Annons

Kortare vibrationer vid acceleration

1
Ibland när jag gasar iväg så kan bli en kortare vibration från drivlinan typ när bilen växlar till 2an. Varar ca 2 sek. Kan även hända i ca 55kmh när man accelererar upp till tex 70kmh
Samma typ av vibrationer kan även komma vid inbromsning strax innan bilen stannar.

Hade bilen inlämnad och dom märkte inget vid provkörning. Dom uppgraderade programvaran på växellådan men det har inte hjälpt

Bilen är en -19 och gått ca 1200mil

Nån annan som har liknande problem?
Annons

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

2
Hej.
Min Niro rycker ibland lite vid start från rödljus. Har fått veta att bilen rullar igång med elmotorn och sen kopplas bensinmotorn in (ibland) då kan det kännas lite ryckigt.
Har fått samma effekt när jag svänger in på motorväg och gasar på. Kan även vara dubbelkopplingslådan som inte är helt jämn...?

Kanske samma som du känner.

Ha en bra midsommar!

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

3
HansSörm skrev:Hej.
Min Niro rycker ibland lite vid start från rödljus. Har fått veta att bilen rullar igång med elmotorn och sen kopplas bensinmotorn in (ibland) då kan det kännas lite ryckigt.
Har fått samma effekt när jag svänger in på motorväg och gasar på. Kan även vara dubbelkopplingslådan som inte är helt jämn...?

Kanske samma som du känner.

Ha en bra midsommar!
Låter lite som det jag har. Ska lämna in igen nästa vecka. Då ska mekaniker få åka med så dom får känna själva hur det känns. Nåt mekaniskt fel/konstigt är det

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

4
Jag har samma problem med vibrationer vid gaspådrag efter det att den växlar, tycker att motorn går ner för lågt i varvtal. Har haft den inlämnad 2 gånger för detta, då har dom gjort en fabriksåterställning av växellägen ( verkar som bilder känner av körstilen och lägger om växelpunkterna). Senast det gjordes var 1/7 men nu har det kommit tillbaka igen.

Verkstan verkar inte känna till detta problem, vet inte om det finns flera där ute med samma problem.

Niclasc hur gick det för dig när du hade den inlämnad?

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

5
Hacke skrev:Jag har samma problem med vibrationer vid gaspådrag efter det att den växlar, tycker att motorn går ner för lågt i varvtal. Har haft den inlämnad 2 gånger för detta, då har dom gjort en fabriksåterställning av växellägen ( verkar som bilder känner av körstilen och lägger om växelpunkterna). Senast det gjordes var 1/7 men nu har det kommit tillbaka igen.

Verkstan verkar inte känna till detta problem, vet inte om det finns flera där ute med samma problem.

Niclasc hur gick det för dig när du hade den inlämnad?
Har haft den inlämnad en gång där dom provkörde utan att känna nåt konstigt. Dom uppgraderade programvaran eller nån liknande för växellådan. Ingen skillnad. Kände vibrationerna direkt när jag åkte därifrån

Lämnade i igen och åkte med tekniker på en provkörning, men då gick bilen självklart perfekt. Så struntade i att lämna in den då.

Ska lämna in på 1500mil service om en månad så dom ska få kolla på det då igen. Enligt tekniker så är det inget känt fel.

Vid vilka hastigheter har du vibrationer?
Min vibrerar vid ca 10kmh när man svänger ut från en korsning och vid 50-60kmh när man accelererar

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

9
Det är ett välkänt fel vid det här laget, men det är inget som åtgärdas om det inte finns ett kundklagomål (eller engagerad tekniker) på det.
Toppen är felaktig från fabrik på en begränsad serie Niro hybrid.
Insugskanalerna är felaktigt/för mycket borrade.
Många toppar har bytts redan men det finns en hel del som kör runt med dåliga toppar än...

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

10
HellboyElvis skrev:Det är ett välkänt fel vid det här laget, men det är inget som åtgärdas om det inte finns ett kundklagomål (eller engagerad tekniker) på det.
Toppen är felaktig från fabrik på en begränsad serie Niro hybrid.
Insugskanalerna är felaktigt/för mycket borrade.
Många toppar har bytts redan men det finns en hel del som kör runt med dåliga toppar än...
Menar du att vibrationerna beror på felaktigheter i toppen?
Skriv svar

Återgå till "Niro"