Annons

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

21
Jag har en kia niro phev 2020. Men klarer på sommar 0.18 l mil til jobbet 9.8 mil och på Vinter er det litt varierende. Sist var det - 23 då fick jag melding at motorn skal hålla sig i hev läge och kom jag med nästan fult batteri på jobbet. (jag stenge av värme och brukte sättevärmare och rattvärmare) men er det - 10 eller 11 er det for mig svårt å komma under 0.34 l/m
Annons

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

22
Fogfighter skrev:Hur gör ni med 12V batteriet ni som ligger sådär ohyggligt lågt i förbrukning.

Vi har haft vår Optima i en vecka och har varnat en gång angående "Låg batterispänning". Jag har kryssat i att den ska ladda 12V batteri från hybridbatteriet
Du kan aktivera ett val i inställningsmenyn där 12V batteriet laddas från batteripacket. Det hjälper till att motverka detta. Om det är aktivt endast vid drift eller även när bilen står parkerad vet jag inte riktigt dock.

Haft vår Optima PHEV 2-3 månader nu och snittet enligt datorn ligger på ca 1.5-2.0L/100KM. Då har ju de kalla dagarna här nu dragit upp det lite då nästan alla mina resor funkade på el innan. Har en parkeringsvärmare som gör att motorn inte går så mycket för att skapa värme som den kanske annars hade behövt göra. Och säg att den drar 0.3L om den står en halvtimme och sedan kör vi kanske 3mil oftast utan att motorn går igång, så addera 0.1L/MIL till för att få vad jag gör av med på riktigt. Om jag gör saker i "rätt ordning" (som jag inte riktigt kopplat ännu) så kan jag få värmaren och fläkten att vara igång samtidigt som jag kör utan att motorn startar. Annars brukar ju ofta motorn vilja hoppa igång när man slår på klimatanläggningen.

Innan parkeringsvärmaren var i bruk så gick ju motorn för att fixa värme och då låg oftast snittet runt 0.3L/MIL

En längre resa på 30MIL eller så har jag också hunnit med i november och då var snittet för den resan ca 0.33L/MIL
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"