Annons

Re: Förbrukning en besvikelse?

11
Nannes skrev: Jag har en tanke på förbrukningen av bensin när jag gör så. Om jag kör 90-100 så räcker inte batteriet länge ändå. Bättre med eldrift inom tätort.
Då anser jag att mina försök är bättre ur bensinförbrukningssynpunkt. Jag körde en sväng i söndags på 31 mil och då glömde jag att ändra så jag körde på Ev-läge
lite för länge och jag fick nästan slut på batteri. Bilen drog då 0,4 l milen på 31 mil. Jag är inte så hemskt noga på hur jag kör på el eller bensin.
Jag kan slå av AC om jag kör tätort för att bilen ska gå på el men långkörning vill jag ha AC. Till sommaren får AC vara på jämt, gillar inte värme.
Att jag laddar batteriet med bensinmotorn är att om bensinmotorn ändå vill gå så spelar det ingen roll för den drar inte mer bensin om jag laddar.
Att bilen ska gå på el så mycket som möjligt är när jag kör inom tätort, på landsväg är det mindre noga enligt mig.
Jag bor i jämtland men visst kan det lukta avgaser när jag går på byn eller ännu mer i östersund där jag är rätt ofta.
Det är väl detta som den här partikelhysterin handlar om? Att det är för mycket avgaser inom tätorter, särskilt stockholm, göteborg med flera större städer.
Jag hade en diesel på 300 hästkrafter som jag vid fin landsvägskörning fick ner till 0,46 l milen. Gjorde det 4 gånger men då var det ecokörning.
Jag saknar verkligen detta dieselvrid ibland även om Optiman inte är då dålig den heller. Jag är ingen miljökämpe utan köpte Optiman för att jag gillar den
Mvh Nanne
När jag kör längre sträckor så brukar jag spara el tills dess jag kommer in i städer eller där det går långsamt. Precis som du skriver så räcker inte batteriet länge i hastigheter över 90, och helst ska man hålla sig under 110 om förbrukningen ska hålla sig på rimliga nivåer. Sen blir det lite till en sport att hålla förbrukningen låg och att man tömt batteriet tills dess man är framme vid målet för att ladda upp på nytt. Sammanfattning blir ändå HEV i uppförsbacke/snabba och EV där det går lätt.

Klart vi ska tänka på miljön, det är inte vi som får betala notan utan kommande generationer precis som vi får ta del av det våra förfäder har skitat ned nu. Sen har vi inte det problemet uppe i norr, men alla bäckar små... Men det är en annan tråd :)

Gällande trådskaparen ursprungliga fråga så jag motsatt uppfattning. Är imponerad över den låga förbrukningen Optiman ger även på långkörning. 0.55 för en stor bensinbil på långkörning är riktigt bra, och möjligheten att köra utsläppsfritt på valda ställen ett ännu större plus.
Annons

Re: Förbrukning en besvikelse?

12
iuridae skrev:

Gällande trådskaparen ursprungliga fråga så jag motsatt uppfattning. Är imponerad över den låga förbrukningen Optiman ger även på långkörning. 0.55 för en stor bensinbil på långkörning är riktigt bra, och möjligheten att köra utsläppsfritt på valda ställen ett ännu större plus.
[/quote]

Jag håller helt och hållet med dig.
I november körde jag ner till Katrineholm ca 68 mil enkel resa. Hemresan blev mer ryckig med stopp på Ikea både i Valbo och Sundsvall,
Köpte ett köksbord och 4 stolar i Sundsvall. Mått 190x92 cm och det gick ledigt in i bagaget. Skapligt bagage på bilen. ;-)
Bilen drog iallafall 0,55 dit och 0,6 hem med två stopp på ikea. Det är ändå rätt bra tycker jag. Helnöjd med bilen.
Har blivit så nöjd med den tysta gång bilen har på el så jag kan nästan tänka mig mig att köpa en bil som bara går på el nästa gång.

Re: Förbrukning en besvikelse?

13
Jag tänkte att jag skulle skriva en rad om förbrukning på el.
Jag har två dagar provat att inom samhället där jag bor kört mest med gräns 50 men även kört ca 20% med max 70.
Jag har båda dagarna kommit 6,7 mil på el med AC och alla strömkällor påslagna. Det är rätt bra anser jag då bilen ska komma upp till 6,2 mil
med AC avslagen. Jag har kört 6,95 mil med 60-80 km/h hastighet på landsvägskörning förra hösten. Har ju sett att nån kommit över 9 mil på el.

Re: Förbrukning en besvikelse?

14
I tisdags åkte vi från Stockholm via Viking Line till Åbo och sen 43 mil norrut till Jakobstad.

I bilen satt jag med sambo och våra två barn. I bakluckan satt vår jaktgolden och en stor väska a 20kg plus en mindre. På dragkroken hängde mitt nya Thule Velocompact 3 och på det stod tre mountainbike.
På taket satt vår Packline, lastad till bristningsgräns som vanligt! :D

Lätt överslagsräknat så landar vi på cirka 400kg last med personer inräknat. Den var väldigt låg i bak kan jag säga!

Vägarna upp är landsväg, enfilig med hastighet 80-100 på de flesta ställen. Brukar ligga på cirka skylten plus 10km/h när vi åker fullastad med familjen. Det blir en del omkörningar på vägen upp.

Landade på 0,74l/mil mätt vid pumpen för det här ekipaget och det är jag grymt nöjd med. :)
Bild
Skickat från min Galaxy S8

Re: Förbrukning en besvikelse?

16
Jag åkte till Borås förra tisdagen, ca 90 mil efter skyltad hastighet och bilen drog 0,43. Inte så mycket last men en ölback, en väska och tre påsar med lite jox i.
Nu i tisdags åkte jag hem från Eskilstuna 69 mil med väldigt ojämn hastighet, 60 på enfilig väg och 140-150 på tvåfilig väg + motorväg en bit.
Då drog den ca 0.53. Jag försökte hänga på min kompis i den optimerade Bmw 530d F10 som jag hade innan jag köpte Optiman i augusti.
Grattis, häng på så får du en bra tid sa han och försvann och ändå tokkörde han inte direkt. Dessa husvagnar och husbilar ställer till en del strul i trafiken.
Blev ändå imponerad att den inte drog mer. bilen varvade ganska ansträngt när det blev tvåfiligt och uppför när man skulle försöka köra om några bilar.

Re: Förbrukning en besvikelse?

17
Jag för journal på min bil när jag tankar. Har ett excelark jag uppdaterar då och då med info från kvitton och mätarställning från tankning. Jag har ingen laddare hemma utan laddar på stan när jag kan. I början kunde jag ladda med schuko på jobbet. Fick ut bilen i maj 2018 och den har nu gått ca 2222 mil. Kör en del stadstrafik och någon gång i månaden till morsan, ca 25 mil bort. Var en längre tur till Helsingborg också. Det är en del 120 väg på de sträckorna. Ligger nu på snitt på 0,54L/mil sen jag fick ut bilen. Låg på runt 0,36L/mil när jag kunde ladda på jobbet. Vilket är bättre än jag hade på mina Kia Ceed SW Diesel som är en mindre bil. Det ska bli intressant att se hur det sen ändrar sig när jag flyttar till hus och egen laddstolpe och kan ladda varje dag. Sen ska vi få hyra laddare på jobbet också, så det ska bli intressant då med tanke på att jag får 14km extra resväg till jobbet mot nu. Nu är ju inte el gratis när jag laddar förutom på några få platser. Så kostnaderna med el syns inte i mitt excelark just nu.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Förbrukning en besvikelse?

18
Igår körde jag Stekenjokk runt. 58,9 mil och jag laddade batteriet med motorn en bit. Från 35-47 km räckvidd.
När jag stängde av bilen hemma visade färddatorn 0,45 liter milen. Tycker jag är klart godkänt.
Jag tycker att bilen drar mindre och mindre soppa ju längre den går. Den har gått 3725 mil nu.

Re: Förbrukning en besvikelse?

20
Precis hemkommen efter en semesterresa ner till Italien, lugn körning runt 130-140 på Autobahn, samma tempo över alperna.
På 392 mils körning har den dragit 0,63 l/mil, all körning med Hybridläge och ECO avslaget, mestadels låst 6:e växel för att slippa nerväxlingar i tid o otid.
Känns helt okej med den förbrukningen på en 2-liters sugmotor och rätt stor bil.
Optima SW Plug-In Hybrid 2019 Aluminium Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"