Annons

Servicekostnad, serviceavtal?

1
Hej,

Är det någon som fått information om vad det kostar att utföra service på Niron per år, eller har fått kostnadsinformation om serviceavtal? Service skall utföras vid 1500 mil eller en gång per år, beroende på vad som infaller först. Jag läste testen av Kia Niro i Auto motorsport, där specificerades det att kostnaden för service är "service t.o.m. 6000 mil, kr/interv.=11250:-", vilket känns rätt så saftigt jämfört med andra bilar i samma klass. Audi Q2 låg på 3600:- i samma test/specifikation. Bra om någon har koll på summan som kan uppstå för att undvika eventuell kalldusch.
Annons

Re: Servicekostnad, serviceavtal?

2
Min återförsäljare sa att den första kostar ca 1700:-, den andra ca 3300:-, sedan varannan 1700:- och sedan 3300:-, blir ca 10.000:- för 6000 mil, så din siffra på 11250:- är nog ganska nära sanningen.
Sedan får man se hur mycket det stämmer,
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Servicekostnad, serviceavtal?

3
Tack för informationen hema! Kanske inte är så farligt ändå. Intressant att lära sig mer om totalkostnaden. Visst är det så att man måste serva bilen hos Kia originalverkstäder om den 7-åriga garantin skall gälla eller kan man serva den hos t.ex. Mekonomen?

Det skulle också vara intressant att veta vad ett serviceavtal kostar per år vid nybilsköp.

Re: Servicekostnad, serviceavtal?

4
Om jag inte minns helt fel så måste man serva bilen hos en godkänd KIA-verkstad för att garantin ska gälla i 7 år.
Du kan serva bilen hos mekonomen eller någon annan servicekedja, men då är det bara 3 års garantin (tror jag), och man får heller inte uppdateringar för motor, växellåda och navi, om man har en sådan.
Har man serviceavtal så brukar den vara knuten till bilen och byter du inom låt säga 3år som avtalet brukar vara, så losar man pengarna tror inte det går att föra över till nästa om man köper en KIA.
Niro 2023 PHEV 183HK :)

Re: Servicekostnad, serviceavtal?

6
hema skrev:Om jag inte minns helt fel så måste man serva bilen hos en godkänd KIA-verkstad för att garantin ska gälla i 7 år.
Du kan serva bilen hos mekonomen eller någon annan servicekedja, men då är det bara 3 års garantin (tror jag), och man får heller inte uppdateringar för motor, växellåda och navi, om man har en sådan.
Har man serviceavtal så brukar den vara knuten till bilen och byter du inom låt säga 3år som avtalet brukar vara, så losar man pengarna tror inte det går att föra över till nästa om man köper en KIA.
Dylika krav för garantier får ej finnas och det vet Kia eftersom de fick smäll på fingrarna gällande detta krav ifrån en domstol.

Men de fortsätter kringå det genom sina krav, kolla bara, de kräver att mjukvaruuppdateringar skall göras, vilka andra än Kia kan gör a den ? ingen.....de skulle behöva inför rätta igen så en insatt domare kan skriva domslut som sätter stopp för deras krav.

http://teknikensvarld.se/kia-fallda-i-d ... in-119589/
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Servicekostnad, serviceavtal?

9
[quote="/< I /-\"]Service och mjukvaruuppdatering skulle kunna vara särskiljda. Dvs serva bilen där du vill och åk till KIA-verkstan för att genomföra de mjukvaruuppdateringar som är kopplade till garantin. Inga problem![/quote]

Då skulle Kia ta motsvarande pris som en service kostar endast för uppdatering av mjukvaran.

Re: Servicekostnad, serviceavtal?

10
Fick pris på serviceavtal från min Kia-återförsäljare när jag hämtade min nya bil i tisdags på 219:- per månad, avtalet löper 36 mån/4 500 mil.

I avtalet ingår alla kostnader vid servicen inkl. oljor, spolarvätska, lampor och lånebil vid service.
Kia Niro Hybrid Pluspaket 1 (2017), Platinum Graphite Metallic
Skriv svar

Återgå till "Niro"