Annons
Annons

Re: Senaste programvaran

12
Är det någon som vet om denna uppdatering fortfarande är den senaste?
Finns det någon sida där man kan se vad senaste uppdateringen heter?
Har just haft in bilen på service och har samma version nu som innan och den
uppdaterades senast 2020-09-15.

Re: Senaste programvaran

13
Jag har för mig att min programvara som jag fick på servicen i Augusti är från 2021. Om jag kommer ihåg ska jag titta under dagen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Senaste programvaran

14
Precis haft min inne på service och uppdateringen suger totalt! Radion startar i am-läge vid varje start av någon anledning även fast jag bara kör blåtand. Nav får man vid varje start ställa i 3d-läge mm mm... Verkar inte spara inställningar man gör... Någon som har en lösning? Kia centralt hänvisar till verkstad/återförsäljare som i sin tur hänvisar till Kia. Just nu önskar jag att jag servat bilen på en icke Kia-verkstad och sluppit uppda... Nedgraderingen. Har aldrig förstått det här med att ändra för ändrandets skull utan att tillföra något bortsett från besvär.
Hade typ inte rört skärmen sen förra servicen, men nu är det ett flertal tryck varje start bara för att komma tillbaka till som det var när man stängde av bilen.
Senast redigerad av Teemu den 29 sep 2021, 18:19, redigerad totalt 1 gånger.

Re: Senaste programvaran

16
PHEV skrev: 15 sep 2021, 07:15 Är det någon som vet om denna uppdatering fortfarande är den senaste?
Finns det någon sida där man kan se vad senaste uppdateringen heter?
Har just haft in bilen på service och har samma version nu som innan och den
uppdaterades senast 2020-09-15.
Ser ut som din verkstad inte läst in senaste uppdateringen.
Fick min uppdaterad 2021-08-11 och då var det programvara från 210111.
I min bil är "uppdaterad" datumet verkstan läste i senaste uppdaterade systemet.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Senaste programvaran

17
Jag fick lite problem efter uppdateringen. De försvann efter att jag knappat runt och ändrat inställningarna.

Har du testat att nollställa/återställa inställningarna?

Teemu skrev: 29 sep 2021, 18:16 Precis haft min inne på service och uppdateringen suger totalt! Radion startar i am-läge vid varje start av någon anledning även fast jag bara kör blåtand. Nav får man vid varje start ställa i 3d-läge mm mm... Verkar inte spara inställningar man gör... Någon som har en lösning? Kia centralt hänvisar till verkstad/återförsäljare som i sin tur hänvisar till Kia. Just nu önskar jag att jag servat bilen på en icke Kia-verkstad och sluppit uppda... Nedgraderingen. Har aldrig förstått det här med att ändra för ändrandets skull utan att tillföra något bortsett från besvär.
Hade typ inte rört skärmen sen förra servicen, men nu är det ett flertal tryck varje start bara för att komma tillbaka till som det var när man stängde av bilen.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Senaste programvaran

18
DrGadget skrev: 29 sep 2021, 23:41
PHEV skrev: 15 sep 2021, 07:15 Är det någon som vet om denna uppdatering fortfarande är den senaste?
Finns det någon sida där man kan se vad senaste uppdateringen heter?
Har just haft in bilen på service och har samma version nu som innan och den
uppdaterades senast 2020-09-15.
Ser ut som din verkstad inte läst in senaste uppdateringen.
Fick min uppdaterad 2021-08-11 och då var det programvara från 210111.
I min bil är "uppdaterad" datumet verkstan läste i senaste uppdaterade systemet.
Yes, efter kontakt med Bergners i Umeå så kunde jag konstatera att de alltså inte uppdaterat
kartor, firmware osv. Nu är det åtgärdat och min enhet fungerar felfritt efter uppdatering.

Re: Senaste programvaran

20
De är navigationen du har uppdaterat, inte bilens programvara. Frågan är om de ens vid service noterar att de uppdaterat navigationen. När jag har haft bilar på service och de uppdaterat GPSen så står det inte alltid i serviceprotokollet.

Jag skulle bara hålla tyst om det och se om de noterar det vid nästa service, de ska då ändå uppdatera det och kommer då att skriva över din uppdatering.

På mina tidigare Kia stod det i manualen att man kan uppdatera själv, men det fanns ingen info om hur man gjorde. Verkstan sa då att de ändrat att det är de som gör det. Misstänker att det blev för mycket jobb med återställning när folk gjorde det själva och misslyckades.
Ronny Linde skrev: 12 mar 2022, 10:18 Hej köpte precis en optima PHEV och har själv uppdaterat. tror ni garantin inte gäller då? då jag läst här på forumet att dom är rätt så hårda med det.

Länk till updateringar:
https://update.kia.com/EU/SV
för info om senaste uppdatering:
https://update.kia.com/EU/SV/updateNoticeView/445/pop2
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"