till 100% samt varje dag.

Det finns en annan rekommendation att det är bra att emellanåt ladda 100% för att laddsystemet skall ha koll på de olika battericellernas kapacitet.

Min slutsats av detta: Håll batteriet mellan 30 -80%. Ladda fullt inför resor > 30 mil.

Det vore intressant att höra hur ni andra tänker.

Re: Hur laddar du din E-Niro

13
leri skrev:Har själv ingen E-Niro utan "bara" en PHEV. Men den skall ju laddas den med, jag löste det med hjälp av en 3-fas kabel från elcentralen till en byggcentral innanför garageporten. I byggcentralen finns 4 st chuck uttag 1 för fas1, två för fas2 och en för fas3. Detta gör att från elcentralen går en tjock kabel från CEE-don till ett CEE-don in i byggcentralen. Den kabeln klarar 16 Amp och min bil kan ladda med max 12 Amp. Genom att det är tre olika chuck kontakter kan jag välja fas jag belastar (om jag märker att spisen går på samma som jag använder till bilen och säkringen går när jag slår på spisen byter jag bara fas). Denna lösning belastar ju inte klenare kablar i väggarna (max 10 Amp) och byggcentralen har jordfelsbrytare och automatsäkringar (16 Amp) för samtliga faser, liksom elcentralen. Så har ni 3 fas och köper en laddare med chuck tror jag denna lösning är bättre än att sätta laddaren i ett vanligt 230 voltsuttag i huset.
Länkar till min lösning:
https://www.byggmax.se/byggcentral-16a-p297105
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000017394
Det låter som en vettig lösning. Det enda trista är att schukko är en rätt dålig kontakt för höga strömmar och slitage. Det är tråkigt att blå 16A CEE kontakten inte är vanligare än vad den är då det är en väldigt mycket robustare kontakt.

Re: Hur laddar du din E-Niro

14
Rotzelleri skrev: Det låter som en vettig lösning. Det enda trista är att schukko är en rätt dålig kontakt för höga strömmar och slitage. Det är tråkigt att blå 16A CEE kontakten inte är vanligare än vad den är då det är en väldigt mycket robustare kontakt.
Problemet med schukko är väl om man drar ur/sätter i ofta, då mattas fjädrarna som trycker ihop runt stiften men min sitter i hela tiden, tar aldrig ur den. Och kan värmefota byggcentralen så ser om det börjar bli varmt och jag kan byta ut byggcentralen många gånger innan jag kommer upp i priset av en laddbox.
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2

Re: Hur laddar du din E-Niro

15
leri skrev:
Rotzelleri skrev: Det låter som en vettig lösning. Det enda trista är att schukko är en rätt dålig kontakt för höga strömmar och slitage. Det är tråkigt att blå 16A CEE kontakten inte är vanligare än vad den är då det är en väldigt mycket robustare kontakt.
Problemet med schukko är väl om man drar ur/sätter i ofta, då mattas fjädrarna som trycker ihop runt stiften men min sitter i hela tiden, tar aldrig ur den. Och kan värmefota byggcentralen så ser om det börjar bli varmt och jag kan byta ut byggcentralen många gånger innan jag kommer upp i priset av en laddbox.
Absolut. Dessutom brukar det vara ganska enkelt att byta uttag på byggcentraler. En 100-lapp och kontakten är ny och fräsh igen. Tyvärr har många uppfattningen om att elmateriell skall ha närmast oändlig livslängd....

Re: Hur laddar du din E-Niro

16
Jag har nu haft min e-niro några veckor och planerar första längre resan där laddning inte kommer att räcka. Vad jag förstår är det ingen större mening att på resande fot ladda annat än CCS, om man inte har timmar på sig.

Det verkar som om alla publika laddstationer anger kW för trefas. Tittar på en station i närheten, 63A, 43 kW. 63A ger på en fas cirka 15 kW. 3x15=45. Om man får ut alla amperen har man så här vintertid lyckats ladda 8 mil på en timme. Fast frågan är om sladden klarar den strömstyrkan eller om bilen tar emot 63A.

Nån som lyckats plocka ut 63A?
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"