Annons

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

11
Jag klassar det förvisso mer som ryckningar än vibrationer, men ja.
Drar man bort kontakten till EGR-ventilen så går motorn bättre (kommer dock sätta felkod på EGR samt tända motorlampan efter en stund).
Det beror på att luft/avgasblandningen i insuget blir fel och motorn börjar hacka/rycka vid flytgas eller svag acceleration.
Det är toppen som orsakar detta.

Fast du menar kanske något helt annat eftersom du skriver vibrationer. Som en dålig drivaxel eller liknande?
Annons

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

12
HellboyElvis skrev:Jag klassar det förvisso mer som ryckningar än vibrationer, men ja.
Drar man bort kontakten till EGR-ventilen så går motorn bättre (kommer dock sätta felkod på EGR samt tända motorlampan efter en stund).
Det beror på att luft/avgasblandningen i insuget blir fel och motorn börjar hacka/rycka vid flytgas eller svag acceleration.
Det är toppen som orsakar detta.

Fast du menar kanske något helt annat eftersom du skriver vibrationer. Som en dålig drivaxel eller liknande?
Tror inte vi pratar om samma. Jag har mer eller mindre kraftiga vibrationer vid framförallt 50-60kmh.

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

15
Imorgon ska jag till bilfirman igen. Nu blir det 4'de gången som dom ska se om dom kan hitta nåt.
När jag hade min inlämnad på 1500mil service förra veckan så fick jag låna en Niro Plugin Hybrid och den gick märkbart mycket mjukare än min bil (vanliga hybriden). Nu efteråt så känner av lite småvibrationer i flera hastigheter. Men 55-60kmh är det kraftigast.

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

16
HellboyElvis skrev:Okej, då är det nog inte samma. Men tråden som ThomasDK länkade till handlar om ryckningarna och felet i toppen.

Men i ditt fall handlar det kanske mer om obalans i hjulen eller ståplattor på däcken.
Har du fått hjulen kollade och balanserade?
Ståplattor på hjulen??? Vad är det?
Vibrationerna känns inte alls som obalans i hjulen. Det känns och låter mer som när man råkar köra på räfflade målade vägmarkeringar som ska varna att man vinglat för långt åt höger/vänster.

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

17
Ståplattor på DÄCKEN.
Det är tex när bilen stått nerspänd länge på båten som tar hit bilen.
Däcket blir platt där det står och formas så permanent. Detta leder till guppig gång vid körning i olika hastigheter (oftast mest märkbart mellan 30-60 kmh) , ungefär som att köra på vägrenslinjer, eftersom däcket blir ovalt.
Och det är nästintill omöjligt att rätta till. Det slutar oftast med att man får byta till nya däck...

Det var därför jag undrade om du fått KOLLAT däcken (och balanseringen) så dom inte har ståplattor.
En seriös verkstad/däckfirma kan köra ett vägkraftstest i maskin och enkelt få reda på om däcket är ovalt/ståplattor eller är skadat på annat sätt.

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

18
Jag har också märkt av detta fenomen vid ett flertal tillfällen på senare tid. Framförallt vid acceleration från stillastående. Vid ett tillfälle kändes det som hjulen spann och den fick fäste i en snabb takt, hela bilen skakade. Jag kommer att ta kontakt med Hedins verkstad på Hisingen där jag brukar serva bilen och påtala problemet. Men felet är intermittent och vid försök att återskapa det lyckats inte alltid, kanske beror det på hur varm motorn är. Är nog inne på att det har med topp och insug att göra.

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

19
xcardi skrev:Jag har också märkt av detta fenomen vid ett flertal tillfällen på senare tid. Framförallt vid acceleration från stillastående. Vid ett tillfälle kändes det som hjulen spann och den fick fäste i en snabb takt, hela bilen skakade. Jag kommer att ta kontakt med Hedins verkstad på Hisingen där jag brukar serva bilen och påtala problemet. Men felet är intermittent och vid försök att återskapa det lyckats inte alltid, kanske beror det på hur varm motorn är. Är nog inne på att det har med topp och insug att göra.
I mitt fall så har det inget med motortemp att göra. Händer vid kall eller varm motor.
Jag har också vidrationer ibland vid start. Inte lika ofta som vid 55-60kmh

Re: Kortare vibrationer vid acceleration

20
Har upplevt samma sak slutet av Juli och August. Ut från rondeller i låg fart, från rödljus mm. När man gasar på lagom hårt så darra plötsligt gaspedalen.
Har läst igenom tyska liknande inlagor som de kallar för "rumbel". Någon skrev att bilen ställer in sig efter föraren och vid låg fart så kan dubbelkopplingslådan darra till vid acceleration. speciellt om man kör sakta, lugnt mycket i en stad. Jag har gjort just detta i sommar. För att testa teorin körda jag ut på landsbygden en dag i början av september. Gasade på extra hårt hela tiden under ca 3 h tid.
Efter detta kördes bilen mest lungt i stan igen... har inte haft darrningar alls längre.
Skriv svar

Återgå till "Niro"