Annons

Re: Ladda med vanligt vägguttag

21
DrGadget skrev:Att ha pluggar med jordfelsbrytare eller timer mellan kontakten och laddaren kan ofta leda till problem. Ett hus som brann pga en elbil, så var det timern som började brinna.
Precis. Ingenting får kopplas mellan nödladdaren och uttaget.
Dessutom är en jordfelsbrytare helt onödig på hybrid/elbilar, då bilen själv tar hand om det.
Annons

Re: Ladda med vanligt vägguttag

24
Nej, man bör ej ha den ute i regn och rusk.
Det är en rese/nödladdare som inte bör användas för regelbunden laddning.
Tanken är att man ska ha en ordentlig laddbox hemma och ansluta med typ2-kabeln. Nödladdaren är tänkt att användas främst när det inte finns laddbox för typ2 att tillgå.

Re: Ladda med vanligt vägguttag

25
Känner mig faktiskt lite lurad av min Kia åf. De sa att en Ceed Plug in går ladda med 220 v uttaget hemma utan problem. Nu sägs det att både ur elsäkerhet och även att den box på ICCB kabeln ej klarar väta/regn/snö. Jag som tänkt ladda ur uttaget på garage väggen.

Har inte 20-30000 att lägga på en laddbox.


Nån som har ett tips? Finns det en bra billig laddbox? Eller finns andra lösningar?

Re: Ladda med vanligt vägguttag

26
mialen skrev:Känner mig faktiskt lite lurad av min Kia åf. De sa att en Ceed Plug in går ladda med 220 v uttaget hemma utan problem. Nu sägs det att både ur elsäkerhet och även att den box på ICCB kabeln ej klarar väta/regn/snö. Jag som tänkt ladda ur uttaget på garage väggen.

Har inte 20-30000 att lägga på en laddbox.

Nån som har ett tips? Finns det en bra billig laddbox? Eller finns andra lösningar?
Jag laddade med reseladdaren varje dag på jobbet innan vi fick typ-2 där. Körde året runt där, dock viktigt att den hänger på krok och inte i kabeln. Jag 3d-printade en krok som jag använde när ja laddade med den. Körde med den hemma innan jag fick min laddbox installerad.
Det är inte rekommenderat.
Ska man ladda via den så kan kan hänga upp den under ett tak och vindskydd. Sen ska man kolla att eluttaget är i bra kondition och att kabeln till eluttaget går direkt från elcentralen utan massa dosor och skarvar mellan. Jag har sett uttag som inte varit i bra kondition där det blivit varmt.

Det är alltid bäst och säkrast att köra med en typ-2 laddbox. Det finns billigare modeller man inte ska ha massa saker som laststyrning, schemaläggning m.m. Sen får du 50% tillbaka från naturvårdsverket. Som du köper en billig box har tillräckligt kraftig matning till dit du vill ha den så kan du efter naturvårdsverkets bidrag komma ner under 10000 kr. Styvfarsan kom ner på ca 8000 efter bidraget.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Ladda med vanligt vägguttag

28
JoakimO skrev:Bli medlem i elbilsverige.se, kostar 100:-.
Då kan du köpa Easse laddstation för 6500:-
Sedan får du anlita en elektriker för att installera den för några tusenlappar, men du får som det skrivits innan 50% tillbaks från naturvårdsverket på all kostnad. :-)
En sak som kan vara bra att veta. Du får inte ersättning för arbetskostnaden om du dragit ROT-avdrag på den.
Jag missade att splitta min faktura från elfirman vid min installation. Fast det löste sig, då materialkostnaden gick över 20000. Så gjorde jag bara anmälan till naturvårdsverket på materialet och sen ROT på jobbet. Då fick jag ut mest av det.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Ladda med vanligt vägguttag

29
mialen skrev:Känner mig faktiskt lite lurad av min Kia åf. De sa att en Ceed Plug in går ladda med 220 v uttaget hemma utan problem. Nu sägs det att både ur elsäkerhet och även att den box på ICCB kabeln ej klarar väta/regn/snö. Jag som tänkt ladda ur uttaget på garage väggen.

Har inte 20-30000 att lägga på en laddbox.


Nån som har ett tips? Finns det en bra billig laddbox? Eller finns andra lösningar?
Jag kör med en Elinta box. Installerat av elektriker.

Boxen kostade 470 EUR
Elektrikern tog 2180 SEK för att installera.

Fick dessutom ladda hemma stöd på installationen. Så att påstå att det kostar supermycket är inte hur det måste vara.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"