Annons

Re: Hev-läge. Hjälp!

11
DrGadget skrev:
MimmiHildeberg skrev:
SiggeZ skrev:Ska du vara säker på att bara köra på batteri kan du stänga av climatkontrolen i läge off. Kör bara på el då jag pendlar 8km per dag och klarar mej gott på värmen som är i kupén av kupevärmaren.
Jag kör också lätt i 130km/h på bara batteridrift om man axar försiktigt.
Bra tips! När du skriver kupévärmaren; vad menar du då?

//Mimmi
Flera av oss ha installerat elektrisk kupévärmare i bilen. En extra kabel tyvärr. Jag styr min dessutom via hemautomationen så det startar enligt schema och temperatur Startar den från mobilen om jag ska åka andra tider,
Jag gör precis likadant. Fungerar utmärkt.
Annons

Re: Hev-läge. Hjälp!

12
Ja. För oss som bor i Sverige är kupévärmare att rekommendera. Har haft min Optima (2018) nu i 1 år ganska precis och man vill ju köra på el. Men, Optiman har ingen värmepump så bensinmotorn måste på för att få värme. Men detta fixar vi ju genom enkelt med en kupèvärmare! Jag vet inte om Kia har fixat detta i senare modeller men det påverkar så klart prestandan. Det tar nog några km på batteriet! För mig är dessa km ganska viktiga.

Av en slump så fungerar Optimans räckvidd perfekt för vår körstil. Efter ett år (det är någon månad kvar till 12 månader) med tunga semesterkörningar i Norrland och innersta Finland (utan snabbladdningar) så har biljäkeln dragit 0.32 liter per mil. Inte illa pinkat för en bil som väger hur mycket som helst. Med kupévärmare så kanske (kanske!) vi kommer ned i 0.31. Vi kör ju trots allt motorn en del för att tina rutor och få någorlunda värme på vintern (vi bor i Sörmland). Men, inte mitt problem. Mest sambon som kör bilen! Och hon är rätt härdig och går klädd i dunjackor modell större. :-)

Jag är förbannat nöjd med min Kia men man behöver nog sätta in en kupévärmare. Det står på dagordningen 2020. Sedan kan man ju fundera om man måste sätta in en motorvärmare också men jag funderar på att strunta i det då jag ändå nästan aldrig startar eländet.

Man behöver ingen hemautomation. Det går alldeles utmärkt med en helt vanlig timer. Kostar 100 bagis. Just saying... Hur många av oss har flera hundra meter till bilen!? Men det är ju klart. Vissa är ju extremt lata av sig. ;)

Vi bor i Sörmland. Typ noll snö på vintern. Jag undrar hur en Optima fungerar ovanför dalälven? Då kanske det finns andra modeller som är bättre anpassade för det nordiska klimatet? Men Optimans räckvidd är det ju fortfarande (?) få andra modeller som klår! Eller? 60 km!

Jag är förvånad att inte fler kör Kia hybrider. Alla kör riktigt jävla överprisade Volvo och VW (Dieselgate). Är det en statusgrej? Eller är Volvo och VW så mycket bättre för Sveriges väder? Om man bortser från 4x4 menar jag?

Undrar om man kan sätta in kupévärmare själv? Måste man inte borra hål i väggen mellan kupén och motorutrymmet? Eller är det förberett månne? Det vore snällt av Kia! Någon som vet?

Re: Hev-läge. Hjälp!

13
Ett tips om man kör en billig timer, kolla att den det klarar effekten för kupévärmaren med marginal. Har hade billiga timers hemma som varma när jag kör värmefläktar och kylaggregat på dom. De flesta bra, me det är bra med lite extra koll.
sideshowbob skrev:Ja. För oss som bor i Sverige är kupévärmare att rekommendera. Har haft min Optima (2018) nu i 1 år ganska precis och man vill ju köra på el. Men, Optiman har ingen värmepump så bensinmotorn måste på för att få värme. Men detta fixar vi ju genom enkelt med en kupèvärmare! Jag vet inte om Kia har fixat detta i senare modeller men det påverkar så klart prestandan. Det tar nog några km på batteriet! För mig är dessa km ganska viktiga.

Av en slump så fungerar Optimans räckvidd perfekt för vår körstil. Efter ett år (det är någon månad kvar till 12 månader) med tunga semesterkörningar i Norrland och innersta Finland (utan snabbladdningar) så har biljäkeln dragit 0.32 liter per mil. Inte illa pinkat för en bil som väger hur mycket som helst. Med kupévärmare så kanske (kanske!) vi kommer ned i 0.31. Vi kör ju trots allt motorn en del för att tina rutor och få någorlunda värme på vintern (vi bor i Sörmland). Men, inte mitt problem. Mest sambon som kör bilen! Och hon är rätt härdig och går klädd i dunjackor modell större. :-)

Jag är förbannat nöjd med min Kia men man behöver nog sätta in en kupévärmare. Det står på dagordningen 2020. Sedan kan man ju fundera om man måste sätta in en motorvärmare också men jag funderar på att strunta i det då jag ändå nästan aldrig startar eländet.

Man behöver ingen hemautomation. Det går alldeles utmärkt med en helt vanlig timer. Kostar 100 bagis. Just saying... Hur många av oss har flera hundra meter till bilen!? Men det är ju klart. Vissa är ju extremt lata av sig. ;)

Vi bor i Sörmland. Typ noll snö på vintern. Jag undrar hur en Optima fungerar ovanför dalälven? Då kanske det finns andra modeller som är bättre anpassade för det nordiska klimatet? Men Optimans räckvidd är det ju fortfarande (?) få andra modeller som klår! Eller? 60 km!

Jag är förvånad att inte fler kör Kia hybrider. Alla kör riktigt jävla överprisade Volvo och VW (Dieselgate). Är det en statusgrej? Eller är Volvo och VW så mycket bättre för Sveriges väder? Om man bortser från 4x4 menar jag?

Undrar om man kan sätta in kupévärmare själv? Måste man inte borra hål i väggen mellan kupén och motorutrymmet? Eller är det förberett månne? Det vore snällt av Kia! Någon som vet?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Hev-läge. Hjälp!

14
DrGadget skrev:Ett tips om man kör en billig timer, kolla att den det klarar effekten för kupévärmaren med marginal. Har hade billiga timers hemma som varma när jag kör värmefläktar och kylaggregat på dom. De flesta bra, me det är bra med lite extra koll.
sideshowbob skrev:Ja. För oss som bor i Sverige är kupévärmare att rekommendera. Har haft min Optima (2018) nu i 1 år ganska precis och man vill ju köra på el. Men, Optiman har ingen värmepump så bensinmotorn måste på för att få värme. Men detta fixar vi ju genom enkelt med en kupèvärmare! Jag vet inte om Kia har fixat detta i senare modeller men det påverkar så klart prestandan. Det tar nog några km på batteriet! För mig är dessa km ganska viktiga.

Av en slump så fungerar Optimans räckvidd perfekt för vår körstil. Efter ett år (det är någon månad kvar till 12 månader) med tunga semesterkörningar i Norrland och innersta Finland (utan snabbladdningar) så har biljäkeln dragit 0.32 liter per mil. Inte illa pinkat för en bil som väger hur mycket som helst. Med kupévärmare så kanske (kanske!) vi kommer ned i 0.31. Vi kör ju trots allt motorn en del för att tina rutor och få någorlunda värme på vintern (vi bor i Sörmland). Men, inte mitt problem. Mest sambon som kör bilen! Och hon är rätt härdig och går klädd i dunjackor modell större. :-)

Jag är förbannat nöjd med min Kia men man behöver nog sätta in en kupévärmare. Det står på dagordningen 2020. Sedan kan man ju fundera om man måste sätta in en motorvärmare också men jag funderar på att strunta i det då jag ändå nästan aldrig startar eländet.

Man behöver ingen hemautomation. Det går alldeles utmärkt med en helt vanlig timer. Kostar 100 bagis. Just saying... Hur många av oss har flera hundra meter till bilen!? Men det är ju klart. Vissa är ju extremt lata av sig. ;)

Vi bor i Sörmland. Typ noll snö på vintern. Jag undrar hur en Optima fungerar ovanför dalälven? Då kanske det finns andra modeller som är bättre anpassade för det nordiska klimatet? Men Optimans räckvidd är det ju fortfarande (?) få andra modeller som klår! Eller? 60 km!

Jag är förvånad att inte fler kör Kia hybrider. Alla kör riktigt jävla överprisade Volvo och VW (Dieselgate). Är det en statusgrej? Eller är Volvo och VW så mycket bättre för Sveriges väder? Om man bortser från 4x4 menar jag?

Undrar om man kan sätta in kupévärmare själv? Måste man inte borra hål i väggen mellan kupén och motorutrymmet? Eller är det förberett månne? Det vore snällt av Kia! Någon som vet?
Mycket bra tips. Helt klart skall vi kanske inte köpa den som finns på one-dollar-store. Men, det blir ju inte mycket pengar ändå! :-)
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"