Annons

Vibrationen

1
Har en KIA Optima 2019 laddhybrid. Den vibrerar, varierar vid olika hastigheter och dagar, nästan aldrig vibrationsfri, har haft den på KIA verkstad det är helt normalt var svaret från dem. Har någon annan upplevt något liknande?
Annons

Re: Vibrationen

2
Kan omöjligt vara normalt med vibrationer!
Har det alltid varit så? Du råkar inte ha garanti kvar från bilfirma?
Suts i fälgarna som orsakar det? (hänt mig flera gånger på flera olika bilar)

Re: Vibrationen

4
ruth skrev:Kia verkstaden kollade balanseringen och fann inget fel, vibrationen varierar med hastigheten, verkstaden var nöjd med bilen och erbjöd ingen fortsatt undersökning.
Det kan ju inte vara möjligt att en verkstad tycker att det är helt normalt med vibrationer i en ny bil. Dags att byta verkstad?

Nu har jag ju en helt vanlig Optima diesel, inte någon el-historia, men den vibrerar aldrig. Det fanns en liten tendens till vibrationer när jag köpte bilen begagnad. Lät verkstaden kolla upp det och de bytte koppling direkt. Då försvann även vibrationerna.

Har du kollat hos någon annan verkstad?
Kia Optima SW 1.7 CRDI -18
Kia XCeed Plug-In -23
Kia Proceed GT -20

Re: Vibrationen

5
Jag har också en 2019 plug-in men har aldrig upplevt någon vibration som jag har tänkt på. Det känns inte normalt med en ny bil som har vibrationer som du skriver.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vibrationen

6
Jag upplever detsamma med min Optim PHEV uttagen Nov-19. Fick den levererad med vinterdäck och hade då ej problem med några vibrationer. Problemet uppkom direkt då jag rullade iväg från däckverkstan för ngn vecka sedan med mina original sommardäck som bilen hade från fabrik. Tänkte först att dom var dåligt balanserade så jag fick en tid för balansering men detta hjälpte ej.
Jag upplever vibrationerna som tydligast vid ca 80 km/h men känner av dem även vid lägre hastighet. Idag har jag låtit en tekniker på Kia verkstad provköra min bil med resultat att han inte märkt av några konstigheter (min frustration över denna kommentar är påtaglig). För mig är vibrationen så uppenbar att om detta hade varit den demobil jag provkörde i höstas och säljaren vidhållit att detta var fullt normalt så hade jag ej köpt bilen. Jag bad därefter att få provköra deras demobil som har samma uppsättning däck och jag kunde även i den känna av vibrationerna. För mig är det uppenbart att det är däcken som är orsak till problemet grundat i att jag inte upplevde någon som helst vibration med vinterhjulen. På originalfälg sitter Nexen n'fera su1, och det skulle vara intressant att få höra vilket märke ni andra har på era däck. Funderar skarpt på att byta ut dem men det känns inte så kul då dom endast rullat 50 mil...

Re: Vibrationen

8
Har precis samma upplevelse med en Optima phev uttagen vintern -19.

Efter skifte till fabriksmonterade sommardäck ,Nexen su1, vibrerade det ganska ordentligt i de flesta hastigheter. Balanserade däcken men utan förbättring.
Kia-verkstaden bytte då hjul med en demobil som hade likadan hjuluppsättning och vibrationerna minskade i lägre hastigheter. Dock kvarstår tydliga vibrationer kring 80km/h, mer som en studsande känsla än vibrationer i sidled.

Fick med mig verkstadspersonal ut på en provtur och han ”förstod vad jag menade” men ville inte uttala sig om det räknades som ett fel. Prövade ytterligare 2 Optima med likadan uppsättning hjul och båda vibrerade samma sätt.

Så jag gissar också på att Kia har monterat skräpdäck på en i övrigt väldigt trevlig bil.

Ytterligare en detalj är att bränsleförbrukningen ÖKADE med dessa sommardäck jämfört med dubbfria vinterdäck…

Re: Vibrationen

9
Nu efter en tids rullande med sommardäcken så upplever jag att vibrationerna är näst intill borta och komforten är mycket bättre i bilen. Dock kan jag känna att det smyger sig tillbaka om bilen har stått still några dygn, särskilt om det varit lite kyligare temperatur om nätterna.
Jag får känslan av att gummit i däcken är otroligt känsligt för ställtid och temperatur och att de blir något deformerade och stela vilket överförs till chassit. Har aldrig upplevt något liknade tidigare med något däck.

Är annars helnöjd med bilen.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"