Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

Senaste inlägget från föregående sida:

Har en Kia Ceed plugin sedan två månader.
Ligger efter 200 mil på en förbrukning 0,08 l/m. Helt ok. Har då ändå 7,5 mil till jobbet en väg. Kan ladda där.
Kör man högst 30 km/dag så borde du klara dig helt utan bensindrift 5-6 månader/år.
Vintertid så blir det givetvis en del förbrukning, men har svårt att tro att du ska behöva komma upp till 0,2 i snitt årsbasis.

Annons

3KGT skrev:Lånar tråden.
Kör ca 12 mil per dygn. Möjlighet till laddning hemma, men ej på jobbet.
Vad bör jag ha för verklig förbrukning tror ni? (Gärna från nån som pendlar mer än 4-6 mil per dygn).

Skulle gissa på 0.3-0.4 l/mil ca om du har fullt batteri vid start och använder EV läge rätt. Lite beroende på vägen. 80-90-vägar mindre förbrukning än så, motorväg mer. Du har nästan halva sträckan på batteri.

iuridae skrev:
3KGT skrev:Lånar tråden.
Kör ca 12 mil per dygn. Möjlighet till laddning hemma, men ej på jobbet.
Vad bör jag ha för verklig förbrukning tror ni? (Gärna från nån som pendlar mer än 4-6 mil per dygn).

Skulle gissa på 0.3-0.4 l/mil ca om du har fullt batteri vid start och använder EV läge rätt. Lite beroende på vägen. 80-90-vägar mindre förbrukning än så, motorväg mer. Du har nästan halva sträckan på batteri.

Tack för svaret

Jag kör med kupévärmare hemma.- Har ca 2,5 mil till jobbet. Kör med ratt och sätesvärme och då startar inte bensinmotorn. Lite jobbare att åka hem från jobbet. Har egen laddplats, men inget uttag till kupévärmaren så är det riktigt kallt ute så räcker inte sätes och rattvärme til för de 25 minuterna jag har hem.

Totte757 skrev:Hej,

Jag som många av er vill köra på nästan ren eldrift. Bor 6km från arbetsplats. 2 barn med aktiviteter. Kör Max 30km per dag. Förstår att bilen kräver värme från motorn, men kan tänka mig att tumma på vissa bekvämligheter när jag själv kör till jobb.

Om jag kör med motorvärmare och kupéfläkten vintertid. Finns det anledning att bensinmotorn går igång? Hur nära ren eldrift kommer jag?

Kör en V70 från -15 idag. I mitt tycke bättre komfort och lastutrymme. Drar 0,8. För att jag ska se en vinst vill jag gärna åka ganska mkt billigare, helst ingen bensinförbrukning alls. Hur realistiskt är det?

Vid samtal med kiasäljaren får jag inga tillförlitliga svar alls.
Har nu:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Har tidigare haft:
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"