Annons

Ström vid laddning

1
Eftersom det inte finns någonstans hur stor ström som krävs vid laddning gjorde jag en liten egen undersökning.
Den laddare som jag fick med min Niro PHEV är det angett 12A på baksidan samt att den har tre effektlägen: H, M och L.
I bilens inställningar kan man ange Maximal, Minskad och Minimum. Jag gjorde en liten mätning med en vanlig effektmätare om kom fram till följande:
strömförbrukning.PNG strömförbrukning.PNG Visad 7717 gånger 4.31 KiB
Min laddare:
laddare.PNG laddare.PNG Visad 7717 gånger 453.52 KiB
När det gäller laddning med laddstolpe och Mode 3 Typ2-kabel provade jag laddning med bilen tre effektlägen och räknade ut genomsnittlig ström baserat på levererad effekt från laddstolpen och den tid det tog:
Maximal: 16A
Minskad: 13A
Minimum 10A

Vill man alltså ladda säkert med vanlig schukokontakt bör man ställa ner laddströmmen till nånstans under 8A. Givetvis är det säkrast med laddbox om man har möjlighet till det.
Annons

Re: Ström vid laddning

2
Intressant! Jag använder läge H-minimun (5,4 A) enligt din tabell. Det blir ca 1200 W och räcker för att alltid ha fulladdat på morgonen. Nackdelen med inställningarna på laddaren (H, M, L) är att den raderas när man tar ur kontakten ur vägguttaget. Sen står den alltid på H när man börjar om.

Re: Ström vid laddning

5
Är ganska så övertygad om att det faktiskt inte står i manualen ens. Jag har i alla fall inte hittat det.
Hoppas att någon kan tala om var om infon finns där.
Hur som helst, på schukoladdaren ändrar man genom långa tryck på den svarta knappen på baksidan.
I bilen via "PHEV menyn" kan försöka ta lite bilder vid tillfälle.

/ Tommi


Skickat från min G8441 via Tapatalk

Re: Ström vid laddning

8
nila skrev:Intressant! Jag använder läge H-minimun (5,4 A) enligt din tabell. Det blir ca 1200 W och räcker för att alltid ha fulladdat på morgonen. Nackdelen med inställningarna på laddaren (H, M, L) är att den raderas när man tar ur kontakten ur vägguttaget. Sen står den alltid på H när man börjar om.
Ändra inne i bilen under PHEV menyn och kugghjulet så slipper du ändra schuko laddaren varje gång du sätter i kontakten i väggen
Så har jag det som standard. Så när jag laddar med schuko så går den på minsta effekt och med vanlig typ2 ladd stationer på full effekt

Vissa ladd stationer i p-hus etc. är dock baserad på AC (typ schuko fast med typ2 uttag) så då får man gå in och ändra till full effekt i bilen i PHEV menyn

Re: Ström vid laddning

9
När man laddar på publika laddstationer hur fungerar det? Var i går i Vällingby centrum där det finns ett gäng laddplatser som är märkta max 10 Amp.
Måste jag då ställa ner bilens laddning till "Minskad" eller kan jag köra på "Maximal" och stolpen ger bara 10 Amp eller går stolpens säkring om jag har "Maximal"?
Har inte kunnat testa då jag ännu inte fått min Typ2 - Typ2 kabel.
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"