Annons

Batteristorlek på respektive kia niro modell?

1
Har själv en plugin hybrid och hittils fungerar den som den ska men nu är jag nyfiken och försökt förstå hur den fungerar.
enl https://ev-database.org/ har min kia ett batteri på 8,9kw/h och det låter hur bra som helst men om jag förstått ellära så kan effekten variera beroende på spänningsområdet. Iochmed jag laddar med en kia-laddare 230vac som är rätt liten och börjar jag undra ifall batteriet har en kapacitet på 8,9kw/h i ett spänningsområde på 230vdc?

personligen tänker jag att det borde stå på bilen "siså mycket volt och si och så många ampeeretimmar håller batteriet"

så.. hur många amps och vilket spänningsområde ligger batteriet på? någon som vet eller har möjligheten att mäta sig fram till det?
Annons

Re: Batteristorlek på respektive kia niro modell?

3
Spänningen på batteriet är väl rätt irrelevant? Laddaren laddar med max 16A @ 230V.

Så 3,6 kW laddar den med som mest - vid slutet på laddningen går det långsammare så du kan inte rakt av bedömma laddtiden som 8,9/3,6 eftersom max laddeffekt bara uppnås i mittendelen av laddningen.

Laddaren kan också ställas ner så att den laddar med en lägre effekt om matande elnät inte orkar med 16A.

Re: Batteristorlek på respektive kia niro modell?

5
Tommi skrev:Enligt de uppgifter jag hittat på nätet så är det 360V, 24,7Ah, 8,9kW.
Kanske någon av de riktigt kunniga här på forumet kan fylla på med detaljer om det elektriska drivsystemet och laddsystemet.
jo, jag har hittat de uppgifterna också men iochmed det svävar lite vad som helst där ute på nätet blir man tveksam vad som kan vara rätt eller fel.
Rotzelleri skrev:Spänningen på batteriet är väl rätt irrelevant?
jo men inte i förhållande till andra värden och jag tycker för tillfället att kwh är rätt irrelevant.
HellboyElvis skrev:360 V är genomsnittsspänningen.
Batteripacken arbetar mellan 240 - 410 V.
Och består (tillsammans) av 24 moduler med 4 celler i varje modul.
Alltså 96 celler med en spänning på mellan 2.5 - 4.2 V och kapacitet på ca. 25 Ah.
Max laddning in: 59kW
Max laddning ut: 43kW
aha, vad intressant! trodde jag bara hade ett batteripaket och det legade någonstans i bakdelen men du menar att det finns två stycken. Var hittade denna information och var kan man läsa vidare om detta? :)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"