Annons

Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

1
Har nu haft vår ceed sw 2020 i en vecka. Det som slår mig är att jag tycker ljudnivån i bilen är hög. I 90 km/h är det svårt att höra vad folk i bilen säger i normal samtalston. Kan mycket väl bero på nya vinterdäck med dubb. Dessutom är det någon typ av kinesiska däck och det sitter ca sju balansvikter i fälgen så jag antar att däcket är av dålig kvalitet.

Minns att jag upplevde vår förra cee’d sw 2014 relativt högljudd men 2020 är värre. Förhoppningsvis blir detta bättre när sommardäcken kommer på men de kanske också är av sämre kvalitet, KIA väljer nog däck vid nybilsköp så det ska bli så billigt som möjligt.
Annons

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

2
Har också köpt en ny Ceed 2019 och tycker att den är obehagligt bullrig med nya dubbdäck.
Provkörde den med sommardäck innan köp och tyckte då att det var okey bullermässigt men med dubbdäck,
nej inte okey för att vara en ny bil 2019,

Var och tvättade den i snabbtvätten (högtryck) som jag brukar använda, även med min förra bil (Golf 2011 som även den fått betyg bullrig)
då hördes det hur dåligt isolerad Ceed är och jag vet inte om det finns någon ljudisolering i den, taket, dörrar och hjulhus.

Mina vinterdäck är Handcoock med dubb, så man får kanske byta till dubbfritt och försöka ljuddämpa lite själv.

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

3
JHG skrev:Har också köpt en ny Ceed 2019 och tycker att den är obehagligt bullrig med nya dubbdäck.
Provkörde den med sommardäck innan köp och tyckte då att det var okey bullermässigt men med dubbdäck,
nej inte okey för att vara en ny bil 2019,

Var och tvättade den i snabbtvätten (högtryck) som jag brukar använda, även med min förra bil (Golf 2011 som även den fått betyg bullrig)
då hördes det hur dåligt isolerad Ceed är och jag vet inte om det finns någon ljudisolering i den, taket, dörrar och hjulhus.

Mina vinterdäck är Handcoock med dubb, så man får kanske byta till dubbfritt och försöka ljuddämpa lite själv.
Tror inte ens jag har handcook, utan ett annat märke. Ska kolla vilket imorgon. Sen kanske nya vinterdäck måste köras in ca 100 mil så att dubben ”sätter” sig? Ska bli intressant med sommardäcken sen.

Tycker mycket av bullret (ljudet från däcken) kommer från bagageutrymmet. Ett himla sus alltså.

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

4
Det e väldigt högt vägljud i Ceed. Spelar ingen roll vilka däck du har. Det har regnat otroligt mycket hör i Gbg dom senaste dagarna o herregud va man hör från hjulhusen nä man kör. Nä isoleringen skippa dom helt. Finns ju ingen i taket heller. Man hör varenda ispärla tina upp.

Mycket jag är missnöjd med nya Ceed. Ångrar mitt köp faktiskt.

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

5
Nu har ju nya ceed funnits sedan 18/19 och eftersom min är 2020 borde ”barnsjukdomar” åtgärdats. Alltså detta ljud (någonstans ifrån) är ju nästan oacceptabelt för en bil som kostar över 200k.

Dock borde fler rapporterat om detta eftersom ceed säljer som smör. Nästan så man borde skriva till dem öppet på tex facebook så att fler kanske nås.

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

6
Mina vinterdäck är av märket sailun ice blazer 205/60r16. Hittar inga tillförlitliga omdömen men konstaterar att de är billiga.

Läste lite olika biltester med ceed gen3 och flera menar att denna är tystare än gen2. Enligt min mening är det tvärtom. Dock var det en testare som menade att ceed (ej sw) var tystare än Ceed sw. Detta skulle bero på att ceed sw har mycket större bagagevolym och ljudet blev av den anledningen högre.

Lite kuriosa är att jag åkte i en Volvo V50 idag med dubb, oj vilken skillnad, men en helt annan prisklass men ändå.

Re: Nya ceed, dåligt ljudisolerad?

9
Johan888sundsvall skrev:Väg ljudet stör mig inte så mycket trots hakka 9or. Man får lite vad man betalar för. Jag var medveten redan från början att det kommer vara högt vägljud. Men vart glatt överraskad att den var tystare än förväntat.
Visst är det ofta så att man får vad man betalar för. Men en ceed sw är inte speciellt billig. Sen att den är sämre ljudisolerad än gen2 är frustrerande.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"