Annons

Ladda inne och ute

1
Hej,
jag har precis börjat kika på laddbox till mitt garage samt carport (som byggs just nu). Jag önskar ha möjlighet att ladda växelvis beroende på årstid när bilen står inomhus i garaget samt utomhus under carporten. Någon som har löst det enkelt? Tänker mig en 3-fas box med ett uttag samt adapter?

Ut vinterhänseende tänker jag mig en laddbox inomhus (som kan startas med wifi/app så att jag inte behöver öppna garageporten jämt) och som det sitter en löstagbar kabel på. Sedan kanske elektrikern kan installera ett extra uttag (t.ex. vanlig 3-fas) från boxen genom garageväggen till utsidan på garaget som vetter mot carporten och som man sedan kopplar in en lämplig laddsladdadapter till?

Ur sommarhänseende tänker jag tvärtom med laddboxen installerad under carporten där "omkopplingsslingan" till insidan garaget kan aktiveras när vintern kommer.

Naturligtvis kommer bilen vara mestadels utomhus varför det senare scenariot är mest troligt.
Annons

Re: Ladda inne och ute

2
Jag flyttar till hus snart. Kommer mestadels ladda ute så jag kommer att sätta laddboxen på väggen utanför garaget och de dagar jag ska ladda i garaget så kommer jag att låta laddkabeln ligga genom gummilisten till garageporten.
Låter nästan som om du skulle behov av en flyttbar laddbox. Tex https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/ Eller så skaffar du en box med två uttag, tex https://chargestorm.se/produkter/chargestorm-connected/ Har inte sett några bra skarvar/förlängare till typ-2-kablar
Eller så köper du två laddboxar, lastbalanserar dom ifall du skulle åka på två bilar.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Ladda inne och ute

3
Tack för ditt tips. Den flyttbara laddaren såg rätt så okej ut och den skulle passa rätt så bra ifall jag monterar ett 16A CEE-uttag på insidan och en skarvning till utsidan. Jag ska kika mer på den. 3.7kW funkar bra för mitt första steg. Att ha en kabel under garageporten funkar givetvis och jag antar att många gör på det sättet idag. Mycket möjligt att jag gör samma sak.

Jag snurrade runt ett tag och hittade en annan variant, Zippy:
https://www.evsolution.se/produkt/zappi ... bel-typ-2/

Den ska tydligen ha möjlighet att övervaka huruvida man har något som producerar energi till nätet (t.ex. solceller) varpå man kan välja att mer aktivt ladda sitt fordon när detta sker. Detta passar min situation ännu bättre ur ett systemperspektiv. Men kanske det finns andra laddboxar som har liknande möjligheter, jag fortsätter letandet.

Laddboxarna med dubbla laddare är verkligen inte billiga och känns lite overkill för mig för tillfället.

Re: Ladda inne och ute

4
Jag tittar på Zappi V2. Tänker bygga för 3-fas även fast min Kia bara klarar en-fas. Risken finns dock att nästa bil har 3-fas. Tänkte komplettera Zappi med en harvest så jag kan lastbalansera och förhindra att blåsa huvudsäkringarna när jag laddar. Blir även en HUB så jag kan koppla mig mot den. Det du göra är att skaffa två zappi och en harvet lastbalanserng.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Ladda inne och ute

5
Ang Harvi så tror jag att det ingår en kablad sensor med Zappin? Tänkte mest om du inte observerat det.

Om jag skaffar en V2 och kör 3-fas med hur funkar det i praktiken till Kia Optiman? Är det samma typ 2 kontakt men Kian bara drar ström från en av fasterna automagiskt?

Re: Ladda inne och ute

6
Vandraren skrev:Ang Harvi så tror jag att det ingår en kablad sensor med Zappin? Tänkte mest om du inte observerat det.

Om jag skaffar en V2 och kör 3-fas med hur funkar det i praktiken till Kia Optiman? Är det samma typ 2 kontakt men Kian bara drar ström från en av fasterna automagiskt?
Problemet för mig är att min mätare och inkommande sitter för långt bort, så jag behöver har i. Kör man 3fasladdare på Optima så använder den bara fas 1. Jag laddar ibland på laddare som har 3 fas. Ansluter även min enfaskabel till 3fasladdare.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Ladda inne och ute

7
Jag misstänkte att avståndet mellan dina centraler var problemet :)
Ok, jag förstår det då som att 3-fas laddboxar och 1-fas laddboxar har samma fysiska anslutning men att Optiman drar bara på en av faserna. Tack.

Om du tillåter mig att fråga lite mer kring detta:
I en 1-fas typ 2 kabel så saknas i praktiken 2 ledare? Medan i 3-fas typ 2 kabel så är alla 3 ledare framdragna till kontakterna?

Hypotetiskt, om elektrikern säkrar upp och installerar ett 400v 3fas uttag så bör man kunna koppla en sådan här till sin Optima?
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v

Re: Ladda inne och ute

8
Korrekt när det gäller kabeln. En 1-faskabel är dessutom lättare att hantera då det är färre ledare i den. Testade en spiralkabel, men det var inte så bra. Den var för styv, blev smidigare att ha en 7 meterskabel som jag rullar ihop.

Den adaptern borde fungera. Fast bilar med 1-fasladdning står inte med, samtidigt som de skickar med en schuko-adapter. Det kan vara värt att dubbelkolla med dom innan du beställer den.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"