Annons
Annons

Re: Laddning med medföljande laddare

13
tastrom43 skrev:JJag använder en kontakt som jag kan stänga av med mobilen. Samtidigt dokumenterar den hur många kWh jag har laddat.
Är det verkligen en höjdare. Jag förstår tanken, men efter en tid i hemautomatiseringsträsket så har man läst en del.
En sådan plugg skall klara en viss effekt, men man skall inte lite på den när man tar ut höga effekter.

Re: Laddning med medföljande laddare

14
Jag har haft min Kia Niro Plug-in i nästan tre år och alltid laddat med medföljande laddare i eluttag enfas. Det har fungerat utmärkt alla dagar fram till igår. Jordfelsbrytaren bröt strömmen omedelbart vid inkoppling. I dag är laddaren död (lyser ej) när jag kopplar in den i eluttaget. Är laddaren en pryl med livslängd ca tre år vid frekvent användning? Bedömer att jag laddat bilen varannan dag i tre års tid.

Re: Laddning med medföljande laddare

16
SorentoUM skrev:Nödladdaren ska INTE användas kontinuerligt!!
Det är ett under att den hållt så pass länge.
Lite nyfiken blev jag just nu.... kundmottagaren på min lokala kia-handlare sa för nåt år sedan att det är bara att ladda i vanligt uttag. Inga problem. (om el-ledningar och säkringar osv håller).
Finns det andra produkter än "medföljande nödladdare" för vanligt uttag ?
Det här drabbar ändå inte mig eftersom jag inte kör plug-in bil, men vill ändå lyfta funderingen.
Tror det är väldigt luddigt med vad som gäller i dessa sammanhang osv.

Men är lite nyfiken ändå, bor just nu i hyreslägenhet, bilen är parkerad i en garagelänga från 70-talet med vanligt motorvärmaruttag.
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Laddning med medföljande laddare

17
Nödladdaren som följer med bilen är just vad den heter, och ska inte användas kontinuerligt.

Huvudtanken är att en ordentlig laddbox ska installeras ( med hjälp av det statligt utbetalda miljöbidraget) och att bilen primärt laddas med denna.

Och inga andra 230V-produkter får användas för laddning av bilen.

Re: Laddning med medföljande laddare

18
SorentoUM skrev:Nödladdaren som följer med bilen är just vad den heter, och ska inte användas kontinuerligt.
Huvudtanken är att en ordentlig laddbox ska installeras ( med hjälp av det statligt utbetalda miljöbidraget) och att bilen primärt laddas med denna.
Ok, men det verkar som att alla kia-representanter inte upplyser om det.
Här måste man vara påläst själv....
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Laddning med medföljande laddare

19
Det är en fullgod laddare som följer med laddhybriden men den skall användas med förstånd. Hybridbatteriet är ganska litet (ca 9 kWh) och blir fulladdat på mindre än 8 h även om man ställer ner laddeffekten till 5 A (1,15 kW). En motor- och kupévärmare drar oftast mer. Men de flesta laddningarna hos mig är mycket kortvarigare, jag sätter alltid i sladden när jag kommer hem. På 3 år har jag inte haft några problem och batteriet tappat någon kapacitet än.
När jag skaffar helelbil med 80 kWh batteri blir det en annan sak.

Re: Laddning med medföljande laddare

20
Det är en fullgod laddare som följer med laddhybriden men den skall användas med förstånd. Hybridbatteriet är ganska litet (ca 9 kWh) och blir fulladdat på mindre än 8 h även om man ställer ner laddeffekten till 5 A (1,15 kW). En motor- och kupévärmare drar oftast mer. Men de flesta laddningarna hos mig är mycket kortvarigare, jag sätter alltid i sladden när jag kommer hem. På 3 år har jag inte haft några problem och batteriet tappat någon kapacitet än.
När jag skaffar (?) helelbil med 80 kWh batteri blir det en annan sak.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"