Annons

Motorvärmare.

1
Hej på er alla kia optima phev ägare och förare. Ska dom närmsta veckorna byta åt mig en 2 år gammal (ny) optima phev som rullat 3800mil. Bor i Rättvik, kan bli riktigt kallt på vintern. Finns ingen motor värmare installerad. Ge mig lite råd och input i den frågan elmotorvärmare,bensinvärmare eller ingen värmare. Hemma har vi varmgarage, på fruns jobb inget,men tillgång till laddning.
Annons

Re: Motorvärmare.

3
Jag saknar dieselvärmaren som fanns i min förra bil.
Har elektrisk motor och kupévärmare i nuvarande och det är inte lika bra men mycket bättre än ingen alls.

/ Tommi


Skickat från min Lenovo TB-X705F via Tapatalk

Re: Motorvärmare.

4
Jag ska ska flytta till hus och kommer i samband med nästa service installera motor och kupévärmare. Hoppas på det sättet kunna hålla ner bensindriften efter det. Jag har ofta klarat mig med ratt- och sätesvärme de 10 minuterna jag har till jobbet nu. Det blir 25 minuter efter flytten. Kommer dock inte kunna köra med värmare på jobbet.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Motorvärmare.

5
Jag lät Kia-åf installera motor o kupėvärmare i min NIRO laddhybrid. Själva motorvärmaren är bara på 300 W men Kia ville sälja på mig kupėvärmare på 1300 W fast vi kommit överens om en på 800 W. Så den fick de behålla och räkna av. Köpte i stället en smidig värmare i fristående tillbehörsbutik. (Jag vill hålla ner effekten eftersom jag har mer belastning i garage/förråd på den fasen.)

Re: Motorvärmare.

6
Hej,

Jag har MV och KV till min Optima. KV är på två steg, minns inte exakt men 1000/1700w eller nåt sånt. Den lägre effekten klarar inte av att tina kupén om det är riktigt kallt då bilen är rätt stor och mycket glas (panorama). Men kan man köra många timmar så är det nog lugnt. Men annars så rekommenderar jag en kupévärmare med lite mer effekt om möjligt.

Sen känns det mycket bättre med att värma motor och kupé med el istf nån besinvärmare. Miljösamvetet är renare :)

Re: Motorvärmare.

7
Jag har kört motorvärmare och kupévärmare i en timme och kupén blir varm. Motorn däremot blir inte varm. Startar jag på eldrift och sätter igång värmen i bilen så startar bensinmotorn men det tar lång tid innan motorns temperatur når 50 grader. För att få värme snabbare får jag växla till HEV-läge så att motorn får jobba lite hårdare och därmed genererar mer värme och värmer vattnet snabbare.
Ska jag köra motorvärmaren längre än en timme. Har haft runt 5 minus. Förstår att jag måste köra värmaren längre ju kallare det är ute.

Re: Motorvärmare.

8
Lånar tråden och väcker den till liv
Fixade ett paket MV och KP Defa 1900 till syrran med en ny Suzuki vitara som står ute för 6000 kr. Fundersam om det hjälper att installaera samma paket till min Optima Phev 2020. Vintertid står den i garage. Så rutorna är inga problem, men bilen är "kall" då garaget inte alltid värms upp.
Frågan i min hjärna är om det är värt det. Läste på en sajt att det tar 17 år och tjäna ihop pengarna till en motorvärme/kupe om man räknar el priset och installation. Så kostnadseffektiv är det nog inte.
På jobbet har jag inget el. Så de blir bara hemma, men kör 6 mil enkel resa till jobbet.
Under vintern kör jag med El en kortare sträcka till stora vägen - Hev läge, värme på - EL - Hev. Ligger på 2,7l just nu, tror dock att pga kalla vintern i år så lär den gå upp till 2,8-3L
Nån som har lite längre åktur och anser det vara värt? Kanske bättre och värma upp garaget istället :D

Re: Motorvärmare.

10
Mäc skrev:Jag har kört motorvärmare och kupévärmare i en timme och kupén blir varm. Motorn däremot blir inte varm. Startar jag på eldrift och sätter igång värmen i bilen så startar bensinmotorn men det tar lång tid innan motorns temperatur når 50 grader. För att få värme snabbare får jag växla till HEV-läge så att motorn får jobba lite hårdare och därmed genererar mer värme och värmer vattnet snabbare.
Ska jag köra motorvärmaren längre än en timme. Har haft runt 5 minus. Förstår att jag måste köra värmaren längre ju kallare det är ute.
Har parkeringsvärmare i min. När det varit -15 osv har motorn kanske hjälpt till ett par minuter. Men som idag, med -1 så om jag kör 30 min innan avfärd (ca 1.5-3dl går åt för det) så är kupén varm och motorn går inte igång för att föra värme. Vid längre färd har jag värmaren igång som då håller värme i kupén och värmer motorn då det ger mycket mindre förbrukning är att motorn går igång hela tiden för att hålla värme.

För att inte tala om fördelen med att kunna värma bilen vart den än står :)
Kia Optima SW PHEV 2018
Kia Picanto 2016
Kia Optima SW GT-Line 2017 - såld
Kia Cee'd Sportswagon Executive 2013 - såld
Kia Picanto Komfort 2011 - såld
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"