Annons

Dragbil

1
Har en Niro hybrid ( ej laddhybrid) med tillåten dragvikt 1,3 ton. Vid ett tillfälle drar jag båt och båtkärra, totalvikt ca 550 kg, och efter ca 2,5 mil är batterikapaciteten nere på ett minimum och därmed finns ingen kraft att hämta där. Återstår alltså 100 hk bensinmotor vilket borde räcka. Men till min förvåning är orken ruskigt dålig. Bilen orkar max upp till 90 km/tim trots full gas. Ja, jag vet att man inte får köra så fort med släp men faktum kvarstår. Området jag körde på är Uplandsslätten och därav inte speciellt kuperad. Någon annan som märkt detta?
Annons

Re: Dragbil

2
1.6 GDi ÄR ruskigt trött i sig själv. Har man då ingen backup från elmotorn blir det riktigt segt. Niro var från första början inte avsedd för att montera drag på heller (men det blev dispens pga marknadsefterfrågan)
Så att det inte går fortare är inte direkt förvånande.

Re: Dragbil

3
Har inte samma erfarenhet.
Har en laddhybrid -19 som vi åkte 50 mil och hämtade en husvagn som väger 880 kg.
Strömmen (ladd delen) tog ju slut långt innan vi kom fram. Sen körde vi tillbaka samma 50 mil (samma dag) på väg med mycket backar upp och ner. Uppfattade resan tillbaka hem som helt ok, visst gick det "trögare" i uppförsbackarna men vi kunde hålla drygt 80 km/tim hela resan. Vi åkte till Sundsvall och åkte E4 hela vägen. Klart imponerande tycker jag :-)
Förbrukningen för hela resan blev lite drygt 0,6 liter/mil, inget att klaga på heller.
Jag körde inte på sportläge alls. Bilen gick ändå på el till och från.
De enda jag reagerade på var varvet på motorn när backarna var långa, det var tämligen högt.
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2
Skriv svar

Återgå till "Niro"