Annons
Annons

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

12
Gaspo skrev:Sådär då vart lampan slocknad! Räckte med ett par mils körning över 80kmh. Behövde inte köra 14 mil tur o retur som verkstan föreslog ha ha ha :-)
Hur körde du för att lampan slocknade, jag har kört på 3 dagar över 20mil på motovägen, lampan lyser fortfarande, har en 5 månader gammalt Kia ceed SW 1,4 Automat - Bensin bil.

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

13
När du har kört på motorväg, har du haft 4:ans växel i och legat runt 2500-3000 rpm i jämn hastighet utan avbrott under ca 15 min.?
För det är ungefär det (give or take) som krävs för att bilen ska starta regenereringen själv. Hjälper det inte får man uppsöka närmsta Kia-verkstad och kolla om det föreligger ett fel i systemet eller om kriterierna inte uppfyllts.

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

14
Bestone_SWE skrev:
Gaspo skrev:Sådär då vart lampan slocknad! Räckte med ett par mils körning över 80kmh. Behövde inte köra 14 mil tur o retur som verkstan föreslog ha ha ha :-)
Hur körde du för att lampan slocknade, jag har kört på 3 dagar över 20mil på motovägen, lampan lyser fortfarande, har en 5 månader gammalt Kia ceed SW 1,4 Automat - Bensin bil.
Låter ju helgalet! Jag körde som skrivet innan i tråden i 80-90kmh några mil så släcktes lampan. Tror det vart bara 3mil. Man ska ju som innan i tråden skrivet och som det finns bild på köra i minst 80kmh med ett varvtal över 1500 (står i instruktionsboken) I dryga 30min. Måste ju vara nått galet med ditt system.

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

15
FilipLyxell skrev:
Gaspo skrev:
Classe skrev:Även jag har råkar ut för detta fenomen.
Inget dom informera om vid köp.

Läs mitt tidigare inlägg:

https://www.kiacarclub.se/viewtopic.php ... 742#p39742
Tack! Blinkade din lampa eller fast sken? Nä inte informera dom om detta. Men detta måste ju vara garanti om det inte skulle försvinna eller få problem med bilen?

Undra om det finns nån vätska som det finns till dieselpartikellfilter, som man kan hälla i tanken för underhåll av filter?

Lustigt jag bytte från diesel till bensin bil just pga att slippa detta fenomen.
Igensatt partikelfilter pga ”falaktigt” körande är ej garanti. Det kan bli så att om filtret sätta igen så pass mycket för att bilen aldrig får gå långkörning så måste man in med kias diagnosdator och göra en tvingad regenerering som om du har otur får betala själv om inte du hamnar hos en bussig verkstad som ev slår det på sin goodwill men ta absolut inte det för givet

Det är lustigt att dom satt i partikelfilter av miljöskäl och man behöver ut och bränna motorväg ibland i onödan för att man inte ska råka ut för ”felaktig körning” vart tog miljöaspekterna vägen då!
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

16
SorentoUM skrev:När du har kört på motorväg, har du haft 4:ans växel i och legat runt 2500-3000 rpm i jämn hastighet utan avbrott under ca 15 min.?
För det är ungefär det (give or take) som krävs för att bilen ska starta regenereringen själv. Hjälper det inte får man uppsöka närmsta Kia-verkstad och kolla om det föreligger ett fel i systemet eller om kriterierna inte uppfyllts.
Nej, jag körde på automat och legat på ca 2100rpm, då jag har kört ca 25mil och lampan ej släkt så fick jag boka en tid hos verkstad, de har testat också köra bilen men det gick inte att släcka lampan, de fick koppla in dator för att den skulle ta varven upp tillräckligt för att sota bort skiten ur partikelfilter så var felet löst !

Jag undrar om alla nya bensinare har samma problem eller bara de som kör ca 6-7km dagen, alltså pendlar bara till jobbet?

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

17
Bestone_SWE skrev:
SorentoUM skrev:När du har kört på motorväg, har du haft 4:ans växel i och legat runt 2500-3000 rpm i jämn hastighet utan avbrott under ca 15 min.?
För det är ungefär det (give or take) som krävs för att bilen ska starta regenereringen själv. Hjälper det inte får man uppsöka närmsta Kia-verkstad och kolla om det föreligger ett fel i systemet eller om kriterierna inte uppfyllts.
Nej, jag körde på automat och legat på ca 2100rpm, då jag har kört ca 25mil och lampan ej släkt så fick jag boka en tid hos verkstad, de har testat också köra bilen men det gick inte att släcka lampan, de fick koppla in dator för att den skulle ta varven upp tillräckligt för att sota bort skiten ur partikelfilter så var felet löst !

Jag undrar om alla nya bensinare har samma problem eller bara de som kör ca 6-7km dagen, alltså pendlar bara till jobbet?

Jag har en bensinare och kör bara korta sträckor mellan affären och dagis och min lampa har lyst men släcktes efter 30 min på motorvägen.
Fråga min verkstad vad detta berodde på och dom hänvisa till ”felaktig körning” dvs bara korta sträckor:(

Gick det på garantin för dig eller fick du betala för besöket på verkstaden?
KIA RIO 1.0 T-GDI 120HK DCT ADVANCE PLUS 2019

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

18
Jag kör varje dag ungefär 1 km. Nån gång i veckan kör jag 5 mil..det kanske räcker för att lampan inte ska tändas,tydligen.. Däremot tändes denna lampa,när fronten blev igensatt av snömodd...detta hände just vid KIA-firma,och en säljare sa att det berodde på snön..han skrapade rent,men då hade jag startat om bilen,så det slocknade innan..

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

19
Classe skrev:
Bestone_SWE skrev:
SorentoUM skrev:När du har kört på motorväg, har du haft 4:ans växel i och legat runt 2500-3000 rpm i jämn hastighet utan avbrott under ca 15 min.?
För det är ungefär det (give or take) som krävs för att bilen ska starta regenereringen själv. Hjälper det inte får man uppsöka närmsta Kia-verkstad och kolla om det föreligger ett fel i systemet eller om kriterierna inte uppfyllts.
Nej, jag körde på automat och legat på ca 2100rpm, då jag har kört ca 25mil och lampan ej släkt så fick jag boka en tid hos verkstad, de har testat också köra bilen men det gick inte att släcka lampan, de fick koppla in dator för att den skulle ta varven upp tillräckligt för att sota bort skiten ur partikelfilter så var felet löst !

Jag undrar om alla nya bensinare har samma problem eller bara de som kör ca 6-7km dagen, alltså pendlar bara till jobbet?

Jag har en bensinare och kör bara korta sträckor mellan affären och dagis och min lampa har lyst men släcktes efter 30 min på motorvägen.
Fråga min verkstad vad detta berodde på och dom hänvisa till ”felaktig körning” dvs bara korta sträckor:(

Gick det på garantin för dig eller fick du betala för besöket på verkstaden?
Nej, inte kostat nåt för mig, gick på garantin, du nämnde (falaktig körning) detta är nog fel tolkad, så kan de inte beskriva, annars blir man ju tokig.
Jag tänker inte ändra livstil bara för att ta köra längre sträcka för att hålla rent partikelfilter, det är ju vansinnigt, visst någon gång under månad kan man ta köra över 4 eller 5 mil för att partikkelfilter ska auto rengöras, men frågan är hur vet man om det gör eller inte!?

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

20
Bestone_SWE skrev:
Classe skrev:
Bestone_SWE skrev:
Nej, jag körde på automat och legat på ca 2100rpm, då jag har kört ca 25mil och lampan ej släkt så fick jag boka en tid hos verkstad, de har testat också köra bilen men det gick inte att släcka lampan, de fick koppla in dator för att den skulle ta varven upp tillräckligt för att sota bort skiten ur partikelfilter så var felet löst !

Jag undrar om alla nya bensinare har samma problem eller bara de som kör ca 6-7km dagen, alltså pendlar bara till jobbet?

Jag har en bensinare och kör bara korta sträckor mellan affären och dagis och min lampa har lyst men släcktes efter 30 min på motorvägen.
Fråga min verkstad vad detta berodde på och dom hänvisa till ”felaktig körning” dvs bara korta sträckor:(

Gick det på garantin för dig eller fick du betala för besöket på verkstaden?
Nej, inte kostat nåt för mig, gick på garantin, du nämnde (falaktig körning) detta är nog fel tolkad, så kan de inte beskriva, annars blir man ju tokig.
Jag tänker inte ändra livstil bara för att ta köra längre sträcka för att hålla rent partikelfilter, det är ju vansinnigt, visst någon gång under månad kan man ta köra över 4 eller 5 mil för att partikkelfilter ska auto rengöras, men frågan är hur vet man om det gör eller inte!?
Håller med till fullo!
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"