Annons

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

31
[quote="HellboyElvis"]Som Filip skrev.
Man kan inte bara uppdatera kartdatan, utan även själva AVN-enheten måste också uppdateras, annars fungerar det inte, det blir kompabilitetsproblem.

Det är bara gamla AVN 1.x som man stoppar i en USB-sticka som gör allt på en gång, men det tar också nästan 2 timmar.

AVN 2.x tar ca. 9 minuter och AVN 5.x (int1x) tar ca 12 minuter.
AVN 4.x (Sorento och Optima 15-17) tar ca. 40 minuter.[/quote

Ja det jag skrev att det ligger på SD kort! Och som även Filip skriver att det ligger på SD kort.
Annons

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

34
KejsarNiro skrev:Hallå alla smarta kompatibla miljövänner :)

Vi hade precis vår Niro Hybrid 2018 (uttagen september) inne på vår första service på Hedin Bil i Akalla Sthlm. Nu har jag några frågor till er som kanske haft bilar på originalservice osv tidigare.

Det enda som står att de utfärdat i protokollet är i princip byte av alla vätskor/oljor i bilen.
1. Är det endast detta som gås igenom och finjusteras?

Det stod också att de sökt med GDS eller vad det heter (antar att de pluggat in något diagnosterings-grunk för att kontrollera ev. felmeddelanden, motor eller mjukvaror)

Sen så reagerade jag lite på det som skrivs här gällande mjukvaran. Det ser nämligen inte ut som att den är uppdaterad?
2. Kan någon bekräfta om detta är den senaste mjukvaran eller om man ska kräva återbesök för detta (gratis)?

3. Om inte mjukvaran är uppdaterad, bör inte mjukvaruuppdatering ingå i en originalservice på en originalverkstad?

Nedan följer en bild på nuvarande mjukvara (efter verkstadsbesök)
Vad fick du betala för servicen i Akalla?
Första Hybrid - men inte sista :clap:

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

36
Okej, efter åtskilliga försök att ringa serviceverkstaden i Akalla utan att de svarar i telefon har jag nu mjelat till dem för att få min nya tid bekräftad.

Jag får som svar att "hennes kollega" plockat bort den preliminära bokningen.

Detta har de alltså gjort utan att ens kontakta mig. Tiden skulle varit nu på fredag.

De har dock erbjudit sig (efter påtryckning att de ska finnas nyare programvara) att "okej, vi kan ta in bilen igen och kontrollera mjukvaran"

-Bör jag gå med på detta? Vad händer om de säger samma sak, att detta är den senaste?
2018" Kia Niro - 1.6 GDi Hybrid DCT-6 - Pluspaket 1 - Gravity Blue

[[ Innan dess: Seat Ibiza Stella 1.6 (-01), Seat Cordoba 1.6 (-00), Wolkswagen Lupo 1.4 (-00) ]]

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

37
KejsarNiro skrev:Okej, efter åtskilliga försök att ringa serviceverkstaden i Akalla utan att de svarar i telefon har jag nu mjelat till dem för att få min nya tid bekräftad.

Jag får som svar att "hennes kollega" plockat bort den preliminära bokningen.

Detta har de alltså gjort utan att ens kontakta mig. Tiden skulle varit nu på fredag.

De har dock erbjudit sig (efter påtryckning att de ska finnas nyare programvara) att "okej, vi kan ta in bilen igen och kontrollera mjukvaran"

-Bör jag gå med på detta? Vad händer om de säger samma sak, att detta är den senaste?

Byt verkstad Akalla lämna jag för länge sen.
Precis som du skriver svarar dom inte i telefon.
Dom åtgärdar inte saker utan säger bara att det ska vara så.

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

39
PatricF skrev:Ta Södermalms bil i Skarpnäck istället för Hedin bil i Akalla.
Fantastiskt bra service även om dom klantat sig och du får alltid gott bemötande.
Hej!
Tack för tips, skulle vara bra för vår del då vi bor i Söderort iofs.

Verkstaden i Skarpnäck, är den auktoriserad för Kia?

De i Akalla har gått med på återkontroll nu på torsdag redan så jag tog den tiden. Så får vi se..
2018" Kia Niro - 1.6 GDi Hybrid DCT-6 - Pluspaket 1 - Gravity Blue

[[ Innan dess: Seat Ibiza Stella 1.6 (-01), Seat Cordoba 1.6 (-00), Wolkswagen Lupo 1.4 (-00) ]]

Re: Vilka kartor i Niros navigering?

40
Så, äntligen klart.

Men inte efter ännu lite möda.

Lämnade in den i Torsdags, hämtade den på eftermiddagen. MEN DEN VAR INTE KLAR?!

De hade be massa bortförklaringar, mjukvaran var inte hemma, killen som kunde det var inte där bla bla..

De lovade dyrt och heligt att den skulle bli klar i fredags och ville tvätta bilen som kompensation. Ok.
Återkom dagen efter, hämtade bilen och programvaran var äntligen uppdaterad.

Bilen tvättad? Nej det kan vi inte påstå, den var som bäst avblåst med högtryck, inget annat. Till och med fingeravtryck var kvar på dörrkarmarna.

Nej. Ingen mer service på Hedin Bil Akalla.
2018" Kia Niro - 1.6 GDi Hybrid DCT-6 - Pluspaket 1 - Gravity Blue

[[ Innan dess: Seat Ibiza Stella 1.6 (-01), Seat Cordoba 1.6 (-00), Wolkswagen Lupo 1.4 (-00) ]]
Skriv svar

Återgå till "Niro"