Annons

Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

1
Så, då var man "all Kia" familj igen efter att V90'n vi hade efter vår förra Optima fått gå vidare och en Optima PHEV köptes för att sköta jobbpendlingen.
Men, hittar en knapp jag inte känner igen ifrån min gamle Optima GT-Line. Då det är en PHEV i sig så är det ju inte jättekonstigt, men denna knapp ser väldigt malplacerad ut. Nästan "ditsatt"...

Någon som känner igen den, är den "standard" och.... vad gör den? :)

Trycker man på den började den lysa rött.
Bild
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld
Annons

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

3
Det hade ju varit en trevlig överraskning om så var fallet. En av få saker jag saknar från V90'n när man sitter i bilen och väntar på ungarna efter någon aktivitet :)
Får ta och fråga verkstaden. Behöver ändå svänga förbi då schuko-laddaren började lysa "fault" och inte ladda häromdagen.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

5
Jag har denna knapp i min Optima PHEV -20 och det är, precis som konstaterat, en bensinvärmare. I min bil är det en Eberspächer Easystart Web. Det ska ha följt med någon instruktionsbok med produktnyckel och diverse koder för inloggning på appen.
Kia Optima SW 1.7 CRDI -18
Kia XCeed Plug-In -23
Kia Proceed GT -20

Re: Intressant knapp i en Optima PHEV 2018

6
Mikko skrev:Jag har denna knapp i min Optima PHEV -20 och det är, precis som konstaterat, en bensinvärmare. I min bil är det en Eberspächer Easystart Web. Det ska ha följt med någon instruktionsbok med produktnyckel och diverse koder för inloggning på appen.
Det visade sig vara exakt detta. En Eberspächer Hydronic S3 satt i bilen med deras smart web start. Pumpen visade sig knas så fick byta den, men nu lirar den fint.
En tanke som slog mig är dock...

Optima PHEV har ju ett val där högspänningsbatteriet kan underhållsladda 12V batteriet. En av de saker man alltid "klagar" på när det gälller parkeringsvärmare är ju att de drar slut på 12V batteriet om man kör kort osv. Men hur fungerar detta underhåll?
Om bilen är fullladdad, kommer den se till att 12V bli laddad om jag hade låtit värmaren stå och gå toklänge?
En av anledningen till frågan är att fläkhastigheten är satt rätt lågt nu, men det sa de på Eberspächer support att verkstaden kan konfigurera om ifall jag vill. Men, fläkten är ju det som drar massa ström när värmaren går så högre varvtal på fläkten kunde ladda ur batteriet snabbare.

Det i sig är ju inte så roligt, men... om 12V batteriet när bilen står parkerad använder batteripacked som en backup att hålla sig laddat så är det ju helt plötsligt inget problem i så fall. Men läst lite olika där en del säger den endast gör detta när bilen är inkopplad (vilket verkar gå emot hela tanken att dra från batteriet då den lika gärna hade kunnat ta från laddkabeln i så fall och omvandlat till 12V för att även ladda bilbatteriet), en del säger den alltid håller koll när den står parkerad om detta är aktivt i menyn osv.
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"