Annons

Intresserad av nya Optima 1.6 T-GDi (bensin)

1
Hej! Jag och familjen är inne på att byta ut vår gamla V70 och funderar på en ny Kia Optima 1.6 T-GDi GT Line Plus. Provkörde den igår och den kändes (över förväntan) väldigt trevlig. Gott om utrymme och skön att åka i med hela familjen.

Frågan vi ställer oss.. Vår V70 2.4 Business (-05) har tjänat oss väldigt bra under de 11 år vi ägt den och den fungerar fortfarande perfekt (men barnstolar och ”livet” har väl satt sina märken i bilen!). Vi har kört bilen från ca 4500 till snart 22000 mil och vi har typ aldrig råkat ut för några driftstopp, mer än vanliga servicar för slitagedelar då och då. Bilen startar alltid utan strul, sommar som kall vinter (utan motorvärmare).

Kan vi ”förvänta” oss att en ny KIA kommer vara lika driftsäker efter en längre tids ägande? De har ju en frikostig 7-års garanti, men läser man här på forumet så får man en bild av att verkstäder och återförsäljare är okunniga och att bilarna har dålig kvalitet på elektronik, batterier och dåliga köregenskaper i vinterväglag och antispinnsystem m.m. som inte fungerar ”som folk förväntar sig”... Fullt medveten om att olika forum alltid drar till sig dem som råkar ut för problem snarare än dem som är nöjda med sin bil.. men pga ”tidigare års KIA-rykten om billiga skitbilar” (som vår KIA-säljare i Sthlm uttryckte sig) så blir man ändå lite fundersam när man läser om diverse fel och brister...

Finns det några ”nöjda” KIA-ägare här på forumet, folk som kanske ägt sin KIA i fler än tre år och som har erfarenhet av driftsäkerhet och kvalitet på bilar som fått ett par år på nacken? Överlever bilarna 7-årsgarantin eller kommer ägandet kantas av konstanta kvalitetsbrister och missnöjen?

Vi kör mellan 1000-1500 mil per år, mest lokala vardagsresor (ej jobbpendling) och sedan lite längre bilresor i Sverige under somrarna.

Ser fram emot att höra era erfarenheter!
Annons

Re: Intresserad av nya Optima 1.6 T-GDi (bensin)

2
Tjenare!

Har åkt Kia sedan 2012 och är väldigt nöjd, började med en Kia Sportage 2012 2.0 som jag köpte ny, det var min första Kia, innan dess hade jag en Volvo V70 2006, och att gå från den till Kian var ingenting jag ångrade, åkte med den i 4 år och 10 000 mil, drog husvagn med den runt om Europa så den gick ganska hårt men jag var jättenöjd med den, det enda som krånglade var pip-sensorn pajade och railsen tappade färg men allt gick på garantin utan krångel, sedan var inte köregenskaperna de bästa.

Sedan 2016 bytte jag till en ny Sportage en helt ny då också. Den är jättebra, gått ca 6000 mil, drar husvagn med den också och har absolut inget att klaga på, köregenskaperna är mycket bättre i denna, allt är bättre och så har jag inte haft ett fel på den. Vilket är ett plus. Sedan här jag bor kommer det mycket snö och vägarna är sällan plogade på morgonen men den tar sig fram och samma på isiga vägar, inga problem, en mycket stabil, säker bil som man vet var man har den.

Så jag tycker att Kia är ett väldigt bra bilmärke, som har gjort stora framsteg sedan de kom till Sverige och själv är jag väldigt nöjd och jag känner många som köpt Kia och är väldigt nöjda och såklart finns det folk som inte är nöjda men så är det med alla bilmärken.

Mvh
Kia Sorento 2.2 CRDI GT-Line Silky Sliver 2020
Polar 650 TR-LB Selected 2019

Före: Kia Sorento 2.2 Special Edition 2017
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2016 Uefa Edition automat Vit Metalliclack pearleffekt
Kia Sportage 2.0 Crdi AWD 2012 Komfort Automat orange

Re: Intresserad av nya Optima 1.6 T-GDi (bensin)

4
Vi har en optimal med 1.7 dieseln. Har kört strax över 3000 mil och inte ett enda bekymmer med bilen. Gick ifrån BMW 5-serie från 2012 där vi hade lite bekymmer lite då och då.

Är som sagt en mycket trevlig och rymlig bil, som än så länge imponerar på oss med tanke på prislappen och all utrustning som finns.

Jag tror och hoppas ni blir nöjda med er nya optima
Skriv svar

Återgå till "Optima"