Annons

Re: Hybridfel

11
SorentoUM skrev:Troligen drar bilen tjuvström från låskistorna i bakdörrarna.
Lämna in till KIA-verkstad för koll och ev. åtgärd.
Jag har också häromdagen råkat ut för att bilen inte gick att starta. Gick inte att låsa upp dörrarna annat än med mekanisk nyckel. Detta har bara hänt en gång. Det visade sig att 12 V batteriet var urladdat till strax över 7 V. Det verkar inte gå att öppna bakluckan utan ström så jag fick åla in genom en bakdörr och ladda 12 V batteriet. Efter några minuter och ett tryck på startknappen (antar att 12 V batteriet då börjar laddas från stora batteriet) steg spänningen till 14,4 V precis som förväntat och det var bara köra.
Någon som kan ha en idé om vad som orsakat urladdningen? Det är inte säkert att man kan ladda över allt.

I manualen på sid 5-106 pratas också om att parkeringsljuset kan dra ur batteriet men jag tvivlar starkt på att det är så det gått till. På samma sida står att parkeringsljuset automatiskt stängs av under den mörka delen av dygnet om man parkerar vid vägkanten. Är det inte då man behöver parkeringsljus?
Tänk om det funnits en beskrivning av hur systemet skall uppföra sig (flödesschema) så hade det varit mycket lättare att ställa diagnos.
Annons

Re: Hybridfel

12
Ski007 skrev:
SorentoUM skrev:Troligen drar bilen tjuvström från låskistorna i bakdörrarna.
Lämna in till KIA-verkstad för koll och ev. åtgärd.
Jag har också häromdagen råkat ut för att bilen inte gick att starta. Gick inte att låsa upp dörrarna annat än med mekanisk nyckel. Detta har bara hänt en gång. Det visade sig att 12 V batteriet var urladdat till strax över 7 V. Det verkar inte gå att öppna bakluckan utan ström så jag fick åla in genom en bakdörr och ladda 12 V batteriet. Efter några minuter och ett tryck på startknappen (antar att 12 V batteriet då börjar laddas från stora batteriet) steg spänningen till 14,4 V precis som förväntat och det var bara köra.
Någon som kan ha en idé om vad som orsakat urladdningen? Det är inte säkert att man kan ladda över allt.

I manualen på sid 5-106 pratas också om att parkeringsljuset kan dra ur batteriet men jag tvivlar starkt på att det är så det gått till. På samma sida står att parkeringsljuset automatiskt stängs av under den mörka delen av dygnet om man parkerar vid vägkanten. Är det inte då man behöver parkeringsljus?
Tänk om det funnits en beskrivning av hur systemet skall uppföra sig (flödesschema) så hade det varit mycket lättare att ställa diagnos.
Det tog inte mer än 10 dagar så hände samma sak igen. Bilen startar ej, meddelande "Hybridfel" och "Fel på bromsarna", kupebelysningen börjar lysa svagt, bluetoothnyckel får ej kontakt med bilen. Blev tvungen att ringa bärgare eftersom jag stod på ett dumt ställe. Bärgaren sade att han åker runt och drar igång många Kia nu, speciellt Niro. Bärgaren sade att exemplevis Prius verkar mycket mer tillförlitliga. Bokade verkstad, laddade batteriet över natten och lyckades få dit bilen.

Nu säger verkstaden att de inte kunnat hitta något fel men att batteriet är förbrukat. Det omfattas inte av den vanliga garantin utan har endast två års garanti.

Detta är oacceptabelt på så många sätt. Blir ganska dyrt bilägande med batteribyte vart tredje år speciellt med tanke på att det är väldigt ovanliga mått på batteriet och inte går att köpa på de billiga ställena. Dessutom vet man inte i förväg när det är på väg att ge upp, inge varning kommer och bilens paneler verkar inte ha någon indikator för startbatteriet. Jag vägrar köra omkring med en separat voltmeter i cig.uttaget som på en gammal raggarbil.

Det här problemet är en gamechanger för mig. Vi kommer ändå snart att byta bil och nästa bil blir sannolikt inte en Kia,
Niro PHEV Plus 2

Re: Hybridfel

13
Lämnade in bilen på Kia eftersom batteriet blivit hastigt urladdat vid två tillfällen och bilen ej kunnat starta.

Kia felsökte en stund och ringde tillbaka och sade att det inte är fel på bilen men batteriet är förbrukat och behöver bytas.
Det tog ytterligare två dagar för dem att fixa fram ett batteri. Så idag hämtade jag bilen efter tre dagar utan bil (blev ej erbjuden ersättningsbil heller).
Räkningen blev drygt 3 000 kr ink moms, för mig tillkommer dessutom kostnad för bärgning och mer än en arbetsdag förlorad inkomst.

Jag påpekade att jag hade förväntat mig längre batterilivslängd samt utgått från att bilen varnar för svag batterikapacitet eller åtminstone har en indikator på instrumentpanelen. Kias svar blev "så här är det med bilbatterier idag. De håller ungefär tre år, det gäller alla bilar."

Det nya batteriet är dock märkt med texten "Maintenance free 3 year warranty".
Samma energikapacitet 45 Ah men något högre CCA 450 A.

Min förhoppning är dock att de även har bytt något trasigt relä. De kan ju ha satt upp det som ett batterifel av rent fakturatekniska skäl. De har varit "kreativa" vid tidigare tillfälle när jag varit där med ett annat problem på bilen.
Niro PHEV Plus 2

Re: Hybridfel

14
Det är trist at man tappar fortroende i en annat väldig bra bilmärke.
Jag har nu råkat ut för en nytt batteri och ett nytt ladere på. Min kia plug in från 1.5 å gammal. Farsan körde Prius og han har stått med tomt batteri också några gånger. Jag tror återförsäljare hadde en liten föraning hos mig pga jag fick en motorvärmare med batteriladdare från defa inbygd. Batteri är kanskje for liten hel enkelt. Själv har jag en booster med i bilen i fall det händer nått. Personligen tycker jag at det var litt tryggare hos min Citroën som stengte av alt el når man brukar for mycket utan att motor är i gång. Den varsel ge ingen indikation om hur mycket el som är kvar i batteriet.

Skickat från min SM-F916B via Tapatalk

Re: Hybridfel

15
Olika orsaker kan tydligen generera "Hybrid-fel"
Följande hände mig för en tid sedan:
Bilen stod parkerad över natten utomhus i ca. -15gr. Startar bilen på morgonen, alltid i EV läge, sätter på klimatanläggningen. Noterar då på varvräknaren att bensinmotorn har startproblem. Motorn går i gång 3 – 4 sek och dör sedan. Detta upprepas 3 – 4 ggr sedan ger den upp. Nu genereras en akustisk och visuell varning på instrumentklustret. ”Hybrid-fel Stanna bilen Stäng av motorn”. Lyder uppmaningen och försöker sedan starta om bilen med klimatanläggningen påslagen. Efter ett antal försök startar bensinmotorn och fungerar sedan normalt hela resan.
Dagen efter med ungefär samma förhållande upprepas problemet. Nu börjar jag misstänka drivmedelsproblem. Efter lite googlande på nätet fann jag följande info:

”Visste du att även bränslet måste vara köldtåligt. Både bensin och diesel finns i sommar respektive vinter utförande. Dagens bensin, såväl 95 som 98 oktan, har fem procents etanolinblandning. Sommarbensinen har lägre ångtryck och tål högre utomhusvärme innan den förångas och riskerar att bilda ånglås i förgasarna.
Sommarbensinen gör bilarna mer svårstartade när det är kallt samt orsakar försämrade kallstartsemissioner så det är därför man inte har den kvaliteten året om utan man byter till vinterbensin. På stationerna görs övergången i god tid men du som vet att du är ”sällantankare” (mindre än en tankning varannan månad) behöver tänka på att planera in en hösttankning under oktober-november. Detta är speciellt viktigt om du kör en sk plug-in hybrid och vet med dig att du normalt kör på el och har väldigt låg bränsleförbrukning.”

Vid tillfället hade jag ca. ¼ tank, bensin som jag tankat i augusti, för ett halvår sedan = sommarbensin. Åkte omgående till macken (med varning på instrumentklustret) och fyllde på färsk vinterbensin. Körde en stund i HEV läge så att bensinmotorn fick suga in färskvaran.
Nu fungerar bilen normalt igen.
Slutsats för att undvika problem och eventuella verkstads besök:
Ha alltid färsk bensin för aktuell årstid i tanken.
KaptenHåkan

Re: Hybridfel

18
Fick felet i mellandagarna. Bärgning på E4:an.

Upplevde att bensinmotorn inte gick på. Tryckte på gasen men inget hände under färd.

Orsaken var att ”vevaxelgivaren” gått sönder. Byte på garanti.
Runefilip skrev: 01 nov 2020, 22:42 Jag har vid några tillfällen fått felmeddelande "Hybrid-fel, stanna bilen, stäng av motorn". Felmeddelandet har visat sig när jag startat bilen första gången på dagen (ungefär nollgradigt) När jag provat några timmar senare visas inte längre felmeddelandet och bilen fungerar som vanligt. Någon som vet mer om detta?

Re: Hybridfel

20
På min NIRO PHEV fick jag varningen "Kontrollera Hybridsystem" under körning. Det visade sig vara trasig cell i högvoltsbatteriet. Symtomen är att medan jag kör i el-läget så startas bensinmotorn oförklarligt och bilen börjar gå ryckigt. Oftast i en uppförsbacke då det behövs mer effekt från högvoltsbatteriet. Det som händer är att celler får ett snabbt spänningsfall och går under nivån på 3.0 volt. Högvoltsbatteriet innehåller 96 celler som är förpackade i 24st moduler. Problemet började för mig när bilen gått ca11500 mil. KIA verkstaden byter en modul i taget på garantin. Det spelar alltså inte någon som helts roll att flera celler/moduler är trasiga. Varje gång en modul är utbytt så har jag i princip fått åka tillbaka dagen efter med samma fel. Det blir en utdragen process där KIA inte tar sitt ansvar för att högvoltsbatteriet egentligen är slut.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"