Annons
Annons

Re: Förbränningsmotorn går igång

12
Värmen i pluginhybriden är en luring. Det verkar omöjligt att stänga av AC. Visserligen slocknar lampan på knappen när man trycker in den men det fortsätter att komma kall luft och räckvidden på el ökar inte förrän man stänger av värmen helt o9ch då stannar fläkten. Är utetemperaturen i närheten av inställd önskad kupétemperatur går omväxlande förbränningsmotorn och AC igång. Helt snurrigt. Man vill ju stänga av båda.
På vintern vid korta sträckor vill man inte att bensinmotorn skall gå igång bara för värmens skull. Bilen är varm efter att ha stått i garage. Däremot vill man ha luft till vindrutan vilket inte låter sig göras utan att trycka på defrostknappen och då går kupéfläkten igång på max liksom AC såvida inte man ställer upp önskad kupétemperatur men då går förbränningsmotorn igång.
Man önskar sig ett manuellt läge där det går att stänga av både AC och förbränningsmotor var för sig och ha fläkten igång på den hastighet jag vill ha.

Är det någon som lyckats att stänga av AC med knappen och fortfarande ha en låg kupétemperatur inställd?

Re: Förbränningsmotorn går igång

14
Har kört min PHEV -19 i knappt 1000 mil nu, köpt 22 oktober. Låter alltid kupetemp stå på LOW och sköter fläkten med fläkthastighetsknapparna. Aldrig har bensinmotorn gått igång annat än om jag kört mer än 56-58 km så batteriet tagit slut. Nu på sommaren ändrar jag till 20 grader och kopplar in AC:n men ställer sen tillbaka till LOW när jag stannar och trycker på "OFF" knappen så fläkten inte går. Har man tempen på tex 16 grader och det är 10 ute så är det klart att motorn startar för att värma till 16 grader, helt onödigt för mig.
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"