Annons
Annons

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

22
Hurtche skrev:Kom på en till grej. Jag tvättar bilen väldigt ofta. Högtryckstvätt, gör det själv tvätt och även en del maskintvätt med borstar. Det sistnämnda har repat lacken något fruktansvärt. Ångrar att jag snålade ut och skippade lackskydd. Tidigare bil som är en Skoda är inte i närheten av lika skadad i lacken trots att den är nästan tre år äldre.

Läst tidigare trådar om just asiatiska bilar och deras lack. Verkar stämma på Niron med. Min far har haft flertalet Toyota och intygar samma sak.
Hej, vilken typ av lack är det på bilen? Har hört att på metallic läggs extra lager klarlack, funderar om det klarar sig bättre mot biltvättar med borstar?

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

23
Precision skrev:
Hurtche skrev:Kom på en till grej. Jag tvättar bilen väldigt ofta. Högtryckstvätt, gör det själv tvätt och även en del maskintvätt med borstar. Det sistnämnda har repat lacken något fruktansvärt. Ångrar att jag snålade ut och skippade lackskydd. Tidigare bil som är en Skoda är inte i närheten av lika skadad i lacken trots att den är nästan tre år äldre.

Läst tidigare trådar om just asiatiska bilar och deras lack. Verkar stämma på Niron med. Min far har haft flertalet Toyota och intygar samma sak.
Hej, vilken typ av lack är det på bilen? Har hört att på metallic läggs extra lager klarlack, funderar om det klarar sig bättre mot biltvättar med borstar?


Det är black metallic. Fruktanvärt repig, så det verkar inte hjälpa till.

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

25
Det som är bra med att göra lackskydd när bilen är ny, är att det inte behövs så stort jobb före behandlingen, men det går även att göra senare.
Bilen kommer under alla förhållanden att poleras till "belåtenhet" - gammal som ny. Ju fler skavanker, desto mer poleringsjobb.
Vad "till belåtenhet" betyder torde bero på den som gör jobbet..........

Min hade gått 3 veckor när jag gjorde det och fick en mycket fin och lättvättad yta. Markant "tåligare" än vad jag upplevde lacken för behandlingen.
Kommer nog att göra om behandlingen om något år.
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

26
Hurtche skrev:Ja det är ett gissel att vet vad som är bra, många parametrar. Kör du för någon specifik växel nu?

Med Niron blir det ju lite av en försökskanin. Till skillnad från Prius som är väl beprövade här i Stockholm som hybrid och taxi.
Jo jag kör under en växel i Kramfors. Sen är det ju som alltid med bilar... det gäller ju att ha en jäkla tur, och ha bra och få chaufförer på dom.

På något sätt verkar bilar hålla hyfsat så länge dom körs på samma sätt, hur de än körs, det är när man börjar bland körsätt för mycket de börjar rasa.

Men det är ju helt klart kul att vara lite udda och ha ett märke/modell de andra inte har... :)
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

28
Kul att läsa om en Kollega som har fördel att köra Kia Niro i Stadstrafik, orkar Du rapportera tills sista milen så är det värdefull information, en riktig kunskapsbank!
Tycker också att 12v batt. verkar litet och klent, kan nog bli problem i Norrland i kyla.
Nya Taxametrar är av LED modell och drar inte så mycket som tidigare, men drar ström det gör de.
I min hem stad får Taxi inte använda Hybrid då alla Samhällskörningar skall utföras med Fossil fritt bränsle, och hybriden har en bensinmotor, dieslar tankas med HVO100 bränsle, bensin motorer drivna har konverterat till Biogas... som räcker 25 mil ca. sedan är det att tanka eller köra på bensin några mil. Finns ingen Biogas i Hälsingland.

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

29
PDU61 skrev: Tycker också att 12v batt. verkar litet och klent, kan nog bli problem i Norrland i kyla.
Nja... det går ju inte att jämföra med "vanliga" bilbatterier, som skall ge kraft till en startmotor. Här är det frågan om tillräcklig power för att kunna utföra test på hybridsystemet mm, för att sedan ge OK till detta att starta kärran - oftast med EV, ibland startar också bensinmotorn.

En helt annan sak är fel som upptäcks både i UK och D, där 12V-batteriet dragits ur när bilen t ex stått över natten. Orsaken till detta eller vilka bilar som drabbats verkar än inte vara helt klarlagt, men i något fall var det bensinpumpen som jobbade på när den inte skulle det.
Själv har jag en booster i handskfacket i fall att.......
2020 KIA Niro 1,6 Hybrid DCT6 Pluspaket 1, vit
Har haft: alla tänkbara MB & BMW, men kör sedan några år KIA

Re: Kör kia niro som taxi i Stockholm

30
Hurtche:

Kia Motors Sweden, har de hört av sig något och kollat hur den funkar som taxi??? De bör väl vara intresserade och se hur den beter sig.

Blir många mil snabbt och det är väl mest stadskörning kan jag tänka mig, men du kör väl även mycket landsväg.
Då får en snabb inblick i vad som kan gå sönder och vad som ska förbättras, och vad som är bra.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Återgå till "Niro"