Det här kanske blir lite upprepning, ber i så fall om ursäkt.
Bakgrund:
Jag är i en liknande situation som trådskaparen; har i mitt fall en Passat Alltrack från -12 som jag idag kör ca 1500 mil/år med och snittar då ca 0.8 l/milen. Överväger nu att skaffa en laddhybrid för att kombinera nyare/modernare bil och lite mer miljötänk, till förhoppningsvis en relativt liten merkostnad. Då vi äger befintlig bil utan lån och bilen är så till åren att värdeminskningen är relativt liten så är det svårt att "räkna hem" att köpa eller leasa en ny bil. Inte heller att köpa begagnad verkar gå att räkna hem i min kalkyl, pga av att vi då skulle behöva låna typ 100-150 kkr och även den högre värdeminskningen. Men t.ex. KVD har leasing på begagnade bilar och med den förbrukning jag gissat på så känns merkostnaden i den kalkyl jag gjort för en 2-3 år gammal Optima SW Plug-in rimlig. Gillar man att spekulera så kan man roa sig med att räkna på att pengarna som nuvarande bil i så fall säljs för hamnar i fonder/aktier och att en vinst där räknas som en "omvänd värdeminskning", i så fall blir kalkylen mellan nuvarande bil och en "nyare" faktiskt ganska snarlik
Men jag har en viss osäkerhet i min beräkning pga att jag inte helt förstår förbrukningen.
Så här är frågan:
Om man inte intresserad av att hålla på att trixa med att stänga av värmen på vintern och vill köra AC på sommaren vad är en realistisk förbrukning (el + bensin) på de här typerna av resor
* <5 mil, i princip bara 50 och 70 vägar, "lagom" på gaspedalen
* >25 mil, i princip bara motorväg eller landsväg, "plus moms" på hastigheten