Annons

Varvtal DCT

1
Hej!

Har en liten fråga om någon kunde hjälpa mig?
Har en ceed gt line 2019 med dct som jag upplever att den går mycket upp i varv innan den ska växla. Exempel från ettan till tvåan så är varvtalet allt mellan 2000-3000 tills den växla upp. Trycker jag ner gasen så går varvtalet upp till allt mellan 5000-6000 innan den växlar. Tycker helt enkelt att den tar tid på sig att växla upp samt att motorn låter illa innan själva växlingen är gjord ungefär som att man skulle varva bilen samma gäller om jag kör i ca 100km/h och ska köra om då trycker jag ner gaspedalen och även då går varvtalet upp till 6000 innan den växlar. Så min fråga är detta normalt? Kör inte på sport läge.
Tack!
Annons

Re: Varvtal DCT

2
Det beror ju ganska mycket på ditt körsätt. Lådan lär in sig efter hur den körs. Om det är normalt är i princip omöjligt att svara på utan att veta hur du kör.
Bäst är att låta en Kia-tekniker provköra tillsammans med dig.

Re: Varvtal DCT

3
SorentoUM skrev:Det beror ju ganska mycket på ditt körsätt. Lådan lär in sig efter hur den körs. Om det är normalt är i princip omöjligt att svara på utan att veta hur du kör.
Bäst är att låta en Kia-tekniker provköra tillsammans med dig.
Tack ska absolut låta en Kia tekniker följa med på en åktur :) så får vi se därefter om det är normalt eller ej.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"