Annons

Utbetalning av klimatbonus

1
För er som ägt en klimatbonusberättigad bil sedan den var ny, när var bonusen utbetald och klar till er?

Regelverket är som följer:
Tidigast sex månader efter köpet av den nya bilen prövar Transportstyrelsen om bonus ska betalas ut. Bilen får inte byta ägare i vägtrafikregistret förrän bonusen har betalats ut. Det måste alltså vara samma ägare första gången bilen ställs på i vägtrafikregistret och vid den tidpunkt då bonusen betalas ut, annars blir det ingen bonus.

Hur lång tid efter 6 månader tog det att allt är betalt och klart? Pratar vi på dagen eller kan det dröja veckor eller mera tills allt är klart?

Anledningen till frågan är att jag inväntar att bonusen ska betalas ut till förra ägaren före jag kan få köpa bilen. Så är av intresse av när detta kan ske och jag får min nästan nya Optima.
Annons

Re: Utbetalning av klimatbonus

3
Dutch skrev:Hej. Jag fick min bonus ungefär 6 månader och 2 veckor efter köpet. Du får en papper hemma som man måste fylla i och skicka iväg Kanskje 3 veckor efter köpet, sen är det bara köra och vänta :-)
Låter bra, jag får ingen bonus själv men inväntar på att nuvarande ägare får sin bonus utbetald. Då bonusen är utbetald så tar jag över bilen.

Tack, då kanske bilen blir redo för leverans nästa vecka då det har gått 2 veckor efter månadsskiftet.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"