Annons

Frustration

1
Hej

Jag fick min plug-in i februari 2020, 20-modell. I början var jag väldigt nöjd med bilen, men nu när jag har kört de först 1000 mil kommer där en del frustation.
Finns där hjälp så man kan avhjälpa min frustration?

1: Varför kan man inte få en fysisk punkt i gas-pedalen som indikerar att när man går längre då startar förbränningsmotorn, när man kör EV? Man måste ju hela tiden titta hur mycket man belastar el-motorn för att undvika att förbränningsmotorn startar. Det innebär att ögonen inte är på vägen men på hastighetsmätaren för att köra miljövänligt men det är på bekostnad av säkerheten. När jag köpte en bil med batteri får jag väl ta konsekvensen att den blir långsammare när den inte är fulladdat, skulle jag vara missnöjd kan jag alltid välja hybrid, annars är möjligheten själv att kunna välja hybrid ju överflödig, eller tänker jag fel?

2: Varför går det inte att stänga av adaptiv farthållare och bara ha en vanlig farthållare? Den är så långsam att den hindrar bakomkörande på motorvägen.

3: Varför kan UVO appen inte starta AC'n på sommaren i ex antal minuter om där är tillräckligt med ström på bilen? Jag förstår iden med att den inte får starta förbränningsmotorn, trots att andra bilmärken i Sverige kan göra det.

4: Filassistansen eller vad det, den vill jag stänga av permanent så jag slipper eviga kämpande med ratten när man kör små landsvägar? 2 gånger har den dragit mig in mot en traktor bara för att jag inte blinkade till höger ut mot en åker, teknik kan vara bra, men ibland ställer den till och ibland för ofta.

5: När man kör motorväg med farthållare i 110-ish och det kommer en liten uppförsbacke och förbränningsmotorn är igång är det mer ekonomisk att köra manuell växling istället för hybridläge, skulle det inte vara en miljövänlig bil? Varför växlar den ner när den utan besvär kan behålla samma hastighet i högra växel och med mindre förbrukning?

6: Det är ett lyxproblem men en tydlig uppgradering om man fick gjort det. När man trycker på cancel på farthållaren hade det varit skönt att kunna se senaste sparade hastigheten, så man vista vad den skulle återgå till när man trycker på resume.

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Trevlig helg.
Annons

Re: Frustration

4
En Niro EV hade avhjälpt flera av dessa punkter [emoji28].
Du hade nog föredragit en ren elbil men tanken med hybrid är att det är just hybrid. Både elmotor och bensinmotor samarbetar, trots att föraren tycker det är fel.
En del av sakerna är säkerhetsrelaterade/lagstadgade och är aktiverade automatiskt vid uppstart. Därför måste föraren själv göra ett aktivt val att inaktivera funktioner.
Precis som med ABS/ESP, döda-vinkel-varning, backvarnare mm. mm.

Re: Frustration

5
Cziegler skrev:Hej

Jag fick min plug-in i februari 2020, 20-modell. I början var jag väldigt nöjd med bilen, men nu när jag har kört de först 1000 mil kommer där en del frustation.
Finns där hjälp så man kan avhjälpa min frustration?

1: Varför kan man inte få en fysisk punkt i gas-pedalen som indikerar att när man går längre då startar förbränningsmotorn, när man kör EV? Man måste ju hela tiden titta hur mycket man belastar el-motorn för att undvika att förbränningsmotorn startar. Det innebär att ögonen inte är på vägen men på hastighetsmätaren för att köra miljövänligt men det är på bekostnad av säkerheten. När jag köpte en bil med batteri får jag väl ta konsekvensen att den blir långsammare när den inte är fulladdat, skulle jag vara missnöjd kan jag alltid välja hybrid, annars är möjligheten själv att kunna välja hybrid ju överflödig, eller tänker jag fel?

2: Varför går det inte att stänga av adaptiv farthållare och bara ha en vanlig farthållare? Den är så långsam att den hindrar bakomkörande på motorvägen.

3: Varför kan UVO appen inte starta AC'n på sommaren i ex antal minuter om där är tillräckligt med ström på bilen? Jag förstår iden med att den inte får starta förbränningsmotorn, trots att andra bilmärken i Sverige kan göra det.

4: Filassistansen eller vad det, den vill jag stänga av permanent så jag slipper eviga kämpande med ratten när man kör små landsvägar? 2 gånger har den dragit mig in mot en traktor bara för att jag inte blinkade till höger ut mot en åker, teknik kan vara bra, men ibland ställer den till och ibland för ofta.

5: När man kör motorväg med farthållare i 110-ish och det kommer en liten uppförsbacke och förbränningsmotorn är igång är det mer ekonomisk att köra manuell växling istället för hybridläge, skulle det inte vara en miljövänlig bil? Varför växlar den ner när den utan besvär kan behålla samma hastighet i högra växel och med mindre förbrukning?

6: Det är ett lyxproblem men en tydlig uppgradering om man fick gjort det. När man trycker på cancel på farthållaren hade det varit skönt att kunna se senaste sparade hastigheten, så man vista vad den skulle återgå till när man trycker på resume.

Hoppas nån kan hjälpa mig.

Trevlig helg.
1. Vet ej. Jag skulle också vilja ha lite olika sätt att själv kunna påtvinga ren eldrift när jag själv vill det.
2. Vet inte om det fins nån inställning för att ställa om den. Själv trycker jag på gasen för att gasa upp snabbare när jag t.ex. går ut i vänsterfilen på E4.
4. Stäng av under inställningarna. Tryck på knappen på höger sida av ratten, ovanför OK och gå till Förarhjälp. Där kan du stänga av LFA (Lane Following Assistant) och under Körfältssäkerhet kan du stänga av LKA.
Jag är lite osäker på skillnaderna på dessa två, men en snabb googling säger att LFA är aktiv ratt-assistans när du har farthållaren inkopplad och LKA är aktiv ratt-assistans hela tiden. Jag antar att du vill ändra LKA till LDW för att få en varning om du driver mot en kant/mittlinje eller t.o.m. stänga av även varningen. LFA:n kanske du vill ha kvar då du ändå inte har farthållaren i när du kör förbi traktorn på den smala vägen.

Re: Frustration

6
1, det har jag också funderat på. det egentligen inget problem, man lär sig ju at enbart köra på el. jag lyckas bara starta bensinmotorn ibland då jag ligger precis på gränsen i acceleration.

2, vad är egentligen problemet? förstår inte riktigt. bara att minska avståndet till framförvarande bil. alternativt byta fil om man kommer ifatt. jag älskar adaptiva farthållare.

3, håller med fullständigt. förstår inte vad jag ska ha appen till om jag inte kan starta kyla och värme med den. vore ju guld om man kan starta värmen och få rutan avfrostad innan man går från jobbet.

5, jag skulle tro att bilen växlar ner just för att gå ner i bränsleförbrukning. att hålla 110 i uppförsbacke på högsta växeln går mycket tyngre än at växla ner ett hack. pröva själv när du är ute och cyklar. sen kickar ju även elmotorn in och hjälper till. med tanke på att bilen är konstruerad för att gå snålt så skulle jag bli otroligt förvånad om bilen drar mer soppa när den växlar ner i denna situation.

Re: Frustration

7
elof skrev:
1. Vet ej. Jag skulle också vilja ha lite olika sätt att själv kunna påtvinga ren eldrift när jag själv vill det.
2. Vet inte om det fins nån inställning för att ställa om den. Själv trycker jag på gasen för att gasa upp snabbare när jag t.ex. går ut i vänsterfilen på E4.
4. Stäng av under inställningarna. Tryck på knappen på höger sida av ratten, ovanför OK och gå till Förarhjälp. Där kan du stänga av LFA (Lane Following Assistant) och under Körfältssäkerhet kan du stänga av LKA.
Jag är lite osäker på skillnaderna på dessa två, men en snabb googling säger att LFA är aktiv ratt-assistans när du har farthållaren inkopplad och LKA är aktiv ratt-assistans hela tiden. Jag antar att du vill ändra LKA till LDW för att få en varning om du driver mot en kant/mittlinje eller t.o.m. stänga av även varningen. LFA:n kanske du vill ha kvar då du ändå inte har farthållaren i när du kör förbi traktorn på den smala vägen.
2. Ja man får göra det, men tycker inte det fungerar som en farthållare, mer som en fartpendlare.

4. Jag försökte det och ja den stängs av, men när man stänger av och starter igen är det tillbaka, altså samma funktion som vänster bakom ratten :( jag som hade hoppats.
Dannyf skrev: 1, det har jag också funderat på. det egentligen inget problem, man lär sig ju at enbart köra på el. jag lyckas bara starta bensinmotorn ibland då jag ligger precis på gränsen i acceleration.

2, vad är egentligen problemet? förstår inte riktigt. bara att minska avståndet till framförvarande bil. alternativt byta fil om man kommer ifatt. jag älskar adaptiva farthållare.

3, håller med fullständigt. förstår inte vad jag ska ha appen till om jag inte kan starta kyla och värme med den. vore ju guld om man kan starta värmen och få rutan avfrostad innan man går från jobbet.

5, jag skulle tro att bilen växlar ner just för att gå ner i bränsleförbrukning. att hålla 110 i uppförsbacke på högsta växeln går mycket tyngre än at växla ner ett hack. pröva själv när du är ute och cyklar. sen kickar ju även elmotorn in och hjälper till. med tanke på att bilen är konstruerad för att gå snålt så skulle jag bli otroligt förvånad om bilen drar mer soppa när den växlar ner i denna situation.
1: Ja, man blir bättre med tiden men även om den inte kommer upp i 'power'/'vit' starter motoren ibland, senast idag gjorde den det igen.

2: Jag kör alltid på kortast men jag vill ha en farthållare då man ibland behöver kommer närmare en bil för att trafiken skall flyta på, men det vill bilen inte vara med om och sänker farten och stör trafiken. Jag vill inte ha någon fartpendlare jag vill ha en farthållare igen.

3: Värme på vinter tycker jag kan diskuteras i vårt fall, med en bil utan värmepump. Vi valde bort den för att spara pengar och valde batteri för att tänka miljömedvetet. Men ja, hade också gärna haft det på vintern.

5: Har testat det på 10 mil sträcka. Det skiljer 0,5 i medelförbrukning och jag kör manuellt på motorvägen eller hybrid. Testa gärna själv i hybrid när du kör på en motorväg och det går lite uppför. Du ser den växlar ner och förbrukning ökar markant. Bilen klarar lätt av att köra de Skånska backarna i 6:an. El-motorn hjälper till i båda tillfällen.

NB: Hade problem att göra mitt inlägg igår.

Re: Frustration

8
2)
Jag hittade nu: "Press and hold the Cancel button to switch back and forth between the regular cruise control and Adaptive Cruise Control mode".
Så prova att hålla in Cancel-knappen. Jag måste testa själv imorrn.

4)
Jag har inte testat att ställa om själv, men det låter ju sopigt om systemet självmant aktiverar en tjänst som du stängt av.
Du menar att om du ändrar LKA till LDW så blir det rätt medan du kör (du får bara ljud-varning när du närmar dig en sido- eller mittlinje, ingen automatisk styrning) men efter att du stängt av bilen och startar den igen så är det tillbaka på LKA?

Re: Frustration

9
elof skrev:2)
Jag hittade nu: "Press and hold the Cancel button to switch back and forth between the regular cruise control and Adaptive Cruise Control mode".
Så prova att hålla in Cancel-knappen. Jag måste testa själv imorrn.

4)
Jag har inte testat att ställa om själv, men det låter ju sopigt om systemet självmant aktiverar en tjänst som du stängt av.
Du menar att om du ändrar LKA till LDW så blir det rätt medan du kör (du får bara ljud-varning när du närmar dig en sido- eller mittlinje, ingen automatisk styrning) men efter att du stängt av bilen och startar den igen så är det tillbaka på LKA?
3. Man ska använda ’avståndsknappen’ i min modell 20, då kan jag ändra det till vanlig farthållare. Ändras dock tillbaka varje gång man stänger av ’cruise’, den kommer ihåg när man trycker på ’0’.

4. När jag stänger av LKA på min stänger den av det helt och då aktiveras det igen nästa gång man starter bilen :(

Re: Frustration

10
Vad är det för fel att förbränningsmotorn går? Du har nog valt fel biltyp En elbil hade kanske varit bättre. för dig Har man inte förmånsbil eller kör till jobbet varje dag och kan ladda i varje ända är en Hybrid som laddar själv ett bättre val för de flesta Det skiljer ca 2 dl/mil i snitt det betalar inte merkostnaden för laddhybriden-om man inte kör väldigt många mil per år. Man drar ändå ner utsläppen mycket genom att byta till en hybridbil Nirohybriden drar inte mer bränsle än en lika stor XC40 TwinEngine som är Volvos laddhybrid men är 150000 billigare. https://wp.me/p1IAXy-8gL
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"