Annons

Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

1
Har idag provkört optiman för andra gången efter att varit riktigt besviken på ljudet i bilen. Alltså kvalitén på Harman Kardon-systemet som lät så tunnt så jag känner att det själpte ett eventuellt köp.
Säljaren efter åkturen var snabb att säga motsatsen. Var ihärdigt och övertygad att så inte är fallet.
Jag testade bara radio och det kan absolut vara orsaken så lovade att ge den en chans till och det gjorde jag idag.
Tog mig även tid att koppla in telefonen via BT för att testa Spotify, och ljudet blev betydligt bättre.
Det gick från att sänka hela bilköpet till att vara helt okej. På lägre volymer så anser jag det fortfarande väldigt tunnt och platt medan om man drar på lite volym så får man lite mera fyllighet. Nog mycket för att jag nu tycker det är okey att ändå görs ett köp.

En fråga till er som redan kört bilen ett tag, hur är halvljuset samt helljuset?
Vet att det är svårt att jämföra med men referera gärna till vad för ljus ni har som referens.
Själv kör jag nu en Opel Insignia med xenon som jag tycker bra halvljus och även okey helljus original.
Men tycker LED matrix låter otroligt lockande som jag får exempelvis i Opel insignia, men då finns inte PHEV som val.

Och till sist så har jag kommit fram till att vi nog kör på privatleasing.
Skulle absolut kunna välja andra alternativ än privatleasing men tror att det kommer hända mycket de närmsta åren kring batteriteknik, skatter och andra märken och modeller så andrahandsvärdet är osäkert. Samt även att begagnat marknaden när alla privatleasingbilar kommer ut kan göra marknaden mättad på just denna modell.

Så man får betala ett rätt högt pris efter alla mina kalkyler för privatleasing men man slipper tänka på när och hur man sedan ska sälja bilen.

Har precis skickat in första steget i processen för privatleasingen.

Några andra som kör privatleasing? Några kommentarer kring det valet?

Mvh,
~Johannes
Annons

Re: Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

2
Har spenderat lite tid med att skapa en kalkyl för de olika alternativen vi ser för bilköp.
Dels vad nuvarande bil kostar per månad inkl allt.
Vad det skulle kosta total med leasing av en Optima PHEV, samt även nya Opel Insignia och till sist köp av något år gammal Optima PHEV samt även vad en ny skulle kosta med finansiering genom Hedin bils förslag.
Har försökt göra en estimering av vad min nuvarande bil kan säljas för så jag får en summa på hur mycket den tappat i värde / månad. Alla beräkningar nedan har med estimerad värdeminskning på bilen.
Beräkningarna av bränsle görs på att man hamnar på ungefär 1500 mil / år.

Månadkostnad för nuvarnade bil blir ungefär: 5 729 kr / månad

Detta inkluderar service, estimerade kommande reparationer, diesel, skatt, förlust vid försäljning vs nypris osv osv.

Månadskostnad för ny Opel Insignia som leasing: 7 489 kr / månad
Allt inkluderat, inkl estimerad bränsle / månad och skatt för 2020.

Total månadskostnad för 1-2 år gammal Optima PHEV Plus 2 som gått relativt kort <2000 mil: 5 055 kr / månad
Restvärdet slog jag ut på de 3 år jag ägt bilen som jag då är något jag skulle kunna sälja bilen för.

Total månadskostnad för ny Optima PHEV plus 2 med Hedin bils föreslagna lån (20% kontant + 50% restvärde): 6 202 kr / månad
Det estimerade restvärdet efter 3 år delade jag på de gångna 36 månaderna jag ägt bilen för att få en månadskostnad.

Total månadskostnad för ny Optima PHEV plus 2 som leasing: 6 328 kr / månad

Så precis som man kan tänka sig så är det minst kostsamt att köpa en begagnad Optima PHEV mot alla andra alternativ.
Dyrast blir det att leasa en Insignia, det är skatt och bränsle som drar upp den månadskostnaden.

Skillnaden på att gå in och "köpa" via "Smarta lånet" från Hedin bil är bara någon hundralapp i månaden, detta beror så klart på hur mycket du kan sälja din Optima för om 3 år.

Om någon är intresserad så skulle jag kanske kunna snygga till mitt kalkylark så man kan se exakt vilka summor jag räknat på. Och jag får några ögon till att jag inte missat något eller gjort någon helt galen kalkyl.

Re: Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

3
JoGi skrev:Har idag provkört optiman för andra gången efter att varit riktigt besviken på ljudet i bilen. Alltså kvalitén på Harman Kardon-systemet som lät så tunnt så jag känner att det själpte ett eventuellt köp.
Säljaren efter åkturen var snabb att säga motsatsen. Var ihärdigt och övertygad att så inte är fallet.
Jag testade bara radio och det kan absolut vara orsaken så lovade att ge den en chans till och det gjorde jag idag.
Tog mig även tid att koppla in telefonen via BT för att testa Spotify, och ljudet blev betydligt bättre.
Det gick från att sänka hela bilköpet till att vara helt okej. På lägre volymer så anser jag det fortfarande väldigt tunnt och platt medan om man drar på lite volym så får man lite mera fyllighet. Nog mycket för att jag nu tycker det är okey att ändå görs ett köp.

En fråga till er som redan kört bilen ett tag, hur är halvljuset samt helljuset?
Vet att det är svårt att jämföra med men referera gärna till vad för ljus ni har som referens.
Själv kör jag nu en Opel Insignia med xenon som jag tycker bra halvljus och även okey helljus original.
Men tycker LED matrix låter otroligt lockande som jag får exempelvis i Opel insignia, men då finns inte PHEV som val.
Kan nog hålla med om att jag också blev lite besviken över "Premiumsystem Harman-Kardon". Dock bytte jag ut basplastlådan mot en riktig JBL-bas som man lägger i reservhjulsbaljan (jag har diesel). Nu har man riktig bas iaf. Det finns ju även ett läge där man kan "bredda" ljudet så att ljudupplevelsen blir lite bättre.

Jag har LED-ljus i min bil och tycker att de är helt OK. Jag hade en BMW -08 med adaptiv bi-xenon innan och tycker att ljuset i sin helhet är bättre på Optiman. Halvljuset är starkare och även bredare. Helljuset lyser längre även om BMW kanske hade lite bredare ljusbild på densamma.
Kia Optima SW 1.7 CRDI -18
Kia XCeed Plug-In -23
Kia Proceed GT -20

Re: Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

4
Mikko skrev: Kan nog hålla med om att jag också blev lite besviken över "Premiumsystem Harman-Kardon". Dock bytte jag ut basplastlådan mot en riktig JBL-bas som man lägger i reservhjulsbaljan (jag har diesel). Nu har man riktig bas iaf. Det finns ju även ett läge där man kan "bredda" ljudet så att ljudupplevelsen blir lite bättre.

Jag har LED-ljus i min bil och tycker att de är helt OK. Jag hade en BMW -08 med adaptiv bi-xenon innan och tycker att ljuset i sin helhet är bättre på Optiman. Halvljuset är starkare och även bredare. Helljuset lyser längre även om BMW kanske hade lite bredare ljusbild på densamma.
Tack för dina åsikter, bagageutrymmet på PHEV har tyvärr inga extra utrymmen alls, och skulle det finnas så är det alla kabelhärvor som skulle få första tjing.

Gissar på att det adaptiva matrix-lösningen som vissa bilar har är något man får klara sig utan med Kia som det ser ut just nu. Har sett någon som sågat både halvljus och helljus men om den stora massan inte sågar den så är det nog okey.

Kan passa på att uppdatera kring inköpet och långa inlägg ovan kring olika finansieringsalternativ. Nu lutar det ändå åt att faktiskt inte leasa utan köpa en istället även fast jag har svårt att byta bilar före de väl blir för gamla och börjar strula.
Tänkte att vi skulle göra detta med nuvarande bil som gått bra alla år, men IDAG kom meddelande om att AWD behöver service, ta mig %#&" så är det allt oljeläckage kring AWD växeln bak. Tur i oturen har bilen "bara" rullat 11700 mil och helförsäkringen täcker upp till 12000 mil med självrisk på 8000 (Inte ovanligt att detta fel kan kosta upp till 70,000 med byte av hela drivlinan bak). Tid bokad på verkstad med bärgning nästa vecka, galet vilken sjukt dålig tajming för mig (men bättre för nästa köpare då detta inte hända för denne)

Nu lutar det att det blir en splirrans då jag gärna skulle vilja ha 360 kameravyn samt mysbelysningen.

Re: Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

5
Spännande, jag är i precis samma tankar men något steg efter dig (jag har typ precis upptäckt Optiman)

Min SUV diesel har precis som din oxå råkat ut för större reparation (30k kr) något jag var tvungen att stå för själv då den hade gått för långt för att täckas av försäkring.

Vårt körmönster motiverar egentligen en ren elbil men lägga 800-1000k på en Tesla är jag inte beredd att göra. Därav hybrid och där ser Optiman bra ut på många punkter.

Privatleasing ser jag dock som det sista alternativet. I ditt exempel hamnar du på 6 328kr x 36 = 227 808kr och då har du ingen bil du kan sälja efter det.
Visst, du får en sprillans ny bil men privatleasing får du gärna berätta hur det kan vara motiverat rent rent ekonomiskt. (Ja iofs så värdesätter jag oxå känslan av att ha en ny bil)

Jag är inne på att köpa en beggad med 1-5k mil plus paket 2 (det är bara panorama samt 270 kameran som skiljer mot paket 1) ?och hamnar då på 290-300k sträcket.
Med lån så blir kostnaden för bilen ca 330k + alla löpande kostnader (skatt 360kr, försäkring 7-8k kr + service/reparationer)
Men då har jag en bil jag kan sälja senare oxå till skillnad mot leasingen...

Jag räknar att SPARA från min nuvarande bil:
- 5100kr i skatt per år
- 2500kr/år i försäkring
- 3000kr/år i reparationer
- 15-20000 i bränsle per år då jag har eldrift plus lägre förbrukning när bensindrift
= slipper 25-30000kr/år i rena kostnader gentemot nuvarande diesel SUV.

Re: Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

6
Jag har räknat fram att kostnaden för leasing kontra ny är väldigt lika. Kan även vara så att leasing blir billigare.
Men för att få fram den siffran så är det svåraste att räkna på värdeminskningen, detta är den absolut största kostnaden.

Helt rätt, att leasa en Optima i 3 år kostar runt 250,000kr.
I mitt ark räknar jag även med driftkostnader i form av El & Bensin.
Hamnar på en månadskostnad på 6 928 kr.

Räknar jag på en ny bil så finns det massa variabler som måste tas med.
Dels om du går in med vilka rabatter du får, om du räknar med vinterdäck som inte ingår, hur mycket sparade pengar du går in med, inbytesbils-värde, vilken ränta du kan få på lånade pengar, vilken servicekostnad du får (val av verkstad) och absolut inte minst vad bilen är värd efter 3 år.

I mitt ark kan man skruva på alla värdena, men de värden jag använt mig av så går jag in med dels kontantinsats samt har en bil jag säljer på det.
Samt att jag lånar lite med låg ränta.
Med en ny Optima med rabatter avdragna så blir månadskostnaden 8345 kr.
Alltså 1417 kr dyrare per månad.

Den absolut största kostnaden är värdeminskningen som landar på 6357 kr / månad!
Blir värdeminskningen "endast" 45% så blir det en månadskostnad på 7239 kr och då är värdeminskningen 5722 kr/månad.

Så beroende på hur PHEV står sig i pris så slår det stort mot vad den faktiska kostnaden blir.
Samt väljer du att äga bilen längre än 3 år så planar värdeminskningen ut och den blir mindre totalt sett för varje år du äger bilen.

Skillnaden på att ta med plus 2 är följande (Info från Carplus.se):
Around View Monitor (360-gradersvy)
Elmanövrerad baklucka
Dödavinkelvarning
Panoramaglastak
Självparkeringssystem (parallell & vinkelparkering)
Varning för bakomvarande trafik vid backning

Har en annan tråd med, men nu är det klart att vi valde Demo-bilen som kommer rulla ungefär 200 mil då vi tar över den.

Re: Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

7
Jag lånade en demobil Optima PHEV igår och körde totalt ca 18mil. Tanken var att både se vad familjen tycker om den men även hur eldriften och batteriet beter sig.

Fulladdat batteri innan start, och vi drog ut 6mil enkel resa med både stadskörning i början och senare delen landsväg 90-120km/h.
Bilen i hybridläge (Ej påtvingad eldrift) och var uppe i 130km/h några enstaka gånger för att känna hur bilen beter sig.

Färddatorn visade efter 6mil en snittförbrukning på 0,28L/mil
Vi vände hemåt - med tomt batteri - och förbrukningen var efter totalt 12mil 0,37L/mil. Imponerande!
ECO mode hade jag på och försöker även köra ECO. AC på som vanligt.

Senare på kvällen efter ca 1h Laddning av batteriet drog jag ut på motorväg. Hastighet 110-130km/h. Förbrukning på 0.75L/mil. Inte riktigt lika nöjd med den siffran.

Nu på morgonen med ca -5 grader och sträcka på 1mil så var det dock värre, då bensinmotorn måste gå in o värma kupen. Gav en förbrukning på 0.8L/mil !

Jogi: jag tar gärna del av ditt eminenta excel ark :) Om du kan posta det här eller skicka i meddelande?

Re: Optima PHEV som privatleasing och mina funderingar och frågor före köp

9
Jadu skrev:Jag lånade en demobil Optima PHEV igår och körde totalt ca 18mil. Tanken var att både se vad familjen tycker om den men även hur eldriften och batteriet beter sig.

Fulladdat batteri innan start, och vi drog ut 6mil enkel resa med både stadskörning i början och senare delen landsväg 90-120km/h.
Bilen i hybridläge (Ej påtvingad eldrift) och var uppe i 130km/h några enstaka gånger för att känna hur bilen beter sig.

Färddatorn visade efter 6mil en snittförbrukning på 0,28L/mil
Vi vände hemåt - med tomt batteri - och förbrukningen var efter totalt 12mil 0,37L/mil. Imponerande!
ECO mode hade jag på och försöker även köra ECO. AC på som vanligt.

Senare på kvällen efter ca 1h Laddning av batteriet drog jag ut på motorväg. Hastighet 110-130km/h. Förbrukning på 0.75L/mil. Inte riktigt lika nöjd med den siffran.

Nu på morgonen med ca -5 grader och sträcka på 1mil så var det dock värre, då bensinmotorn måste gå in o värma kupen. Gav en förbrukning på 0.8L/mil !

Jogi: jag tar gärna del av ditt eminenta excel ark :) Om du kan posta det här eller skicka i meddelande?
Nej. Klart bilen drar mycket när inte batteriet är laddat. Så är det! Och detta vet vi! Bilen är designad så. Det är omöjligt att få allt.

De som har en körstil där det inte räcker med att ladda bara på natten bör köpa en snabbladdare! Men det är skönt att slippa göra detta så sparar man lite pengar. Men med snabbladdaren löser man också sådana körstilar. Jag har inget data på det. Men om man har en snabbladdare så laddar det väl relativt fort och då slipper man sannolikt de flesta 0,8 - 0,9 liter per milen resor.

Kupévärmare är ett måste anser jag för denna modell. Det underlättar på vinterhalvåret.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"