Annons
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

42
Niros bränsleförbrukning har ju varit föremål för div kommentarer i denna tråd.
Kanske kan vara intressant att se hur den ligger till i jämförelse med andra bilar i verklig förbrukning.

Sprimonitor.de har publicerat siffror för de femtio snålaste bilarna (både diesel och bensinare) som finns i deras databas och där ligger Niro på 13:e plats med i dagsläget 5,3 l/100km.

Intressant nog ligger systermodellen Hyundai - IONIQ på 1:sta plats med Toyota Yaris Hybrid som tvåa. Antalet deltagande Niro är dock dubbelt så stort som IONIQ.
Några fler hybrider finns också med på bensinlistan.
Den som klagar på Nirons höga förbrukning kan nog få sig en tankeställare efter studium av listorna.......

Denna lista är förstås inte statisk - den förändras så fort någon av de deltagande bilarna registrerar en tankning - Niron kryper sakta upp i listan......
Man skall naturligtvis också vara medveten om att antalet bilar av varje fabrikat varierar väldigt mycket, vilket gör förbrukningsvärden på lågt representerade märken mycket osäker.

Deltagande bilar har ägare i Tyskland, Österrike, Holland mm och en från Sverige - min Niro....... som ensam skulle ligga bland de 2-3 bästa ;-)

https://www.spritmonitor.de/de/die_spar ... autos.html
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

43
kiagubbe skrev:Deltagande bilar har ägare i Tyskland, Österrike, Holland mm och en från Sverige - min Niro....... som ensam skulle ligga bland de 2-3 bästa ;-)

https://www.spritmonitor.de/de/die_spar ... autos.html
Intressant läsning! Var ser du vilka länder ägarna är ifrån? Jag kan inte hitta det någonstans. Själv är jag med i Fuelly istället. Tyckte deras app var betydligt bättre än spritmonitor.

http://www.fuelly.com/car/kia/niro
KIA NIRO 1.6 HYBRID DCT6 2017, Pluspaket 2, Rich Espresso

Re: Bränsleförbrukning Niro

44
@dunderklumpen:
Jag är rätt så aktiv på ett tyskt Niroforum, där praktiskt taget alla medlemmar också är Spritmonitoranvändare från de länder jag nämnde.
En del deltagare på Spritmonitor lägger också ut sin nationalitet på regplåt på sin inledande sida - sen kan man också ibland se språket på kommentarer de lagt in om sina tankningar.
Mycket går som bekant att ta reda på med lite detektivarbete på neeetet ;-)

Fuelly är också bra (om man kommer ihåg att byta enhet från mpg till l/100km) och har färre Niroägare, men jag har använt Spritmonitor länge på mina "gamla" tyskbyggda BMW/MB......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

45
kiagubbe skrev:Niros bränsleförbrukning har ju varit föremål för div kommentarer i denna tråd.
Kanske kan vara intressant att se hur den ligger till i jämförelse med andra bilar i verklig förbrukning.

Sprimonitor.de har publicerat siffror för de femtio snålaste bilarna (både diesel och bensinare) som finns i deras databas och där ligger Niro på 13:e plats med i dagsläget 5,3 l/100km.

Intressant nog ligger systermodellen Hyundai - IONIQ på 1:sta plats med Toyota Yaris Hybrid som tvåa. Antalet deltagande Niro är dock dubbelt så stort som IONIQ.
Några fler hybrider finns också med på bensinlistan.
Den som klagar på Nirons höga förbrukning kan nog få sig en tankeställare efter studium av listorna.......

Denna lista är förstås inte statisk - den förändras så fort någon av de deltagande bilarna registrerar en tankning - Niron kryper sakta upp i listan......
Man skall naturligtvis också vara medveten om att antalet bilar av varje fabrikat varierar väldigt mycket, vilket gör förbrukningsvärden på lågt representerade märken mycket osäker.

Deltagande bilar har ägare i Tyskland, Österrike, Holland mm och en från Sverige - min Niro....... som ensam skulle ligga bland de 2-3 bästa ;-)

https://www.spritmonitor.de/de/die_spar ... autos.html
Är ca 1,5L/100 km mer än vad som utlovats, är väl kanske lite för mycket i skillnad för att vara godkänt.
-------
Vad det gäller Huyndaien så skall den dra 3,4L/1oo km, detta med 15”-hjul, så den bör i det långa loppet dra mindre än Niron.
-------
Verkar som det finns flera från Svedala med på Sprimonitor.de.
------
Min Niro ligger på ca 0,48 liter per mil, just nu från inköp i Sep-17, den sjunker i bränsleförbrukningen nu på sommaren, men det är en väldigt varierad bränsleförbrukning.
Den verkar jobba bäst och billigast i temp runt 15-20*C, på dagtid med DLR på och fläkten på 1-3:e läget och ingen AC. Går tempen uppåt så är det lätt att man trycker på AC-knappen och vill ha det lite svalt i kupen, och likväl går den neråt, då blir det värme och i båda fallen kanske fläkten på hög hastighet.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

46
Huyndai Ioniq har ju samma drivlina som Niro, så förmodligen gör den bättre i från sig pga bättre aerodynamik.
Finns säkert många svenskar på Spritmonitor, men vad jag har kunnat se, verkar jag vara ensam svensk Niroägare.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Niro

47
Noterbart är att om Hyundai Ioniq har en deklarerad förbrukning på 3,4 L/100 km och en verklig förbrukning på 4,8 L/100 km är "överförbrukningen" 41 % jämfört med Nirons 39 % (5,3/3,8).

Själv har jag nu kört Niron 270 mil med en genomsnittlig förbrukning på 4,6 L/100 km, vilket jag är klart nöjd med. Trenden är dessutom att förbrukningen har minskat vid varje tankning.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Bränsleförbrukning Niro

48
olle23 skrev:Noterbart är att om Hyundai Ioniq har en deklarerad förbrukning på 3,4 L/100 km och en verklig förbrukning på 4,8 L/100 km är "överförbrukningen" 41 % jämfört med Nirons 39 % (5,3/3,8).

Själv har jag nu kört Niron 270 mil med en genomsnittlig förbrukning på 4,6 L/100 km, vilket jag är klart nöjd med. Trenden är dessutom att förbrukningen har minskat vid varje tankning.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tror även att Hyundai Ioniq kommer att sjunka i bränsleförbrukning, precis som Niron...
(Då Hyundai Ioniq inte har varit ute på marknaden så länge, så har den inte lika mpnga användare som Niro).
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Bränsleförbrukning Niro

49
Tyvärr kommer det snart ännu en vinter, då förbrukningsvärdena skjuter i höjden igen......
Jag vet av egen erfarenhet efter att ha haft Niron sedan mitten av oktober 2016, att vintern kan vara besvärlig för hybrider - ett LiJon- batteri har inte så mycket kraft vid -minus 25 grader.

Trots det - mina 1200 mil sedan dess, visar en total förbrukning på 4,77 l/100km och det klagar jag inte alls på - men visst var det skönt att på den senaste tankningen efter 613 km få ett snitt på 3,95 - det gjorde gott!

Förresten..... en kille på "mitt" tyska forum berättar idag att han kö en sträcka på 40 km på Autobahn igår och kryddade på upp till 190 knyck med sin Niro där och återvände sedan hem. Färddatorn visade 7,2 l/100km. Hans kommentar "mycket nöjd - min gamla Kia Venga brukade ligga på 12 liter vid samma körning. Jag är mycket nöjd med det. ............ Riktigt kul att köra så fort ekologiskt!".
(Fritt översatt av undertecknad)

Original:
"Bin auf der A1 ca. 40 km gefahren. Immer sehr zügig am Gas, stellenweise bis 190 km/h Tacho. Dann zurück durch die Stadt nach Hause. Und was sagt der Bordcomputer? 7,2 Liter/100km Bei gleicher Fahrweise hatte mein Venga Automatik mindestens 12 Liter Verbrauch.
Damit bin ich sehr zufrieden. Wenn man den Niro tritt, geht doch ganz schön was. Vorallem auch, wenn man bei 130 nochmal drauf tritt. Macht richtig Spaß so ökologisch zu rasen! ;-))"
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Bränsleförbrukning Nirohttp://www.kiacarclub.se/images/icons/misc/fire.gif

50
Märkligt Forum? Trodde att Ni som ägare till Niro vill ha information om NACKDELARNA... att bara skriva Hurra, Hurra så Bra Niro är.. Är totalt Meningslöst!
med att bara skriva BRA BIL ohhh, en såå BRA BIL ger väl knappast nykomlingarna i Forumet någon information!
Men, kan Meddela alla som Tycker ”BRA BIL” att detta med bränsle förbrukningen tas enligt en mig närstående källa mycket Allvarligt av Kia! är inte enbart här i Sverige Kritiken är svidande gentemot förbrukningen! I grannlandet Norge är det nästa upplopp på Kia verkstäderna gentemot förbrukningssiffrorna.
Fast som vanligt, här i Sverige så får man inte tala om nackdelarna eftersom många då kommer underfund om att.. Satan/Fan! jag skulle kanske väntat ett tag och köpt en bensindriven i stället.
Men Ni som klagar på mitt skrivande.. fortsätt leva i Er lilla värld och Tanka onödigt mycket, det tackar Oljebolagen för.
Själv ser jag fram emot en uppgradering framöver när det nu kommer att ske?
Bortsätt från Bensinkostnaden är Bilen dock Bra! och håller bra kvalitét.
Har försökt hitta någon som kan konvertera den till Biogasdrift, men, det tycks vara en främmande fågel Kia i det fallet, inget napp på den fronten.
Skriv svar

Återgå till "Niro"