Annons

Motorvärmare från laddningsel?

1
Har I dagsläget en kupévärmare som förvisso gör kupén varm. Men då måste jag ha två sladdar inkopplade och motorn startar ändå när det är kallt ute, även om det är varmt och skönt inne i bilen.
Är det någon som vet om det går att koppla en elektrisk motorvärmare på elen som kommer till bilen via typ2 laddsladden?

Jag vet att det går att köpa en bensinvarmare, men de verkar kosta typ 30ksek att få på plats.

/Jens
Annons

Re: Motorvärmare från laddningsel?

2
JensNasholm skrev:Har I dagsläget en kupévärmare som förvisso gör kupén varm. Men då måste jag ha två sladdar inkopplade och motorn startar ändå när det är kallt ute, även om det är varmt och skönt inne i bilen.
Är det någon som vet om det går att koppla en elektrisk motorvärmare på elen som kommer till bilen via typ2 laddsladden?

Jag vet att det går att köpa en bensinvarmare, men de verkar kosta typ 30ksek att få på plats.

/Jens
Alltså, om du trycker OFF på AC:n när du startar bilen så slås ju bensinmotorn av. Om den inte gör det så har du något fel på bilen. Om biljäkeln är inställd på el menar jag. Och mig veterligen är det det förkonfigurerade läget som bilen startar i när du startar den. Om man nu inte kan ändra detta. Varför man nu skulle vilja göra detta.

Slutligen. Rör-inte-stark-strömmen-som-går-till-det-jättestora-och-farliga-batteriet-som-ligger-under-hela-bagageutrymmet. Jag kan lova dig att ingenjörerna på Kia blir högtidligt förbannade om du börjar meka med det där. Och du kan säga adjö till allt som ersättning heter från försäkringsbolag. För att inte tala om risken för kroppsskada.

Jag vill bara poängtera att du inte skall meka med elen. Se det som två HELT separata system. Du kan sannolikt meka med bilen men du rör inte något som har med elen att göra.

Jag skulle vara mycket förvånad också om det kom en sådan "produkt" från KIA. Då skulle de behöva ta höjd för allt fuffens som folk stoppar in i kupévärmareuttaget inne i bilen. Nej. Vi får nog vänta tills ingenjörerna på KIA ordnar detta. Men, som ingenjör i elektroteknik, så skulle jag tro att många på starkströmsavdelningen på Kia höjer handen när någon säljchef frågar om det inte vore en bra idé att försörja andra saker än drivlinan från det fina batteriet. Don't touch!

Det är en sak med smågrejor men en kupévärmare kan ju vara allt från 0,5 kW till flera kW (?).

Men det kanske kommer lite smarta nya laddkablar från Kia? Men den lär ju bli ganska otymplig. Jag tycker den är rätt jobbig att hantera den som vi får idag redan. Den blir ju liksom typ 30-40% större.

Två kablar = bra!
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"