Annons

Hev-läge. Hjälp!

1
Hej! Vi harpreci köpt en Kia optima sw plug-in hybrid 2018. I
Igår när jag skulle ut och åka så ville jag testa att enbart köra på el. Fulladdat batteri.

Innan jag åkte tryckte jag på HEV-knappen. Valde elektriskt läge.
När jag kom hem märkte jag, trots elektriskt läge, att bensin dragits, trots elektriskt läge.

Min undran är om det alltid dras lite bensin när jag kör
i elektriskt läge? Om ej upp i några större hastigheter.

Väl att informera att det är ngt knas med Ac och fläkten.
De går inte igång. Skall ringa verkstan på tisdag.

Tacksam för svar/klargörande.

Vänligen; Mimmi
Annons

Re: Hev-läge. Hjälp!

2
Bensinmotorn kommer att starta för att ge värme till kupén, ladda batteri/hålla uppe systemspänningen samt för att förbränna bensinångor. Och såklart om man trampar på gaspadelen...
Så det är väldigt stor "risk" att bensinmotorn startar ofta även under normal körning i el-läge.

Re: Hev-läge. Hjälp!

4
MimmiHildeberg skrev:Tack för ditt svar. Mao; helt bara på el går inte även om jag valt elektriskt läge? Just pga att optima är en hybrid. Logiskt.. iofs.

Tips på hur jag, när jag kör elektriskt läge, får ned bensinutsläppet?
Sänk temperaturen i kupén, så behöver inte motorn gå lika mycket för att leverera värmen. Har inte gjort några seriösa experiment, men skulle uppskatta att förbrukningen stiger från 0,2 till 0,4, om man höjer från 17 till 23 grader, vid utetemperatur strax över nollan, 20 minuter förvärmning med kupévärmaren och körsträcka på två mil.

Gasa inte för hårt. Motorn startar när kraftmätaren står nånstans runt mitten av den "smala delen" i gröna zonen. Jag tycker inte det brukar vara något problem att komma upp i skyltad hastighet på enbart el, innan jag lämnat en vanlig motorvägspåfart. Och man kan kryssa i en bit över 130 på enbart el så länge det inte är uppförsbacke.

Med det sagt, så ställer jag själv värmen på vad jag tycker i bekvämt och struntar i förbrukningen vintertid. Har också en del långkörningar (100 mil utan laddning eller så), så medelförbrukningen är 0,47 sen jag köpte bilen i oktober.

Re: Hev-läge. Hjälp!

5
Ok! Tack, bra tips!

En sak jag undrar över, gissar att autocorrect är boven. Du skrev såhär: ” Och man kan kryssa i en bit över 130 på enbart el så länge det inte är uppförsbacke”

Skall det stå 130km/timme? Det är jäkla snabbt enbart på el. Vi testade vår optima 2018 pluspaket 1 och när vi körde 110 km/timmen så tycktes bensinmotorn kicka in. Allt nedanför 110 km/timmen tycktes vara läget EV. Hur tusan lyckades du med 130? Felskrivning eller att du har en mycket nyare och starkare optima, kanske!? :) //Mimmi

Re: Hev-läge. Hjälp!

6
Jag har legat på E4an i 130 på enbart el. Får accelerera försiktigt när man är över 110 för att inte bensinmotorn ska gå in och hjälpa till. Sen räcker inte batteriet så långt i de farterna. Gjorde det bara för att testa. Jag brukar köra HEV-läge när jag ligger på E4an och sen gå över till EV när jag lämnar E4an och då köra slut på batteriet.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Hev-läge. Hjälp!

7
Ska du vara säker på att bara köra på batteri kan du stänga av climatkontrolen i läge off. Kör bara på el då jag pendlar 8km per dag och klarar mej gott på värmen som är i kupén av kupevärmaren.
Jag kör också lätt i 130km/h på bara batteridrift om man axar försiktigt.

Re: Hev-läge. Hjälp!

8
SiggeZ skrev:Ska du vara säker på att bara köra på batteri kan du stänga av climatkontrolen i läge off. Kör bara på el då jag pendlar 8km per dag och klarar mej gott på värmen som är i kupén av kupevärmaren.
Jag kör också lätt i 130km/h på bara batteridrift om man axar försiktigt.
Bra tips! När du skriver kupévärmaren; vad menar du då?

//Mimmi

Re: Hev-läge. Hjälp!

9
Du ska inte trycka på HEV-knappen när du startar körningen. HEV betyder att den går på bensin i första hand. Växlar automatiskt till HEV när batteriet tar slut.
Trycker du på HEV knappen tvingar du till bensin läge.
Optiman är programmerad att alltid starta i el läge.

Re: Hev-läge. Hjälp!

10
MimmiHildeberg skrev:
SiggeZ skrev:Ska du vara säker på att bara köra på batteri kan du stänga av climatkontrolen i läge off. Kör bara på el då jag pendlar 8km per dag och klarar mej gott på värmen som är i kupén av kupevärmaren.
Jag kör också lätt i 130km/h på bara batteridrift om man axar försiktigt.
Bra tips! När du skriver kupévärmaren; vad menar du då?

//Mimmi
Flera av oss ha installerat elektrisk kupévärmare i bilen. En extra kabel tyvärr. Jag styr min dessutom via hemautomationen så det startar enligt schema och temperatur Startar den från mobilen om jag ska åka andra tider,
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"