Annons

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

11
Hade fram till imorse planer på att skaffa en Kia Optima Plug in i sommar när min vanliga hybridNiro ska bytas in.
En vän till mig berättade då vad som hände honom med en Optima hyrbil i fredags. Bilen var helt död. De ringde bärgare. Lyckades till slut låsa upp den genom att pilla bort en skyddskåpa framför ett nyckelhål på framdörren, krypa genom hela bilen till skuffen, sedan öppna den inifrån för att kunna ladda upp batteriet med hjälp av bärgaren.
Detta hände igen dagen efter och hyrbilsföretagets VD ringde och bad om ursäkt: ”händer hela tiden med Kia Optima plug in, samarbetet med Kia har sagts upp som följd”.

Så jag går in här och läser om batteriproblem med Optiman. Verkar vara lite för vanligt förekommande, se själva, kanske hittar du som startade denna tråd lite svar där.

Med tanke på dessa problem så vet i katten om man ska överväga annat. Verkar ju inte som att Kia löser problemen, bara lagar lite diverse grejer och skickar ut bilen igen..

Sen är ju inte heller Mitsubishi Outlander så bra, deras batteri verkar ju tappa 20% kapacitet årligen.
Tur det är lite tid kvar till i sommar så man hinner läsa på om allt..
Annons

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

14
Jag råkade precis ut för detta, inget hade varit i gång, men jag hade ett släp kopplat och anar att det "tjyvdrog" elen när vi stod och lastade , körde också bara i elläge. Assistanskillen hävdade att detta händer ofta med Niro och att det är för att den inte laddar när man kör på el. Han sa också att man inte fick starta med vanliga startkablar utan behövde någon sorts spänningutjämnare, någon som vet något om det?
Toktant med en Niro Plugin 2018 och pluspaket 1.

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

15
Om du har separat 12V batteri kan man "kabla igång" eller ladda upp som i en vanlig bil.
Det är då ett vanligt blybatteri som sitter höger bak i bilen. Finns även en plusanslutning i säkringscentralen i motorrummet (dock ingen bra jordanslutning) att ansluta laddare på.

Har du 12V Lithiumbatteri (ihopbyggt med HV-batteriet) finns det en knapp att trycka på för att skicka på ström till det från HV-batterierna. Kappen har en batterisymbol och finns på den lilla panelen till vänster om ratten. Då behöver man bara trycka på den, sen kan man starta och köra bilen som vanligt.

Re: Problem med död Kia Niro Plug-In Hybrid

19
Pajonik skrev:
SorentoUM skrev:Det brukar vara den valigaste orsaken ja.
Finns TSB på detta, så det är första (och förhoppningsvis enda) åtgärden.
Tack för svar men vad är TSB?
Technical Service Bulletin.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"