Annons

Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

1
Hej,

Jag som många av er vill köra på nästan ren eldrift. Bor 6km från arbetsplats. 2 barn med aktiviteter. Kör Max 30km per dag. Förstår att bilen kräver värme från motorn, men kan tänka mig att tumma på vissa bekvämligheter när jag själv kör till jobb.

Om jag kör med motorvärmare och kupéfläkten vintertid. Finns det anledning att bensinmotorn går igång? Hur nära ren eldrift kommer jag?

Kör en V70 från -15 idag. I mitt tycke bättre komfort och lastutrymme. Drar 0,8. För att jag ska se en vinst vill jag gärna åka ganska mkt billigare, helst ingen bensinförbrukning alls. Hur realistiskt är det?

Vid samtal med kiasäljaren får jag inga tillförlitliga svar alls.
Annons

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

2
Inte jätterealistiskt. Om du vill köra uteslutande på el har du valt fel bil, då motorn alltid kommer att starta vid något tillfälle för att:
1. Få upp värmen till klimatanläggningen
2. Upprätthålla systemspänningen
3. Göra sig av med bensinångor/tryck från kolkanistern
4. Bidra med kraft vid gaspådrag

Men vid försiktig/planerad körning, utan stora skillnader mellan utetemp-kupétemp och med konstant välladdat batteri kan du nog få ner bensinförbrukningen till 0.25-0.3 liter/mil

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

4
Jag tror inte man kan komma lägre i praktiken med körning på allmän väg och i tätbebyggt område.
Det blir dessutom lätt tråkigt att ständigt planera körningen och inte accelerera för mycket med "risk" för att bensinmotorn ska starta. Bara min åsikt. Vissa ser det säkert som en rolig utmaning att se till att bensinmotorn inte under några omständigheter får starta. Smaken är som baken [emoji39]

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

6
SorentoUM skrev:Inte jätterealistiskt. Om du vill köra uteslutande på el har du valt fel bil, då motorn alltid kommer att starta vid något tillfälle för att:
1. Få upp värmen till klimatanläggningen
2. Upprätthålla systemspänningen
3. Göra sig av med bensinångor/tryck från kolkanistern
4. Bidra med kraft vid gaspådrag

Men vid försiktig/planerad körning, utan stora skillnader mellan utetemp-kupétemp och med konstant välladdat batteri kan du nog få ner bensinförbrukningen till 0.25-0.3 liter/mil

Bra info om vad bränslet går till. Med gaspådrag kan jag förstå att bilen kommer upp i 0,2-0,3. Men jag har svårt att förstå det enbart för värmens skull och hålla tryck? Den går ju bara på tomgång? Svag belastning driva ac-kompressor m.m.

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

7
Jättesynd att så är fallet. En snål privatkundsköpare ser vinsten med att åka fossilfritt majoriteten av resorna.

I detta läget finns det potenta familjebilar med bättre/liknande lastutrymme och likaså komfort med snarlik förbrukning utan att vara hybrider. Passat Bmw 520, finns säkert fler.

Nu är jag ingen milljökämpe och söker bil av den anledningen. Väljer istället bil ur privatekonomisk synvinkel. Så otroligt synd att man inte kan köra fossilfritt. Jag hade hellre haft den möjligheten och halverat körsträckan än att optiman ska ligga på 0,2 liter milen.

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

8
Har i och för sig en Niro men sen 12 oktober och kört drygt 900 mil. Kört ett antal "långkörningar" (dvs mer än 58 km) och ju en stor del "vinter" i mälardalen. När jag går ut och det är kallt sätter jag på mig varma vinterkläder varför det inte stör mig att inte ha kupevärmen på, kör istället stolvärme och ibland (sällan) rattvärme. Har inte haft några probelm att köra bara på el de andra resorna jag gör vilka till 99% är kortare än Niro el-räckvidd. Jag ställer tempen på "low" och slår aldrig (på vintern) på ac:n. Is/imma ärr inga problem att få bort med bara fläkt på framrutan. Så nog är ladd-hybriden möjlig att kör på nästan bara el om man vill och tänker till med mest korta resor.
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

9
Jag har en Optima laddhybrid sen december 2019.
Första tankningen i januari hade den dragit 0,31 liter/mil.
Vid andra tankningen i mars 0,22.
Har fortfarande inte tankat den tredje men bilen säger 0,13 hittills på den, jag har åkt 190 mil och har drygt halva tanken kvar. Jag räknar med att komma 400 mil innan jag behöver fylla på bensin igen.

Men, är det kallt och vinter så går det åt bensin för värme och ventilation.
Sen krävs det planering, och försöka ladda överallt man kommer åt hela tiden.
Jag har dessutom inte kört några långa sträckor.
Nu när det är varmt kommer jag faktiskt 62 km på en laddning, om allt är avstängt, inkl klimatkontrollen, och dessutom kör lugnt och absolut inte på motorväg.
Kör man 110 kommer jag inte mer än max 40 km, ännu mindre vid motvind.

För närvarande är milkostnaden på el c:a 2,30 kr/mil.
I och med att jag laddar ungefär hälften hemma och resten på olika gratisställen så blir min egen kostnad alltså c:a 1,15 kr/mil.
Just nu är bensinkostnaden c:a 2 kr/mil

Totalt drygt 3 kr milen alltså så jag är helnöjd!

/Roger

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

10
Har en Kia Ceed plugin sedan två månader.
Ligger efter 200 mil på en förbrukning 0,08 l/m. Helt ok. Har då ändå 7,5 mil till jobbet en väg. Kan ladda där.
Kör man högst 30 km/dag så borde du klara dig helt utan bensindrift 5-6 månader/år.
Vintertid så blir det givetvis en del förbrukning, men har svårt att tro att du ska behöva komma upp till 0,2 i snitt årsbasis.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"