Annons

Senaste programvaran

1
Hej,

Hade inne min för service i förra veckan och misstänker att de inte uppdaterade programvaran. Det är i bockat i protokollet men idiot som man är så kollade jag inte version innan jag lämnade in den.
Kan någon här upplysa om jag har senaste versionen och om inte, vad skiljer? Är det ide att åka tillbaks och be dem uppdatera?
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15
Annons

Re: Senaste programvaran

3
Tack Sorento för svaret.

Tänkte komma med en uppdatering.
Jag ringde verkstaden som gjort service och frågade om de inte uppdaterat programvaran trots att det står så i protokollet.
Svaret blev, Njaa... Jo, men det kan gått fel och man kan inte vara säker på att det lyckats och många tveksamheter men den jag pratade med skulle kolla med han som gjorde servicen och återkomma för det är inte säkert att det fanns någon nyare version så det kan vara så också....
Jag ringde sen och påminde en gång till och nästa dag ringde de och sa att jag kan komma ner med bilen så gör de en uppdatering medan jag väntar.
Väl där så börjar tveksamheterna igen. "Vi är inte så säkra på att det finns nyare programvara men vi kollar om vi kan göra en uppdatering."
Efter 30 minuters väntande kommer de tillbaks med nyckeln och säger att det gick tyvärr inte. Han som kan det är på semester och det finns så oerhört många olika versioner till min bil så ingen vet med säkerhet hur och vilken version som ska på. Han som brukar göra det brukar ha ett SD-kort färdigt som de bara byter men han har inte fixat det innan han gick på semester.
Ny tid för nytt försök på måndag.
Är det så jäkla svårt att uppdatera programvaran? Och SD-Kort? Jag trodde de gjorde det via USB:n?
Blir intressant att se på måndag vad som händer...
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15

Re: Senaste programvaran

4
Som vanligt...
Jo, oftast är det bara en person som har hand om uppdateringarna i verkstaden.

Ja, det finns många versioner av AVN, men bara EN som är till din bil. Nämligen 5.x Och det finns i ditt fall 2 nyare versioner.

Ja, uppdateringen i ditt fall görs med SD-kort.
Man tar ut bilens egna SD-kort och uppdaterar kartmaterialet i en dator, medan man sätter i ett annat SD-kort laddat med mjukvaran för AVN och uppdaterar AVN under tiden. Sen byter man tillbaka igen. Klart.
Tar ca. 15 minuter för själva uppdateringen.

Re: Senaste programvaran

6
Håller med dig Bjen - SorentoUM är en riktig hjälte på detta forum! Alltid lika roligt att läsa inlägg från någon som kan sina saker - på riktigt. Hatten av för de som outtröttligt fortsätter att mata oss med bra och korrekt information - även om en bråkdel av frågeställarna ens orkar tacka för svaren...

Jag fotograferar alltid uppgifterna i bilens AVN - INNAN bilen lämnas in på service. Därefter kör jag inte en meter sedan jag hämtat bilnycklarna efter service, innan jag sett att man faktiskt gjort dessa uppdateringar inklusive kartfilerna. Sjukt att det ska behövas - men jag har varken tid eller lust för återbesök.

När det gäller Bjen så är det nästan obegripligt att man kallar dig till verkstaden och därefter står helt handfallna. Och därefter ber dig återkomma ännu en gång! Hoppas det lyckas denna gång och jag tycker faktiskt att du ska kräva avdrag med 10-20% på nästa service eftersom man inte gjort det du betalat för tidigare och dessutom slösat din tid att visa upp bilen för ett gäng som inte kan hantera problemet.

Om Kia ska förbli ett bra och stort bilmärke i Sverige får man kanske börja kamma till sig och förslagsvis utse fler personer på verkstaden som klarar av att uppdatera AVN. Det blir ju för sårbart annars.

Re: Senaste programvaran

7
Oj, Tack ska ni ha. Gör vad jag kan för att hjälpa till att räta ut frågetecken.
Försöker också se problemen från flera vinklar.

KIA är absolut ett bra bilmärke, men tyvärr finns det en del verkstäder där ute med moralbrist och okunnighet/nonchalans som drar ner totalupplevelsen för slutkunden.

Re: Senaste programvaran

10
Då så...
En trevlig prick ringde idag och sa att han skulle hjälpa mig med att uppdatera programvaran så jag åkte dit och nu är det gjort.
Tog 30 min. ungefär.
Och hoppas nu att jag fick SENASTE programvaran och kartuppdateringarna... Tycker mig se att de är från 2019 men kanske är så. :?:
Kan någon verifiera det samt kanske även tala om vad som är nytt?
Såg på kartan att de ändrat färgen på bakgrunden till en mörkare samt att texten på versionssidan är otydligare , vet inte om jag gillar det men man vänjer sig säkert.
en bra sak är att man nu SER om de uppdaterat för det står längst upp när senast uppdatering är gjord.
I övrigt så va det lite annorlunda i navigatorn men finns det nya finesser eller?
Kia Ceed SW PHEV -22
Kia Optima SW P-HEV ADVANCE PLUS 2 -18
Kia Ceed SW 1,6 CRDI Aut. LTD Ed. -15
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"