Annons

Återvinning av bromsenergi

1
Någon som vet mera om hur man effektivast tar till vara rörelseenergin vid inbromsning? Man märker att bromsskivor används hur försiktigt man än kör. En korrekt konstruerat styrdon i kombination med en PM synkronmotor kan i princip, till skillnad från spårvagnens seriemotor, återvinna energi ner till stillastående. Någon har till mig, utan att kunna ange källa, sagt mig att det är krav på att bromspedalen skall direkt, mekaniskt, påverka bromsklossarna. Någon som kan bekräfta detta? I så fall borde man kunna konstruera bromsarna så att man kan trycka lite på bromspedalen för att återvinna energi och först senare aktiverar bromsklossar. Det finns ett "hack" i gröna fältet på effektmätaren i instrumentpanelen. Kan det vara en indikation/varning för energislöseri? Eller finns något annat knep för att avgöra vart bromsenergin tar vägen?
Jag har inte hittat ett ord om detta i instruktionsboken.
Annons

Re: Återvinning av bromsenergi

3
Dessutom kan du bromsa med paddlarna så slipper du helt att bromsarna går i. Btw så är sista inbromsning i väldigt låg fart nära nog utan energi så finns inte jättemycket energi att återvinna där. Planering, mjuk förutseende körning och bromskraftåteevinna speciellt vid inbromsningar från högre hastighteter som rödljus på 70-väg, motorvägsavfarter och rejäla nerförsbacksar.

Re: Återvinning av bromsenergi

4
Ursäkta min okunnighet men vad menar du med "bromsa med paddlarna"? Håller med om att rörelseenergin vid låga hastigheter kanske inte är mycket att orda om men jag är en nyfiken person som gärna vill veta hur saker och ting fungerar.
Gissar jag rätt när jag tolkar Btw som By the Way?

Re: Återvinning av bromsenergi

5
Ski007 skrev:Ursäkta min okunnighet men vad menar du med "bromsa med paddlarna"? Håller med om att rörelseenergin vid låga hastigheter kanske inte är mycket att orda om men jag är en nyfiken person som gärna vill veta hur saker och ting fungerar.
Gissar jag rätt när jag tolkar Btw som By the Way?
Ja. Du kan ju styra bromskraftsåtervinningen utan att röra bromsen genom att fippla med "växelpaddarna" rätt smidigt tycker jag. Jag vet dock inte om funktionen finns på alla årsmodeller, men på 2020 fungerar de så iaf.

Re: Återvinning av bromsenergi

6
Man skall inte vara alltför ledsen för att bromsskivorna används i sista delen av inbromsningen, det slipar bort rost från dem. Bättre att göra då och då än att göra det när man panikbromsar. När man trycker ned bromspedalen (mjukt) får man först motorbromsning/återvinning, och sista biten tar skivorna. Panikbromsar man tar nog skivorna tidigare. Om ABS-systemet eller anti-sladd går in hamnar all inbromsning på skivorna.

Re: Återvinning av bromsenergi

7
Ja, så bordet det fungera. ABS och antisladd är ju ett sällsynt fenomen och inget att orda om. Förmodligen satte man in något beprövat. Anledningen till att jag startade denna tråd var att jag upplever bromsskivorna blanka och välpolerade. Jag kör nog som ErikG beskriver ovan och då borde dom vara rostiga. Får väl ta en djupare titt när det är dags för sommardäck igen.
Erik, du verkar insatt. Har du tips om var man kan läsa mera om hur bilen fungerar och t.ex. identifiera vilka apparater som sitter under huven? Jag har ställt frågan både till försäljare och verkstad men dom skakar bara på huvudet och svarar "Vet inte". Jag gillar svar av typen: "När bensinmotorn körs enbart för att skapa värme i kupén laddas batteriet med x amp". Svar av typen: "Gör så här slipper du det problemet" visar bara att den som svarar inte vet.

Re: Återvinning av bromsenergi

8
Jag har sedan i torsdags en e-niro, så hybrid vet jag inte så mycket om. Efter 35 år som it-utvecklare har jag lärt mig att älska manualer. Så titta i bruksanvisningen! Finns att ladda ned från nätet.

Återvinningen borde dock fungera lika, en hybrid är mer beroende av att återvinna energi.

Re: Återvinning av bromsenergi

9
Jag gillar också manualer (teknikersyndromet) och gissa vad jag har läst. 600 sidor att plöja men tyvärr, denna manual är inte av högsta kvalité, det har också Kia själv medgett och dom säger att dom jobbar på att göra den bättre. Kan du hitta något i manualen så tipsa mig gärna, det är lätt att missa. Jag vet t.ex. att jag någonstans i manualen läst om vad den röda lysdioden framför gröna laddindikatorn på instrumentbrädan informerar om men jag kan inte hitta det stället igen. Har också laddat hem den engelska manualen, dom är oftast bättre än de svenska men det gav heller inte mycket. Det finns motsägelser och tvetydigheter.
Här på forumet kan man t.ex. läsa om hur man ställer laddströmmen på den medföljande laddaren men jag har inte hittat ett ord om detta i manualen. Det kunde vara mer än de 600 sidorna men det finns också mycket som säkert bara har skrivits för att slippa amerikanska advokater.

Re: Återvinning av bromsenergi

10
Min känsla på 2017 Niroplugin är att släpper man gasen går mätaren ner på Tunna strecket på ekonomimätaren till vänster bland instrumenten.
Om man sen bara petar på bromspedalen så slår mätaren i botten på charge strecket och man känner tydligare motorbroms(elektrisk) och så liten pet på pedalen
aktiverar inga bromsskivor.
Rätta mig om jag har fel
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"