Annons

Re: Pipande öppning/stängning baklucka...

11
Update: Slutade också med att jag slet av högtalaren för att komma åt sladden tillräckligt för att koppla ur den. Blir väl svindyrt (för vad det är) att återställa, men värt att slippa pipandet. Det piper dock fortfarande då och då fråm fronten, så får leta rätt på högtalaren där med.
Lyckades du hitta den?
Annons

Re: Pipande öppning/stängning baklucka...

12
Jomper skrev:Update: Slutade också med att jag slet av högtalaren för att komma åt sladden tillräckligt för att koppla ur den. Blir väl svindyrt (för vad det är) att återställa, men värt att slippa pipandet. Det piper dock fortfarande då och då fråm fronten, så får leta rätt på högtalaren där med.
Lyckades du hitta den?
Jag har inte orkat bry mig om det främre pipandet just nu. Det piper så sällan ändå, i princip bara när man kliver ur bilen med motorn igång.

Dessutom har jag en dieselvärmare placerad precis över den så att man i princip inte kan se eller komma åt den utan att behöva riva ner stötfångaren eller ta bort plastskydden under bilen. Får se om man får insipration någon gång att ge sig på det jobbet.
Kia Optima SW 1.7 CRDI -18
Kia XCeed Plug-In -23
Kia Proceed GT -20

Re: Pipande öppning/stängning baklucka...

13
Mikko skrev:
Jomper skrev:Update: Slutade också med att jag slet av högtalaren för att komma åt sladden tillräckligt för att koppla ur den. Blir väl svindyrt (för vad det är) att återställa, men värt att slippa pipandet. Det piper dock fortfarande då och då fråm fronten, så får leta rätt på högtalaren där med.
Lyckades du hitta den?
Jag har inte orkat bry mig om det främre pipandet just nu. Det piper så sällan ändå, i princip bara när man kliver ur bilen med motorn igång.

Dessutom har jag en dieselvärmare placerad precis över den så att man i princip inte kan se eller komma åt den utan att behöva riva ner stötfångaren eller ta bort plastskydden under bilen. Får se om man får insipration någon gång att ge sig på det jobbet.
Aha. Förstår att du inte vill rota då. Irriterande nog flög ett par av de vita "klippsen" av och har hamnat i bakluckan. Får bli att försöka fiska ut alt. lyckas ta bort hela panelen någon gång. Oavsett värt allt besvär att slippa det satans pipandet.

Re: Pipande öppning/stängning baklucka...

14
Tänkte en liten update med instruktioner till nästa person om man vill slippa dra och slita och få ont i händerna:
För att komma åt högtalaren genom att ta bort interiörplasten måste man börja i mitten, d.v.s. att ta bort plasten som sitter vid bakrutan. Lättast verkar vara att dra loss i mitten och sedan jobba sig utåt. Man får ta i, men inte orimligt mycket. Efter det är det dags att ta bort de båda hörnbitarna, och då måste man först skruva loss två skruvar (en på varje sida) innan man börjar dra. Även här måste man ta i, men ta det lugnt och försiktigt så du får en idé om hur det sitter fast. Sedan är det dags för den stora panelen där man ska ta bort två clips och två skruvan innan man börjar dra. Jag såg till att börja vid bakluckelåset så man frigör där, sen bara jobba runt och lossa efter hand. Till slut lossade allt på en gång.
Denna metod tar, även om det är mer att göra, nog kortare tid än att hålla på att försöka fiska runt med handen. Jag fick tag på clipsen som ramlat in i luckan, monterade bakre dashcam, och tejpade till lite lösa sladdar och annat som kan skramla när jag ändå höll på.
Ska ge mig på främre högtalaren när jag ska skifta däck då verkstadsmanualen skriver att man kommer åt den genom att ta bort hjulhusplasten vä. fram.
Skriv svar

Återgå till "Optima"