Annons

Backkamera lagt av!

1
Hej! Min bils garanti gick ut i maj tyvärr. Så nu står jag med en backkamera som ibland är svart skärm. Eller flimmrar eller fungerar. Antingen har ju något ärjat eller så lägger backkameran av. Någon som varit med om liknande?
Annons

Re: Backkamera lagt av!

2
Kan svara mig själv då många tyvärr inte gör det dock. Tänkte vara schysst och göra det.
Ny backkamera kostar 6500:- plus jobb så drygt 7500-8000:-. Helt sjukt att Kia kan ta dessa priser för reservdelar. Det sjukaste är striden har kostat 10.000:- innan. För detta får man en fantastiskt bra 65tums tv. Jag köpte kameran på aliexpress för 650:-. Visst inte lika bra och pekar lite mer neråt nummerskylten. Så man ser en del nummerskylten i bilden. Men fungerar iaf. Ser precis exakt likadan ut som Kia original backkamera. Fästen och kontakter passar rakt av.
Däremot inte lätt att byta denna kamera. Då det är en fullständigt idiotisk konstruktion. Först måste du ta isär innerdelen av bakluckan ”plasten”. Sedan så halva bakluckan framifrån är ju plast. Hela den plasten måste bort. Så då får man ta bort massa muttrar och clips inifrån bakluckan. Riktigt jobbigt med dessa clips. Var beredd på att flertalet clips går sönder. Clipsen kostar 37:- styck!!!. Sitter väl drygt 12-14 clips. Jag tog bort bakluckorna också.
Lycka till! 🤗😩