Annons

Optima plug-in hybrid adaptiv farthållare slutar fungera

1
Hej.
Hämtade ut en Optima plug-in Hybrid för ett par veckor sedan. Igår gjorde jag första lite längre resan. Det regnade under min resa mer och mindre.
Då det var motorvägs körning använde jag således adaptiv farthållare. Vid kraftigt regn tappade radarn bort bilen framför vilket resulterade i att bilen började öka hastighet och hade troligtvis kört in i bilen framför om jag inte obromsat.
Detta hände vid ett flertal tillfällen.
Samma fenomen inträffade om en bil gick in mellan mig och bilen framför mig och i denna stund genererade massa vatten dis då hittade inte min bil denna bil utan valde att öka hastigheten. Jag har kört Volvo V90 innan denna och har aldrig i vare sig kraftigt regn eller snö upplevt att farthållaren tappar bort bilen? I volvon hade den nästan bättre koll än mig även i de tuffaste förhållanden (körde som resande säljare)

Är det någon som upplevt liknande problem?
Trilux- Kia Optima Plug-in Hybrid
Annons

Re: Optima plug-in hybrid adaptiv farthållare slutar fungera

4
Inget felmeddelande dök upp hos mig!
Men radarn tappade bort bilen framför gör mig inte alls trygg. Har även upplevt vid torrt väglag att bilen upptäcker framförvarande fordon relativt sent även om jag satt den på högsta. Jag jämför detta mot V90 och det är lite som natt och dag skall det vara så? Inget jag upptäckte när jag testade bilen. Känner mig lite snuvad så jag har idag sökt Kia för att få reda på om detta är fel?
Trodde inte det kunde vara en sådan skillnad mellan bilar och i detta fallet med en negativt utfall

//Trilux
Trilux- Kia Optima Plug-in Hybrid

Re: Optima plug-in hybrid adaptiv farthållare slutar fungera

7
Bilen är ju helt ny hämtades ut den 27/8
Dock satt det en maskerings tejp i listen under lampglaset, som när den plockades bort en vecka senare innehöll små märken, Missades av mig när jag hämtade bilen men såg den på kvällen dock valde jag att låta den vara och kontaktade Kia då jag inte ville riskera att eventuellt repa då vi inte kunde plocka bort den enkelt.
När de i början av veckan avlägsnade maskerings tejpen visade det sig vara två små märken på kromen.

Men att detta skulle vara en påkörning känns långsökt men man vet ju inte.
Trilux- Kia Optima Plug-in Hybrid
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"