Annons

Ceed SW Plugin VS Optima SW Plugin

1
Hej på er,

Jag står i valet och kvalet att privatleasa en Kia och står och väljer mellan Ceed'en och Optima'n (Plug in, Advance 2) .
Finns det någon här som har erfarenhet av bägge dessa bilar och kan ge mig en övertygande knuff mot någon av dessa modeller?
Optiman kostar bara 300kr mer i månaden och då är min fråga varför skulle man köpa en Ceed när man kan få Optiman för nästan samma peng?

/Daniel
Annons

Re: Ceed SW Plugin VS Optima SW Plugin

2
Danneman skrev:Hej på er,

Jag står i valet och kvalet att privatleasa en Kia och står och väljer mellan Ceed'en och Optima'n (Plug in, Advance 2) .
Finns det någon här som har erfarenhet av bägge dessa bilar och kan ge mig en övertygande knuff mot någon av dessa modeller?
Optiman kostar bara 300kr mer i månaden och då är min fråga varför skulle man köpa en Ceed när man kan få Optiman för nästan samma peng?

/Daniel
Oj skiljer det bara 300:- så skulle jag ta Optiman alla dagar i veckan.

Re: Ceed SW Plugin VS Optima SW Plugin

4
Jag har ägt Ceed SW 1.4 T-GDi DCT Advance (bensin) privat och kör nu Optima SW Plug-in Hybrid Advance Pluspaket 2 som tjänstebil.

Optiman är en stor bil och mycket rymligare invändigt. Det finns en hel del smarta lösningar i Optiman och den känns mer påkostad. Bagaget på bensin Ceed:en var större än Plug-in varianten av Optima. Jag gissar att Ceed Plug-ins bagage är mindre än Optima Plug-hybriden. Det som talar för Ceed Plug-in Hybrid är digitalt instrumenkluster, modernare och större pekskärm, UVO-Connect beroende på utrustningspaket så klart.

Ceed Plug-In hybrid har en ganska klen bensinmotor. Körställningen var bättre i Ceeden konstigt nog. Det berodde nog på att jag kunde få stolen lägre i Ceeden vilket jag gillar.

Men jag hade valt Optiman alla dagar i veckan om du inte värderar det positiva ovan om Ceeden väldigt högt.

Re: Ceed SW Plugin VS Optima SW Plugin

5
Danneman skrev:Hej på er,

Jag står i valet och kvalet att privatleasa en Kia och står och väljer mellan Ceed'en och Optima'n (Plug in, Advance 2) .
Finns det någon här som har erfarenhet av bägge dessa bilar och kan ge mig en övertygande knuff mot någon av dessa modeller?
Optiman kostar bara 300kr mer i månaden och då är min fråga varför skulle man köpa en Ceed när man kan få Optiman för nästan samma peng?

/Daniel

Hej. Har haft en Optima i 3 år (2017-2020) dock diesel, Har nu en Ceed sw plug in hybrid. Min åsikt är att båda bilarna är väldigt lika i utrustningsar mm. Optiman är som det skrivs mycket större både invändigt (ben utrymme mm) samt i bagage. Nackdelar jag upplevde med optiman är bla dåliga bälten, gick ej tillbaka trots smörjning. Upplevde den bullrigare samt att den skall utgå i europa så det är satsa på en döende häst.

Ceeden är jag mycket positiv till. Visst lite mindre men räcker ändå bra. Minus för den sjukt höga tut signalen när man backar och att inte p sensorer fram är standard,
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"