Annons

Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

1
Har precis skaffat en Ceed plugin, men då det finns få levererade tänkte jag höra med er som har Niro plugin, drivlinan ska ju vara mer eller mindre identisk.

När jag slår på farthållaren så sticker Eco-mätaren iväg ett rejält hack som indikerar att man kör mindre ekonomiskt (oavsett om det är el eller hybridläge man kör i). Slår jag av farthållaren men behåller exakt samma hastighet så sjunker Eco-mätaren igen.
Är det något ni känner igen i Niro-modellen?
Normalt brukar farthållare hjälpa till att köra ekonomiskt, men här verkar det vara tvärtom.
Har försökt få svar från min ÅF, men inte lyckats....

Intressant att höra hur det är i Niro-modellen.

En annan fråga, kan ni se hur många mil som gått enbart på el efter en lite längre körning, säg 10 mil?
I Ceed ser man bara den genomsnittliga förbrukningen och antal körda km, men man vill ju veta hur långt som man klarat sig på enbart el (tycker jag är intressant i alla fall... ;)
Annons

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

4
Om jag inte minns fel står det någon stans i manualen att bilen kommer ihåg körmönster och försöker köra med farthållaren som du normalt kör, tung blyfot = mindre eco när farthållaren är inkopplad. Själv kör jag väldigt lugnt och gasar sakta upp till angiven fart och så gör den även när jag väljer farthållaren. Niro plugin 2019.
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

6
leri skrev:Om jag inte minns fel står det någon stans i manualen att bilen kommer ihåg körmönster och försöker köra med farthållaren som du normalt kör, tung blyfot = mindre eco när farthållaren är inkopplad. Själv kör jag väldigt lugnt och gasar sakta upp till angiven fart och så gör den även när jag väljer farthållaren. Niro plugin 2019.
Tack, intressant info. Har inte hittat liknande i manualen för Ceed, och har kört extremt försiktigt än så länge (mest för att se hur långt man kan komma på bara el) men det körmönstret har inte farthållaren lärt sig än så länge... ska fortsätta forska i det. :)

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

7
. Jag kör klart snålare utan farthållare, men det är bekvämt att köra med.

Det är i grunden självklart att man med planering och lätt gasfot kör mer energiefgektivt än en automatik som inte ser framtiden på samma sätt som man kan göra som förare.
Sant! Men på en plan raksträcka ska det inte vara skillnad, och har kört med farthållare i mina tidigare bilar och fått lägre förbrukning om man är uppmärksam och stänger av farthållaren i tid. ;)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"