Annons

Val av kW på typ 2 kabel???

1
Hej, vad ska man tänka på vid val av effekt kW (Kia Niro plug in hybrid) när man ska köpa typ 2 kabel? Stämmer det att man kan använda en kabel med stöd för högre effekt, detta fastän du använder ett lägre värde av kW? (Det kan vara smart att köpa en kabel med stöd för högre effekt om man vill framtidssäkra sitt köp, perfekt att kunna använda samma kabel mot bilar som har stöd för högre kW?)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons

Re: Val av kW på typ 2 kabel???

2
Du kan köpa en 3-fas 32A Typ2 mode 3, men den är bra tung och otymplig. Jag kör med en 1-fas 16A till min Optima PHEV och den är smidig. Clas Ohlsson och Kjell säljer numer kablar till hyfsade priser. Köp ingen spiralkabel. Jag testade det och det var inte så bra. Min rekommendation är en 1-fas 16A 6-8 meter då funkar det oftast smidigt. Kabeln skickar du sen med bilen när du säljer den och köper ny kabel till nya bilen om det behövs. Ska du ha en kabel som bara är hemma och du inte behöver släpa runt så kan du köpa 3-fas 32A då du inte behöver hantera den lika mycket.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Val av kW på typ 2 kabel???

5
Med den lösningen får du bara 10A-laddning då du kör med schuko-laddaren. Med Typ-2 kabel får du 16A.
Den är inte optimal sen inte lika säker.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"