Annons

Hur stänga av AC?

1
Nu är utetemperaturen runt 20 grader och det behövs varken kyla eller värme i bilen men hur stänger man av? OFF läget stänger av både värme och kyla men man vill ju ha kupéfläkten igång och då sätter omväxlande förbränningsmotor och AC igång. Tänkte att man ställer temperaturen på LOW och stänger av AC med knappen.
Resultat: Lysdioden på AC knappen slocknar liksom symbolen i displayen om man väljer klimatläget. Dock fortsätter kyld luft att blåsa in i kupén och man ser heller inte att räckvidden på el ökar. Det gör den däremot om man trycker på OFF. Det verkar inte som att AC stänger av sig trots att indikatorn visar detta.

Någon som känner igen fenomenet eller är det fel på min bil?
Annons

Re: Hur stänga av AC?

2
Ski007 skrev:Nu är utetemperaturen runt 20 grader och det behövs varken kyla eller värme i bilen men hur stänger man av? OFF läget stänger av både värme och kyla men man vill ju ha kupéfläkten igång och då sätter omväxlande förbränningsmotor och AC igång. Tänkte att man ställer temperaturen på LOW och stänger av AC med knappen.
Resultat: Lysdioden på AC knappen slocknar liksom symbolen i displayen om man väljer klimatläget. Dock fortsätter kyld luft att blåsa in i kupén och man ser heller inte att räckvidden på el ökar. Det gör den däremot om man trycker på OFF. Det verkar inte som att AC stänger av sig trots att indikatorn visar detta.

Någon som känner igen fenomenet eller är det fel på min bil?
Enda gången motorn, AC samt "cirkulera luft symbolen" går igång är om du går under 15,5 (eller defroster...) Jag brukar reglera tempen utifrån utetempen för så neutral inverkan som möjligt.

På off kommer ändå lite luft, blir det kallt för händerna (driver only) så stänger jag ventilerna bara.

58km är bullshit i min erfarenhet, mitt rekordåk (förbrukning) var under varma månaderna i år och då körde jag 15,5-16. Enda jag får ut av 58km är frysa eller svettas. Åker samma väg, samma trafik varje dag.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"