Annons

Synpunkter på 1.7 CRDI och 2.0T

1
Hej!
Går i bilbytartankar och är sugen på en Optima. Drar relativt ofta kärra bakom bilen och planen är att skaffa husvagn vad det lider.

Jag undrar hur ni upplever dieseln på 141hk som sitter i förra generationen (numer är det väl en 1,6 på 136hk?) ? Känns som om en såpass stor bil borde ha en starkare motor.

Mitt andra alternativ är GT-modellen med bensinare på 245hk. Vad anser ni om den?
Annons

Re: Synpunkter på 1.7 CRDI och 2.0T

3
Du syftar på GT-line då antar jag? GT är väl vassare (sportigare) än GT-line om jag inte missminner mig.
De mindre bensinmotorerna är inte intressanta. Tröttnade på högvarviga små bensinare för längesedan. Surrigt vid motorvägshastighet och relativt orkeslösa. Och såpass små motorer kombinerat med automat? Njae...

Däremot är jag intresserad av den turbomotorn på 245hk som satt i GT-varianten (inte GT-line) tidigare. Har haft några större bilar med hk runt 200 och jag vill ha den ”knuffen” som man får med lite högre effekt.
Önskar att Optiman fanns med en större diesel med högre effektuttag.

Re: Synpunkter på 1.7 CRDI och 2.0T

5
Jag kör en Optima 1,7 CRDI GT-line+ SW automat på 104 kW (140 hk). Visserligen fr 2018, men jag skulle nog inte välja den om jag hade husvagn. Den är lite trött, duger fint åt vanligt åkande, men vill du ha lite knuff i ryggen och hålla hårt i ratten när du gasar får du nog hitta något annat än dieseln.
Har inte testat GT-modellen, men 245 hk borde borga för det du söker. Men smakar det så kostar det ;-)
Kia Optima SW 1,7 CRDI GT-line+ DCT, 2018
Kia Cee'd SW 1,6 CRDI ECO, 2010
Skriv svar

Återgå till "Optima"