Annons

Regenerativ bromsning mha paddlarna

1
Jag har nyss blivit med en KIA Niro Hybrid 2020 PP2 och upptäckte hur paddlarna bakom ratten styr hur aggressivt systemet ska regenerera energi.

Fråga 1:
Genererar motorbromsen mer regenerativ energi än bromssystemet vid samma typ av inbromsning?
Dvs är det bättre att använda vänster paddel istället för att trycka på bromsen när jag vill bromsa in när jag närmar mig en rondell, en korsning, ett stoppljus, etc?

Fråga 2:
Är det till och med *meningen* att jag ska försöka använda paddlarna så mycket jag kan istället för bromsen, eller kan motorn/växellådan slitas av detta?
Jag menar, det är ju betydligt billigare att byta ut slitna bromsar/skivor än att laga motor/växellåda, så man kanske inte ska överdriva motorbromsandet...

Fråga 3:
Om vi säger att motorbromsen och bromssystemet regenererar exakt lika mycket energi vid samma typ av inbromsning, är det ändå bättre att använda motorbromsen för att inte slita på bromsarna och släppa ut små partiklar i miljön? Dvs inte en ekonomisk vinst för mig, men en miljövinst för naturen?
Annons
Skriv svar

Återgå till "Niro"